یکشنبه ۹ خرداد ۱۳۸۹ - ۱۸:۵۴
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: مراسم تشییع پیکر مرحوم محمدرضا اعلامی صبح یکشنبه 9 خرداد با حضور معاونت سینمایی و مدیرعامل خانه سینما و جمعی از هنرمندان و خانواده آن مرحوم در خانه سینما برگزار شد

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از مهر، این مراسم صبح‌ یک‌شنبه،9 خرداد، در خانه سینما با حضور جواد شمقدری، محمد مهدی عسگرپور، علیرضا سجادپور، احمد میرعلایی، مهدی مسعود شاهی، مرتضی شایسته، سید رضا میرکریمی، فرزند زنده‌یاد محمد رضا اعلامی و جمعی از هنرمندان و دوستان او  برگزار شد.

در ابتدای این مراسم که با تاخیر برگزار شد، محمد مهدی عسگرپور مدیر عامل خانه سینما گفت: سینمای ایران یکی دیگر از فیلمسازان سخت کوش خود را از دست داد. او از کارگاردانان صاحب نامی بود که تلاشی بی حاشیه داشت و ثمرات زیاد آن را همه ما دیده‌ایم.

وی افزود: مرحوم اعلامی از نسلی است که بهترین فیلم های خود را خیلی زود ساختند. اما بعد از ساخت چند اثر خوب با شرایط سختی روبرو شدند. همکارانی که تلاش ایشان را از نزدیک دیده بودند، امروز شهادت می دهند. وی سخت کوش و مومن به کار بودند. من به خانواده وی و اهالی سینما تسلیت می گویم. امیدوارم این روند رو به رشد متوفیان کاهش یابد تا ما شاهد فضاهای شادی در سینمای ایران باشیم.

مرتضی شایسته تهیه کننده سینمای ایران در ادامه بیان کرد: امروز مرحوم اعلامی در میان ما نیست. او شخصیتی مخلص و انسان دوست بود. وی کارگردان و نویسنده توانایی بود که اکنون دیگر بین ما نیست. من این مصیبت را به خانواده این مرحوم تسلیت می‌گویم. امیدوارم راه او پر رهرو باشد.

مهدی کرمپور سخنگوی کانون کارگردانان سینمای ایران افزود: اعلامی هم رفت. یکی جلوی این سیل رفتن را بگیرد. یکی به فرشته مرگ بگوید از ما چه می خواهد؟ همه ما "نقطه ضعف" را که بهترین بود را یادمان هست. او که سینما و قصه را می‌شناخت چرا جلوتر نرفت. وی بین سینمای ابتذال کمدی و فیلم های سخیف تبلیغاتی گرفتار شده بود.

وی ادامه داد: مرحوم اعلامی در زمانی که در شورای مرکزی کانون کارگردانان بودند برای ما از خاطره رفتن به زندان تعریف کردند. وی عنوان می کرد، هر کسی در زندان از دلایلش برای آنجا بودن صحبت می کرد و اعلامی نیز گفته من به خاطر فیلم ساختن اینجا هستم و همه می خندند. ما نیز آن روز خندیدیم.

در ادامه این مراسم جواد شمقدری معاونت سینمایی، گفت: مرگ در تقدیری همه ما وجود دارد  و باید آن را تجربه کنیم. پس بهتر است وظایف خود را بدانیم. اگر کوتاهی داشتیم در این لحظه افسوس می خوریم که ای کاش زنده بود. مرحوم اعلامی مثل همه رفت . اما امروز بخش بزرگی از سینما هنوز باقی مانده است. باید ببینیم همه نسبت به یکدیگر چه وظایفی داریم.

وی افزود: بهتر است همه نسبت به هم وظایف خود را انجام دهیم و از این هشدارها درس بگیریم تا به اعتماد و همدلی برسیم. من این مصیبت را به خانواده این مرحوم تسلیت می گویم. ما باید بتوانیم اهداف وی را ادامه دهیم. جا دارد از او تشکر کنم. او در جشنواره فجر سال گذشته یکی از یاران ما بود. اعلامی بی منت و بدون هیچ نقطه نظری با ما همکاری کرد.

آرش اعلامی پسر آن مرحوم نیز گفت: از همه هنرمندان تشکر میکنم . از همه کسانی که ما را تنها نگذاشتند در این روزها قدردانی میکنم. ممنونم که پدرم را دوست داشتید. من نمی دانم باید چه بگویم. او فقط پدر من نبود.

محمد علی سجادی کارگردان سینمای ایران نیز در ادامه عنوان کرد: همه ما روزی با هر اعتقاد و سلیقه ای که داریم از این دنیا می‌رویم. اما متاسفانه بعضی مرگ ها زود می رسد. اعلامی مثل خیلی ها نقطه ضعفش در عشق به سینما بود. ما باهم کار در سینما را شروع کردیم. وقتی خبر مرگ وی را به من دادند نمی توانستم باور کنم.

وی ادامه داد: کار وی به شکل بی رحمانه ای به پایان رسید. چقدر باید رنج مستقل بودن را بکشیم؟ چقدر باید تاوان عشق به سینما را بدهیم؟ اعلامی دق کرد. او همیشه گرفتار بود. همه ما از این شرایط بدی که سینمای ایران دارد دق می کنیم. ما انقدر به خاطر فیلم نساختن زجر می کشیم تا دق می کنیم. نمی دانم اعلامی عزیز تو راحت شدی یا عده ای دیگر ؟!

امین تارخ بازیگر سینمای ایران نیز در پایان این مراسم عنوان کرد: من به سهم خودم به خانواده وی و اهالی سینما تسلیت می گویم. یکی از افتخارات من این بود که در فیلم "رازها" با وی همکاری کردم و من سر این فیلم شاهد مشکلات مالی او بودم. او از میان ما رفت امیدوارم بقیه را دریابیم.

در پایان پیکر مرحوم محمد رضا اعلامی به سمت قطعه هنرمندان تشیع شد.

 همچنین مراسم سوم این کارگردان سینما روز سه شنبه 11 خرداد ماه در مسجد نور ساعت 18 تا 19:30 واقع در میدان فاطمی برگزار می‌شود.

در این مراسم هنرمندانی چون، محمدرضا سکوت، کامران قدکچیان، رضا کریمی مهدی صباغ زاده، ماهایا پطروسیان، سیما تیرانداز، نادر مقدس، اصغر بیچاره، کامبوزیا پرتوی، پوران درخشنده، سید جمال ساداتیان، علی سرتیپی، محمدرضا شرف الدین، فرهاد توحیدی، فرشته طائر پور، منوچهر شاهسورای، علی ژکان، علی روئین تن، سیامک شایقی، شفیع آقا محمدیان، حبیب الله کاسه ساز، حبیب احمدزاده، محمود اربابی، محمد حسین لطیفی، داروغه زاده، عبدالله علیخانی، مجید جوانمرد و... حضور داشتند.

کد خبر 108613

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز