دوشنبه ۱۰ خرداد ۱۳۸۹ - ۱۷:۰۷
۰ نفر

قهرمانی مهرام در مسابقات بسکتبال 2010 باشگاه‎های آسیا چهارمین قهرمانی متوالی نمایندگان ایران در این پیکارها محسوب می‎شود

که موجب تداوم استیلای ایرانی‎ها بر معتبرترین تورنمنت باشگاهی بسکتبال قاره کهن شد.  مهرام در حالی صاحب جام قهرمانی بیست‌ویکمین دوره رقابت‎های بسکتبال باشگاه‎های آسیا شد که این جام در 3 دوره قبلی نیز به تیم‌های ایرانی رسیده بود تا بسکتبال کشورمان از این حیث رکورددار شود.

صبا باتری نخستین تیمی بود که در سال 2007 در تهران به انتظار طولانی 27 ساله باشگاه‌های ایرانی خاتمه داد و سرفصل جدیدی در این زمینه گشود؛  تیمی که خیلی زود همانند صنام دیگر تیم هم خانواده‌اش قید فعالیت در بسکتبال را زد و قدم در راه انحلال گذاشت.

صبا باتری در رقابت‎های سال 2007 با شکست نماینده‎ای از سوریه برای اولین‎بار بسکتبال ایران را فاتح مسابقات قهرمانی باشگاه‎های آسیا کرد و فتح دوباره این جام در مسابقات 2008 کویت مصادف با انحلالش شد. بعد از قهرمانی 2ساله صبا باتری،  مهرام در مسابقات 2009 جاکارتا با غلبه بر زین اردن برای سومین دوره متوالی جام قهرمانی را نزد ایرانی‎ها نگاه داشت تا امسال و قهرمانی دوباره مهرام و چهارمین قهرمانی بسکتبال ایران در جام باشگاه‎های آسیا رقم بخورد.

تا پیش از این، بسکتبالیست‎های فیلیپین 4 بار و بیشتر از دیگر آسیایی‎ها جام قهرمانی باشگاه‎های آسیا را بالای سر برده‎ بودند اما با قهرمانی یکشنبه شب مهرام در دوحه، بسکتبال ایران و فیلیپین از این حیث با هم برابر شدند. مهرام با کسب قهرمانی در این رقابت‎ها که با 6 پیروزی و یک شکست حاصل شد به‌عنوان نماینده برتر آسیا، سهمیه حضور در نخستین دوره رقابت‎های باشگاه‎های جهان را هم به دست آورد.

اگر اتفاقات سال گذشته تکرار نشود، اکتبر سال میلادی جاری نخستین دوره مسابقات بسکتبال قهرمانی باشگاه‎های جهان با حضور 8 تیم و به میزبانی مشترک 2 شهر چنگدو و نانجینگ چین برگزار می‎شود. قهرمانان آفریقا، آمریکا، آسیا، اروپا، اقیانوسیه، نایب قهرمانان آمریکا و اروپا به‌همراه تیم میزبان شرکت‌کنندگان در این مسابقات خواهند بود.

هوشمندی هاشمی در فینال

مهرام در فینال مقابل الریان قطر هیچ نشانی  از آن تیم مرحله مقدماتی نداشت که با 6 امتیاز اختلاف مغلوب این تیم شده بود.  مهرام در فینال نمایش درخشانی داشت و میزبان را با همه امکاناتش شکست داد تا گوشه‌ دیگری از شایستگی‌ و هوشمندی مربیان ایرانی و مصطفی هاشمی به اثبات برسد.

هاشمی درحقیقت در بازی قبلی 2 تیم،  سرمربی آمریکایی حریف را فریب داد و با بازی ندادن به حامد آفاق و رو نکردن دستش در فینال، باعث غافلگیری الریان شد که باتوجه به برد دور مقدماتی، خود را قهرمان می‌پنداشت.

دیگر حرکت دور از انتظار کادر فنی مهرام در شب فینال، قراردادن آیدین کبیر در ترکیب، پس از گذشت لحظاتی از بازی بود و همین مسئله باعث شد تا آنالیز چندین و چندباره حریف روی مهره‌های کلیدی مهرام اثرش را کاملا از دست دهد.

آیدین کبیر به‌عنوان برگ برنده مهرام پس از ورودش شرایط برابر بازی را عوض کرد و با پرتاب‌های 3امتیازی‌اش موجبات برتری بی‌چون و چرای تیمش تا پایان بازی شد. استراحت دادن بموقع به کامرانی، لورن ودز،  صمد نیکخواه بهرامی و جکسون ورومن و میدان دادن به سامان ویسی،  حامد سهراب‌نژاد و مهراد آتشی برای ‌کاسته نشدن از سرعت تیمی در میانه راه ازجمله تدابیر تاکتیکی دیگری بود که کمر الریان را در فینال شکست و رؤیاهای این تیم متمول چند ملیتی را با‌ نتیجه93 بر73 برای قهرمانی نقش بر آب کرد.

بدون کمترین تردید صمد نیکخواه کاپیتان تیم ملی ایران مرد اول فینال جام بیست‌ویکم بود که در کنار جکسون ورومن،  آیدین کبیر و مهدی کامرانی در راه قهرمانی دوباره مهرام بیشترین تاثیرگذاری را داشت.

کد خبر 108730

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز