شنبه ۱۵ خرداد ۱۳۸۹ - ۱۳:۰۹
۰ نفر

گروه اجتماعی- علی‌اصغر محمدی: پس از مخالفت مجلس با ادغام هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای، سازمان فنی و حرفه‌ای و دانشگاه جامع علمی کاربردی، برای تشکیل سازمان ملی مهارت آموزی سرپرست سازمان فنی‌ و حرفه‌ای از تاسیس سازمان ملی مهارت آموزی در مرداد‌ماه امسال خبر داد

موضوع تشکیل «سازمان ملی مهارت آموزی» اوایل امسال مطرح شد که حرف و حدیث‌های فراوانی را به‌دنبال داشت و در نهایت با مصوبه خرداد‌ماه مجلس شورای اسلامی به ظاهر خاتمه یافت. سرپرست سازمان فنی و حرفه‌ای کشور در ساری اعلام کرد: براساس مستندات قانونی، سازمان ملی مهارت باید تا‌کنون راه‌اندازی می‌شد اما این مهم مغفول مانده‌است.

به گفته امیر محمد پرویز، راه‌اندازی سازمان ملی مهارت در 2 مرحله در کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس نیز مطرح شده و همه معتقدند که آموزش باید منسجم صورت گیرد. البته وی اعلام نکرد که براساس طرح اولیه قرار بود سازمان جدید با تجمیع هنرستان‌ها و دانشگاه جامع تشکیل شود و حال که مجلس با این کار مخالفت کرده، براساس چه استدلالی سازمان ملی مهارت تاسیس خواهد شد.

براساس مصوبه مجلس، تا تصویب ساختار آموزش کشور، انتزاع آموزشکده‌های فنی و حرفه‌ای از وزارت آموزش و پرورش و همچنین انتزاع دانشگاه جامع علمی کاربردی از وزارت علوم، ممنوع است.

از طرفی ایجاد این سازمان در وزارت کار و امور اجتماعی موازی کاری با سازمان فنی و حرفه‌ای در این وزارتخانه است و با اهداف پیش‌بینی شده برای ایجاد این سازمان همخوانی ندارد. قرار بود سازمان فنی و حرفه‌ای با سازمان‌ها  و نهادهای دیگر ادغام شود و تنها یک سازمان جدید ایجاد شود نه اینکه سازمان دیگری در وزارت کار ایجاد شود و نهایتا دولت فربه‌تر شود.

اهداف فراموش شده

وزیر کار،  پیش از این در باره هدف تشکیل سازمان ملی مهارت گفته بود: هم‌اکنون آموزش‌های مهارتی به‌صورت متفرق و غیر‌منسجم ارائه می‌شود که با ایجاد سازمان ملی مهارت آموزی، همه این فعالیت‌ها تجمیع می‌شود و به نظامی یکپارچه و واحد تبدیل خواهد ‌شد.

همچنین سخنان وزیر کار پیش از مصوبه مجلس، گویای این مطلب بود که با تصویب کلیات این طرح در شورای‌عالی اداری، نیازی به مصوبه مجلس نیست. عبدالرضا شیخ‌الاسلامی بر این باور بود که «تصمیم‌گیری درباره ریز مسائل به کمیته ویژه‌ای متشکل از وزرای ذینفع و معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رئیس‌جمهوری واگذار شده‌است.»

سرپرست سازمان فنی و حرفه‌ای به عملکرد سازمان‌هایی که اعلام شده بود با ادغام آنها سازمان ملی مهارت‌آموزی تشکیل شود، ایراداتی وارد می‌کند و بر این باور است که آنها از برنامه و اهداف خود منحرف شده‌اند.

پرویز در باره عملکرد هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش وزارت آموزش و پرورش گفت: «بیش از 90درصد محتوای آموزشی در هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای و کار‌دانش به‌صورت تئوری است و کمتر از 10 درصد به مباحث عملی پرداخته می‌شود.» به گفته وی، وظیفه اولیه آنها در هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای، تامین نیروی انسانی ماهر مورد نیاز بازار کار است. 

البته گفته‌های مسئولان وزارتخانه‌های آموزش و پرورش و علوم و میزان استقبال دانش‌آموزان و دانشجویان از رشته‌های فنی‌ و حرفه‌ای و کار‌دانش و دانشگاه جامع علمی‌کاربردی خلاف ادعای سرپرست سازمان فنی و حرفه‌ای است.

پرویز با اذعان به این موضوع در جمع مربیان برگزیده فنی و حرفه‌ای کردستان اعلام کرد: اکنون بخش زیادی از  آموزش‌های ارائه شده توسط سازمان فنی و حرفه‌ای در کشور عرضه‌محور است و این روند به هیچ عنوان مورد پسند نیست و نیازهای روز را نیز برآورده نمی‌کند.

ادغام بخش‌های فعال در امر مهارت آموزی کاری ضروری و پسندیده‌است اما اینکه دستگاهی بدون توجه به مصوبه مجلس و اهداف اولیه خود، اصرار بر ایجاد سازمانی جدید و به دور از اهداف پیش‌بینی شده دارد، بحث دیگری است.

کد خبر 108962

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز