یکشنبه ۱۶ خرداد ۱۳۸۹ - ۰۸:۲۵
۰ نفر

علی شاکری: حتی حضور در معتبرترین لیگ بسکتبال دنیا موسوم بهABN نیز تغییری در نوع رفتار و روحیات ستاره بزرگ تاریخ بسکتبال ایران به وجود نیاورده

و او به اعتقاد بسیاری از دوستان و اطرافیانش در مواجهه با هم‌تیمی‌هایش، مردم و خبرنگاران بعد از 2سال  حضور در لیگ حرفه‌ای بسکتبال به‌مراتب بهتر، افتاده‌تر، ساده‌تر و صمیمی‌تر از گذشته نشان می‌دهد. این موضوع را حتی با حضور چند دقیقه‌ای در تمرینات تیم ملی در برخورد حدادی با بازیکنان نه‌چندان سرشناس تیم ملی، کادر فنی و علاقه‌مندان به بسکتبال می‌توان به خوبی حس کرد.

سرشناس‌ترین بازیکن فعلی و تاریخ بسکتبال ایران با وجود حضور در تیم حرفه‌ای ممفیس گریزلیز در غیاب ملی‌پوشان سرشناس مهرام درکنار سایر دعوت‌شدگان به تیم ملی با لباسی معمولی، چنان رفتار متواضعانه‌ای از خود بروز می‌دهد که انگار همان حدادی تازه کشف شده زمان سعید فتحی در ابتدای راه است نه ستاره بزرگ امروز بسکتبال آسیا و جهان.

حامد حدادی این بار با گذشت 4سال از آخرین گفت‌وگویش با ما به جای صحبت‌کردن از آرزوهایش درباره رسیدن بهABN  یا قهرمانی و کسب مدال طلای آسیا با تیم ملی بزرگسالان، از برنامه‌های جدیدش گفت و اینکه چقدر دلش می‌خواهد صمد نیکخواه بهرامی هم به او در آمریکا بپیوندد تا به همراه هم با قرار گرفتن در ترکیب اصلی تیم‌های حاضر درABN نام ایران را بلندآوازه‌تر سازند.ناراحت‌کننده‌ترین بخش این گفت‌وگو به احتمال بازی نکردن و غیبت حدادی در بازی‌های آسیایی گوانجو برمی‌گردد چراکه تصور تیم ملی در زمین، آن هم بدون حامد حدادی می‌تواند تضعیف‌کننده روحیه همبازیان وی باشد که تاکنون بدون او بودن را تجربه نکرده‌اند.

  • اول از همه از غیبت احتمالی شما در گوانجو آغاز می‌کنیم که خود می‌تواند ناگوارترین خبر برای دوستداران بسکتبال و مربیان این تیم باشد.

البته هنوز هیچ چیز قطعی نیست. با توجه به اینکه همزمان با بازی‌های گوانجو مسابقاتNBA نیز آغاز می‌شود معلوم نیست که مسئولان باشگاه با حضورم در این مسابقات موافقت کنند.

  • مگر در قرارداد شما با باشگاه ممفیس نیامده است که شما باید در بازی‌های رسمی، تیم ملی ایران را همراهی کنید؟

چرا ولی بازی‌های آسیایی را جزء بازی‌های رسمی تیم ملی نمی‌دانند و به همین دلیل از هم‌اکنون مسئولان بسکتبال ایران تلاش دارند تا به نوعی موافقت مسئولان باشگاه ممفیس را در این باره جلب کنند.  این نکته را هم بگویم که خیلی دلم می‌خواهد تیم ملی را تنها نگذارم و برای درست‌شدن کارها تمام تلاشم را خواهم کرد.

  • تا 2 هفته دیگر هم که مجبور به ترک تمرینات تیم ملی و حضور در لیگ تابستانی هستی.

خودم چندان تمایلی ندارم که ممفیس را در لیگ تابستانی همراهی کنم  اما برادران مشحون برای اینکه به موقعیتم در این تیم برای بازی‌های این فصل لطمه وارد نشود اصرار دارند که بروم.

  • دلیل نرفتنت این نیست که سال قبل به تو بازی زیادی نرسید؟

یکی از دلایلش این موضوع می‌تواند باشد ولی قانع شدم که برای بهبود وضعیت آینده‌ام باید سختی این سفر را به جان بخرم.

  • برگردیم به بازی‌های این فصل NBA، ممفیس چرا نتوانست صعود کند؟

 ممفیس گریزلیز در مجموع82 بازی رفت و برگشت، در جدول نهم شد و به همین خاطر شانس صعود به مرحله پلی‌آف را از دست داد.

  • شهر ممفیس در مقایسه با دیگر شهرهای دارای تیم در NBA چقدر جمعیت و سالن آن گنجایش چند تماشاگر را دارد؟

شهر ممفیس جمعیتی حدود 800هزار نفر  دارد و در بازی‌های بزرگ و مهم مثل دیدار با لس‌آنجلس لیکرز و بوستون سالن 20هزار نفری آن مملو از جمعیت می‌شود. برای دیگر بازی‌ها نیز جمعیتی حدود 12تا15 هزار نفر هر هفته از بازی‌های این تیم دیدن می‌کنند.

  • تعداد ایرانیان مقیم شهر ممفیس چه اندازه است؟

حدود 100 تا 150 ایرانی در ممفیس زندگی می‌کنند که همواره در بازی‌های این تیم حاضر و مرا تشویق می‌کنند.

  • گفته می‌شود طرفداران ممفیس هم به تو بسیار علاقه‌مندند.

آنها هم بسیار به من لطف دارند و با وجود حضور ستارگان تیم ملی آمریکا و اروپا در این تیم مرا بیش از حد دوست داشته و مورد لطف خود قرار می‌دهند.

  • در شهرهای دیگر که ممفیس به عنوان تیم میهمان ظاهر می‌شود استقبال ایرانی‌های مقیم، از تو چگونه است؟

در شهرهای بزرگی مثل سانفرانسیسکو و لس‌آنجلس تعداد آنان از مرز 1000 تماشاگر هم عبور می‌کند. من همیشه به آنان احترام گذاشته و خود را شرمنده‌شان می‌دانم.

  • می‌گویند پس از توهین گزارشگران یک شبکه تلویزیونی به تو در جریان یکی از بازی‌ها، ایرانیان کاری کردند که آنها از کرده خود پشیمان شده و مجبور به عذرخواهی شدند.

بله. همین‌طور است، ایرانیان مقیم آمریکا در اقدامی یکپارچه کاری کردند که گزارشگران آن شبکه تلویزیونی، هم رسما پوزش خواستند و هم برای نخستین بار یک هفته مجوز حضورشان در بازی‌های NBA لغو شد؛ البته من هیچ‌وقت آنان را نمی‌بخشم.

  • از مجموع 82بازی این فصل ممفیس چند بازی به تو رسید؟

من در این فصل در 36بازی ظاهر شدم که پیشرفت قابل ملاحظه‌ای نسبت به فصل پیش بود.

  • این امکان با تغییر سرمربی حاصل شد؟

هم سرمربی جدید در این پیشرفت سهم داشت و هم خودم توانستم بیشتر تلاش کنم.

  • در پست 5 ممفیس از بین مارک گسول اسپانیایی، هشیم بتیت تانزانیایی و حامد حدادی کدام یک بیشتر مورد نظر سرمربی ممفیس هستند؟

مارک گسول که اتفاقا صمیمی‌ترین دوست من هم در ممفیس محسوب می‌شود بازیکن اصلی به شمار می‌رود و بعد از او من و هشیم شرایط مشابهی با هم داریم.

  • قرارداد تو با ممفیس چند ساله است؟ آیا امکان رفتن به تیم دیگری در صورت داشتن پیشنهاد خوب وجود دارد؟

من تا سال2011 با ممفیس قرارداد رسمی دارم. در صورت داشتن پیشنهاد خوب، با مذاکرات میان باشگاه جدید و قدیم این امکان دور از دسترس نیست.

  • آیا پیشنهادی از سایر باشگاه‌ها داشتی؟

خیر.

  • از بین بازیکنان تیم ملی ایران فکر می‌کنی کدام یک شرایط حضور در NBA را دارند؟

در اولویت اول صمد نیکخواه بهرامی که قرار بود با من برای تست شدن در لیگ تابستانی به آمریکا سفر کند  اما حضورش در مسابقات باشگاه‌های آسیا و اردوی تیم ملی باعث لغو این سفر شده است. مهدی کامرانی، حامد آفاق، اوشین ساهاکیان و کلا تمام اعضای تیم ملی شرایط بازی را حداقل در لیگ‌های معتبر اروپایی دارند.

  • به غیر از خودت چند بازیکن آسیایی دیگر در NBA بازی می‌کنند.

یائومینگ و لی از چین دیگر شاغلان حاضر در NBA هستند.

فتحی، مثل یک پدر

در طول گفت‌وگو با حدادی او پیرامون حواشی بسکتبال نیز حرف زد که بد ندیدیم به بخشی از آنها اشاره‌ای گذرا داشته باشیم. از جمله نقش سعید فتحی در پرورش وی، خاطره بد آسیب‌دیدگی دست راستش به هنگام عضویت در پیکان، انحلال این تیم و صبا باتری که به شوخی گفت: «امیدوارم ممفیس به چنین سرنوشتی دچار نشود!؟»

حدادی هنگامی که صحبت از سعید فتحی شد به یاد شروع فعالیتش در بسکتبال افتاد و قدرشناسی و سپاس خود را با این جمله بروز داد: «او مثل پدر برای من زحمت کشید. هیچ‌گاه فراموشش نمی‌کنم که چگونه از وقت و خواب خود زد تا من امروز به اینجا رسیدم. از او فقط درس بسکتبال نگرفتم، سعیدخان به من و سایر همبازیانم درس زندگی هم داد. من همواره خود را مدیون آقای فتحی و مهران شاهین طبع می‌دانم. در بدو ورودم، خدمت آقای فتحی رسیدم و امیدوارم بتوانم در روزهای آینده با شاهین طبع هم ملاقات کنم.»

انحلال ممفیس

حدادی درمورد اینکه آیا دوست دارد دوباره روزی به لیگ برتر باشگاهی ایران بازگردد، می‌گوید: «خاطره خوبی از حضور در دو تیم باشگاهی پیکان و صبا باتری ندارم، چرا که هر دو بعد از چندی منحل شدند و الان خیلی از دوستان قدیمی به شوخی در مواجهه با من می‌گویند مبادا با حضورت در ممفیس باعث انحلال این تیم نیز شوی.»

دلتنگ پدر و مادر

بازیکن جنوبی بسکتبال بیشترین دلتنگی‌اش در آمریکا را دوری از پدر و مادرش می‌داند و می‌گوید: «هر روز یک‌بار هم که شده تلفنی سراغی از آنان می‌گیرم.» وی درباره نبود جابر روزبهانی که به دلیل مصدومیت، اردوی تیم ملی را ترک کرد، گفت: «جابر را واقعا از صمیم قلب دوست دارم و فقط از او ناراحتم که چرا متوجه خودش نیست و به دلیل عدم توجه به سلامتی‌اش هر روزه در مسیر مصدومیت قرار می‌گیرد.»

ماتیچ مثل مربیان ایرانی است

بازیکن ایرانی شاغل در NBA در ارزیابی‌اش از دو سرمربی خارجی سابق و فعلی تیم ملی ایگورترومن و وسلین ماتیچ می‌گوید: «ماتیچ اخلاقش درست شبیه مربیان ایرانی است و خوب خود را با فرهنگ ما منطبق کرده است.

او در اوکوچینگ بسیار خوب عمل می‌کند ولی ترومن به نظر من اگرچه این خصوصیات را نداشت ولی بسکتبال محکم و قوی را او به بازیکنان ایرانی آموخت.»

مدیون دوستان

برخلاف خیلی‌ها که به من لطف دارند و نبود مرا یک ضایعه قلمداد می‌کنند باید بگویم که نبود هر کدام از بازیکنان مثل کامرانی، آفاق و صمد می‌تواند یک مشکل بزرگ برای تیم ملی در رسیدن به موفقیت باشد. ما همه به نوعی مکمل هم هستیم و نبود هر کدام ما می‌تواند باعث ناقص‌شدن پازل تاکتیکی مربیان شود.

من تمام موفقیت‌های سال‌های اخیر با تیم ملی را مرهون همکاری و محبت دوستان خوبم؛ کامرانی، آفاق، صمد و سایر هم‌تیمی‌های خوبم هستم.

کد خبر 109041

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز