همشهری آنلاین: میلیون‌ها سند از جنگ جهانی دوم که در یکی از بزرگترین مراکز رمزگشایی متفقین نگهداری می‌شد قرار است به طور دیجیتالی در اختیار مردم قرار گیرد

به گزارش بی‌بی‌سی، مرکز رمزگشایی Bletchley Park انگلیس قصد دارد این اسناد را با کمک مردم داوطلب اسکن و به طور آنلاین در اینترنت قرار دهد.

شرکت HP تعدادی اسکنر به این مرکز اهدا کرده که آن‌ها را در امر اسکن کردن اسناد کمک خواهد کرد.

مرکز Bletchley Park در زمان جنگ‌جهانی دوم محل کار 10 هزار زن و مردی بود که به طور شبانه روزی رمزهای ارتش آلمان را رمزگشایی می‌کردند.

اولین فاز این پروژه سه سال طول خواهد کشید و در طول فازهای بعدی تمام اسناد از جمله متن پیام‌های ارتباطی، یادداشت، عکس و نقشه‌های مربوط به جنگ اسکن خواهند شد.

گفته می‌شود یکی از عکس‌های جالب این مجموعه که قرار است به صورت آنلاین منتشر شود، عکسی از آدولف هیتلر لحظاتی بعد از نجات یافتن از انفجار بمب است که توسط عکاس شخصیش هاینریش هافمن گرفته‌است.

اسناد این مرکز همچنین داستان‌های ناگفتنی‌ در مورد وقایع جنگ و دخیل بودن بعضی از کشورهای ظاهراً بی طرف در جنگ برای گفتن دارند.

سایمن گرینیش، مدیر مرکز Bletchley Park برای مثال می‌گوید اسنادی یافته‌ شده که نشان می‌دهد که بعضی کشورها از جمله اسپانیا در دوران جنگ با ژاپن و متحدان آلمان تجارت الماس می‌کرده‌اند.

وی همچنین می‌گوید اطلاعاتی در مورد یک جاسوس دوجانبه به نام گاربو در این اسناد وجود دارد که شامل داستان‌های جالبی از جنگ جهانی دوم است.

گفتنی‌است گاربو یکی از بزرگترین جاسوس‌های دوجانبه جنگ جهانی دوم بود که به آلمان‌ها اطلاعات غلطی داد مبتنی بر اینکه متفقین قرار است به جای نورماندی به شهر سالایس حمله کنند که این امر باعث پیروزی متفقین در D-Day‌ و آزادسازی بندر نورماندی و نفوذ متفقین به فرانسه شد.

کد خبر 109064

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز