گروه شهری: شهردار تهران محیط‌زیست را زبان مشترک همه ادیان الهی قلمداد کرد

محمد باقر قالیباف در پیامی به مناسبت هفته محیط‌زیست تاکید کرد: در 2 دهه گذشته به‌رغم همه حساسیت‌ها اثرات مخرب انسانی بر محیط‌زیست کاهش نیافته است.

متن کامل پیام محمد باقر قالیباف شهردار تهران بدین شرح است:
توسعه، دغدغه و هدف اصلی هر کشور و عامل مهم خروج آنها از فقر و عقب ماندگی است و بستر این توسعه،  سرزمین،  محیط‌زیست و منابع آن است. به بیان دیگر، سرزمین و منابع آن یعنی آب،  خاک،  هوا،  جنگل،  مرتع،  تالاب و... برای ارتقا و بهبود کیفیت زندگی لازم و ضروری است.

نگرش گذرا بر وضعیت محیط‌زیست جهان در 2 دهه گذشته نشان می‌دهد به‌رغم حساسیت‌های اخیر در زمینه محیط‌زیست نه‌تنها اثرات مخرب انسانی کاهش نیافته بلکه مسائل حاد و دشوار مانند آلودگی‌ها،  نازک شدن لایه ازن،  گرم شدن زمین،  کاهش تنوع زیستی و اثرات ناشی از این پدیده‌ها مطرح شده است.

در این رهگذر، توسعه شهرنشینی و به تبع آن توسعه شهرها که جزء لاینفک توسعه به‌حساب می‌آید، منجر به گسترش شدت فشارهای وارده بر محیط‌زیست و ایجاد بحران‌های زیست شهری شده است.به‌نظر می‌رسد یکی از راه‌های مدیریت و کنترل این بحران،  استفاده از آموزه‌های دینی است.

با عنایت به توجه جوامع مذهبی به دستورات دینی و نظر به بازگشت مجدد جوامع دین‌گریز غربی به مذهب به‌عنوان راه یافت نجات انسان و جامعه و تاکید همه مذاهب الهی و پیروان آنها جهت حفاظت محیط‌زیست، از این آموزه‌ها می توان  به‌عنوان یک محرک کارآمد استفاده نمود.

نامگذاری هفته‌ای به نام محیط‌زیست فرصت مناسبی است جهت توجه همه مردم و مسئولان به اهمیت موضوع محیط‌زیست و عملکرد دستگاه‌های اجرایی و تلاش برای ایجاد اتحاد و همدلی جهت نگهداشت این موهبت الهی و یادآوری این پیام که محیط‌زیست را از گذشته به ارث نبرده‌ایم بلکه از آیندگان به امانت گرفته‌ایم.

کد خبر 109101

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز