دوشنبه ۱۷ خرداد ۱۳۸۹ - ۱۷:۰۴
۰ نفر

گروه بورس: صنعت بانکداری با پیشی‌گرفتن از گروه فلزات اساسی بار دیگر به بزرگ‌ترین صنعت بازار سرمایه تبدیل شد

در شرایطی که گروه فلزات اساسی توانسته بود در اردیبهشت ماه امسال به‌دلیل رشد ارزش سهام شرکت‌های مهمی چون فولاد مبارکه اصفهان عنوان بزرگ‌ترین صنعت بورس را به دست آورد، در پایان هفته گذشته بار دیگر گروه بانکداری این عنوان را از آن خود کرد و به بزرگ‌ترین صنعت بورس تبدیل شد. این درحالی است که در طول 2هفته گذشته ارزش سهام شرکت فولاد مبارکه اصفهان با کاهش مواجه شده است.

در حال حاضر ارزش کلی گروه بانک‌ها و مؤسسات اعتباری شامل 7 بانک ملت، تجارت، صادرات، اقتصاد نوین، کارآفرین، پارسیان و سینا 112هزارو 674میلیارد ریال معادل 11.2دلار برآورد می‌شود و15.7درصد از مجموع کل ارزش بازار در اختیار این 7بانک است.
بر این اساس ارزش سهام شرکت‌های گروه فلزات اساسی که به رتبه دوم نزول کرده است نیز با 23 شرکت 112 هزارو 616 هزار میلیارد ریال محاسبه شده است.

پس از این صنعت شرکت مخابرات ایران به تنهایی با ارزشی معادل 89 هزارو408 میلیارد ریال معادل 9 میلیارد دلار در مکان سوم بزرگ‌ترین صنعت بورس جای گرفته و 12.4 درصد از مجموع کل ارزش بورس را به‌خود اختصاص داده است. پس از این سه‌گروه شرکت‌های خودرو‌سازی‌، استخراج کانی‌های فلزی و شرکت‌های چندرشته‌ای صنعتی در رتبه‌های چهارم تا ششم بورس جای گرفته‌اند.

بازده بورس به 13 درصد رسید

همچنین تازه‌ترین اطلاعات نشان می‌دهد میزان بازده سرمایه‌گذاری در بازار سهام در هفته دوم خرداد ماه از مرز 13 درصد عبور کرده است و در این میان گروه بانکداری باز هم در صدر قرار داردو بیشترین میزان سود را برای سال مالی جاری پیش‌بینی کرده است.

گزارش رسمی بورس تهران حکایت از آن دارد که  شاخص اصلی بورس تهران که بیانگر میزان بازده بورس تهران است از ابتدای سال تاکنون 13.1 درصد افزایش یافته و از 12‌هزار و 537 واحد به 14 هزارو 182 واحد در پایان هفته دوم خرداد ماه رسیده است.این شاخص بر مبنای افزایش ارزش سهام شرکت‌ها و سود تقسیمی آنها محاسبه می‌شود.

همچنین ارزش معاملات بازار سهام نیز در این مدت با رشد بی‌سابقه‌ای روبه‌رو بوده و با 302درصد افزایش به5.6میلیارد دلار رسیده است. سهامداران بورس در این مدت به‌طور متوسط روزانه 845میلیون سهم دادوستد کرده‌اند.

کد خبر 109166

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز