چهارشنبه ۲۲ آذر ۱۳۸۵ - ۱۹:۰۵
۰ نفر

گروه اقتصادی پنجشنبه 21 آذر در شرایطی یکصد و چهل و سومین اجلاس اوپک در ابوجا پایتخت نیجریه برگزار می‌شود که مواضع متفاوت اعضای این سازمان نسبت به کاهش تولید، تردیدها نسبت به اجماع اوپک برای کاهش مجدد سقف تولید را افزایش داده است.

همین مساله موجب کاهش بهای نفت در بازارهای جهانی به سطح هر بشکه 61 دلار شد و معامله‌گران عمدتا چشم‌انتظار تصمیم اوپک در مورد سقف تولید این سازمان هستند.

علاوه بر تصمیم‌گیری در مورد کاهش سقف تولید، پیوستن آنگولا به اوپک، بررسی کاهش ارزش دلار و سطح بالای ذخایر نفت کشورهای صنعتی مهمترین مباحث یکصد و چهل و سومین اجلاس اوپک خواهد بود.

در شرایطی که سطح بالای ذخایر نفت خام کشورهای صنعتی از مهمترین نگرانی‌های اعضای اوپک محسوب می‌شود، آژانس بین‌المللی انرژی در گزارش جدید خود از کاهش ذخایر نفت خام این کشورها خبر داد که این خبر با واکنش وزیر نفت کشورمان مواجه شد.

به گزارش شانا، کاظم وزیری هامانه که پیش از برگزاری نشست کمیته نظارت بر بازار در ابوجا با خبرنگاران گفت‌وگو می کرد، گفت: آمار و اطلاعات اوپک نشان می دهدکه میزان این ذخایر در سطح بالایی است.

هامانه همچنین تصریح کرد: از آنجا که وزیران نفت کشورهای عضو اوپک در باره میزان تولید دیدگاه های متفاوتی دارند؛ از این رو تصمیم برای تغییر احتمالی سقف تولید اوپک، به اتفاق آرا گرفته خواهد شد.

وی در پاسخ به پرسشی درباره قیمت‌های نفت اوپک گفت: قیمت سبد نفتی اوپک در حال حاضر کمتر از 60 دلار است که به نظر ما قیمت مناسبی نیست.

کد خبر 10930

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز