شنبه ۲۲ خرداد ۱۳۸۹ - ۰۷:۵۹
۰ نفر

علی شاکری: تیم ملی تکواندو ایران جهت حضور در جام‌جهانی 2010 ارومچی چین برای تکرار قهرمانی سال2000 جام‌جهانی لیون فرانسه این‌بار برخلاف همیشه یک‌ماه زودتر به استقبال مسابقات انتخابی رفت

تا با شناخت ترکیب اصلی تیم در یک فاصله زمانی مناسب بتواند با‌آرامش بیشتر در اندیشه فتح دوباره جامی باشد که چندبار در آخرین لحظات از دستش پریده است. هنوز ماجرای از دست رفتن قهرمانی در مسابقات سال پیش جام‌جهانی در باکو از یادها نرفته است که تیم ایران در عین شایستگی جام قهرمانی را دو دستی به ترکیه تقدیم کرد و با یک امتیاز اختلاف برای ششمین‌بار نایب قهرمان شد. رضا مهماندوست، سرمربی تیم ملی تکواندو در گفت‌وگو با همشهری پاسخگوی ابهامات پیرامون انجام مسابقات انتخابی، اعتراض ایران به تغییر مقررات در برگزاری مسابقات این دوره جام‌جهانی و سؤالات دیگر بود که می‌خوانید.

  • اعتراض ایران به تغییر مقررات برگزاری مسابقات جام‌جهانی چین به کجا انجامید؟

واقعیت این است کره‌ای‌ها که حالا موقعیت خود را چند دوره‌ای است با ورود هوگوهای الکترونیکی در خطر دیده‌اند به هر شیوه‌ای حتی با ترفند پرتاب‌سکه برای تعیین تیم برنده متوسل شده‌اند تا بلکه بتوانند در کنار اعمال نفوذشان در داوری که شهره خاص و عام است مانع از قهرمانی قدرت‌های شناخته شده‌ای مثل ایران و سایر کشورها شوند. این برای ورزش مطرحی چون تکواندو در جهان ورزش بسیار بد است که به جای وضع مقررات منطقی و امروزی به سراغ شیوه قدیمی پرتاب‌سکه رفت که از تاریخ مصرفش سال‌ها می‌گذرد.

  • شما برای حل این مشکل چه پیشنهادی دارید؟

ببینید، قبلا مسابقات به صورت تیمی و بعدها به شکل انفرادی برگزار می‌شد.  حل این مشکل چندان سخت نیست و فقط کافی است که تعداد شرکت‌کنندگان هر تیم فرد باشد تا هر تیمی که شایسته‌تر برای پیروزی است دستش بالا برود.

  • مهم‌ترین عیب شیوه جدید را در چه نکاتی می‌بینید؟

 اینکه تعداد نفرات هر تیم4 نفر باشد و پس از تساوی2بر2 برای تعیین تیم قهرمان بین مربیان دو تیم سکه و شیروخط انجام شود واقعا خنده‌دار  است. در این بین مربی برنده سکه باتوجه به موقعیت حریف می‌تواند بهترین نفرش را در مقابل ضعیف‌ترین نفر تیم مقابل برای انجام بازی نهایی انتخاب کند و به‌راحتی برنده شود.

در این شیوه ناعادلانه اگر مربی برنده سکه در صورت اطلاع از مصدومیت یکی از نفرات تیم مقابل به سراغ نفر مصدوم رفت آن وقت تکلیف چیست؟ آیا به دست آوردن قهرمانی یا پیروزی بدین شکل با روح و ذات ورزش سازگار است؟

  • آیا رئیس فدراسیون جهانی، دکتر چو جواب نامه اعتراض آمیز پولادگر، رئیس فدراسیون تکواندو ایران را در این مورد داده است؟

 آقای پولادگر که خود نایب رئیس تکواندو آسیاست در نامه‌ای با مضمون اینکه با اجرای این قانون، شانس بیشتر از مسائل فنی در معرفی تیم برنده نقش‌آفرینی می‌کند، اعتراض فدراسیون ایران را به فدراسیون جهانی ارائه داده است که ما امیدواریم با کمک مسئولان تکواندوی سایر کشورها این مشکل به نوعی تا قبل از آغاز مسابقات حل شود.

  • متاسفانه در سال‌های اخیر قوانین و مقررات تکواندو فاقد پایداری و همواره دستخوش تغییر و تحول بوده است.

 باور کنید برخی از این مقررات بدون بررسی کارشناسی تنها دوامی چندروزه داشته‌اند و به محض اینکه خواسته‌های کره‌ای‌ها به نوعی تامین نشود آنها خیلی زود به دلیل حاکمیتشان در بدنه فدراسیون جهانی در صدد تغییرات برمی‌آیند. دلیل مخالفت‌ ما با این طرح این است که ما به لیاقت خودمان اتکا داریم و نمی‌خواهیم از راه ناصواب به دنبال قهرمانی در این ورزش باشیم.

  • مسابقات انتخابی این دوره هم مانند دوره قبل جنجالی بود و خیلی‌ها به شرکت ندادن نفرات اوزان اول و دوم در بازی‌های آسیایی معترض بودند.

بحث حضور در اوزان دوم به بعد در بازی‌های آسیایی یک تصمیم کارشناسی در دل فدراسیون است.  تجربه هم نشان داده که این تصمیم به دلایل مختلف ازجمله قدرت بیشتر سبک وزن‌های رقیبان اصلی ما تصمیمی آگاهانه و از روی اصول صورت گرفته است، همانگونه که در همین مسابقات اخیر قهرمانی آسیا در قزاقستان هم ثابت شده و ما تمامی مدال‌های خود را از اوزان دوم به بعد به دست آوردیم.

  • فکر نمی‌کنید باتوجه به در پیش بودن مسابقات جام‌جهانی و چندماه مانده به بازی‌های آسیایی اعلام این تصمیم زود بود.

اتفاقا این موضوع برعکس است و ما براساس تجربیات قبلی تصمیم‌گرفتیم.  هنوز حاشیه‌های نفجم را فراموش نکرده‌ایم که چه صدماتی به آماده‌سازی تیم در آستانه بازی‌های آسیایی دوحه زد. ما در حقیقت با این اقدام حرکت پیشگیرانه‌ای انجام دادیم تا پس از جام‌جهانی چین هیچ‌ حرف و حدیثی پیش نیاید.

  • بعید است خاطره تلخ جام‌جهانی باکو را فراموش کرده باشید؟

باخت ما در فینال مقابل ترکیه به مثابه خودکشی بود، ما در آنجا همه حریفان را با قاطعیت بردیم و در حالی‌که با ترکیه 2بر2 بودیم فشار آنقدر بالا بود که بازیکن‌ ما حتی با ایستادن و بدون زدن هیچ ضربه‌ای می‌توانست دست‌هایش بالا برود، اما قهرمان ترک در حرکتی انتحاری و با چشمان بسته ضربه زد و برد. من فکر می‌کنم قهرمانی قسمت ما نبود.

  • حالا در آستانه جام‌جهانی چه قولی می‌دهید؟

هیچ قولی نمی‌دهم چرا که با گفتن قهرمانی قطعی فقط استرس و فشار را به شاگردانم منتقل می‌کنم. هنوز از ترکیب حریفان اصلی اطلاعی ندارم. کره‌ای‌ها همیشه با یک تیم جدید همه را غافلگیر می‌کنند.

برای قهرمانی یک سری عواملی باید دست به دست هم دهند، از عوامل بیرونی گرفته تا عوامل درونی و از همه مهم‌تر اینکه اتفاقات ناخواسته‌ای برای مهره‌های کلیدی تیم نیفتد و روز هم روز ورزشکار باشد. به شاگردانم و همکارانم بسیار اطمینان و اعتقاد دارم ولی از عوامل بیرونی و به خصوص زدوبندهای پشت پرده کره‌ای‌ها می‌ترسم. قهرمانی برای تیمی مثل ایران دیگر یک آرزو نیست و شاید اگر در همین یک دهه اخیر در چند مورد دچار اشتباه نمی‌شدیم چه بسا تعداد قهرمانی ما بیش از یک مورد بود.

  • خیلی‌ها هنوز ذوالقدر را همه‌کاره تکواندو می‌دانند و  فکر می‌کنند او هنوز حرف اول را در مورد مسائل فنی تیم می‌زند. آیا شما با وجود او استقلال لازم را دارید؟

زحمات ذوالقدر با کوله‌باری از تجربه کتمان ناشدنی است، اما من به هیچکس اجازه دخالت در کارم را نمی‌دهم و همه برنامه‌های کادر فنی استقلال کافی انتخاب می‌شود. البته همیشه از مشاوره او در برخی از زمینه‌ها استفاده می‌کنم.

  • آیا از بابت نداشتن پشتوانه برای تیم ملی تکواندو نباید نگران بود؟

خدا را شکر، خیر، تکواندو پشتوانه‌های ارزشمندی دارد. اخیرا تیم نوجوانان با قدرت قهرمان جهان در مکزیک شد و بعد از خداحافظی  هادی ساعی نیز تیم ملی در جهانی دانمارک نایب قهرمان جهان شد و 2بار پیاپی نیز قهرمان آسیا.

کد خبر 109470

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار کشتی و وزنه‌برداری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز