دوشنبه ۲۴ خرداد ۱۳۸۹ - ۱۶:۳۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: دومین پارلمان عراق پس از سقوط صدام، با حضور اعضای جدیدش آغاز به کار کرد.

به گزارش ایسنا به نقل از شبکه الجزیره، فواد معصوم، از نمایندگان ائتلاف کردستان عراق، طبق قانون و به علت این که مسن‌ترین فرد پارلمان بود،‌ ریاست جلسه امروز ( دوشنبه 24 خرداد) را بر عهده گرفت.

طبق قانون باید مسن‌ترین فرد پارلمان ریاست جلسات را تا زمان تشکیل دولت و تعیین رئیس جدید پارلمان برعهده بگیرد که این فرد حسن العلوی بود، اما وی از پذیرش این مسئولیت امتناع کرد.

در این جلسه سفیران کشورهای خارجی و عربی، اد ملکرت، نماینده دبیر کل سازمان ملل، ناجی شلغم، نماینده اتحادیه عرب و شخصیت‌های دینی و سیاسی حضور داشتند.

تعداد نمایندگان پارلمان جدید عراق 325 تن است. در جلسه امروز، اعضای جدید پارلمان بر اساس ماده پنجم قانون اساسی، سوگند خوردند و اعضای کرد پارلمان نیز به زبان کردی سوگند خوردند.

در جلسه امروز پارلمان عراق، نوری المالکی، نخست وزیر، ایاد علاوی، رئیس فهرست العراقیه و عمار الحکیم، رئیس مجلس اعلای اسلامی عراق نیز حضور داشتند.

فواد معصوم در آغاز این جلسه گفت: بر اساس ماده 55 قانون اساسی، قرار بود امروز هیات ریاست پارلمان انتخاب شود، اما با توجه به رایزنی‌هایی که صبح امروز داشتیم، به این نتیجه رسیدیم که این مساله نیازمند رایزنی‌های بیشتر میان فراکسیون‌های پارلمان است، لذا ما جلسه را باز نگه می‌داریم تا در خصوص تعیین هیات ریاست پارلمان توافق حاصل شود.

وی تصریح کرد که بهتر است هرچه زودتر توافق حاصل شود، اما تا آن زمان جلسات ادامه خواهد داشت.

برگزاری نخستین جلسه پارلمان قبلی عراق 41 روز طول کشید.

خبرگزاری فرانسه نیز گزارش داد: پیش‌بینی می‌شود باز ماندن جلسه پارلمان تا زمان توافق بر سر تعیین رئیس جمهور، نخست وزیر و رئیس پارلمان ادامه یابد.

این در حالی است که یک مقام پلیس عراق اعلام کرد: بر اثر انفجار یک بمب در یک بازار شلوغ در شرق موصل، واقع در شمال عراق که همزمان با نخستین جلسه پارلمان جدید صورت گرفت، 15 تن کشته و 27 تن زخمی شدند.

این مقام پلیس عراق گفت: این بمب در یک خودرو در نزدیکی بازاری در مرکز موصل کار گذاشته شده بود که خودروی گشتی پلیس را هدف قرار داده بود. در میان زخمی شدگان دو تن پلیس هستند.

کد خبر 109684

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز