گروه بورس: با وجود وعده مسئولان سازمان بورس و اوراق بهادار برای راه‌اندازی معاملات آنلاین در پایان خرداد ماه، آخرین خبر‌ها حکایت از آن دارد که مراحل اجرایی سیستم معاملات آنلاین به‌زودی به اتمام نخواهد رسید.

به گزارش همشهری، معاملات آنلاین سهام که امکان دسترسی سهامداران  را به بازار سهام بدون مراجعه حضوری به کارگزاران فراهم می‌کند، از مدت‌ها پیش دربسیاری از بورس‌های دنیا اجرایی شده است،

این روش باعث افزایش سرعت و کاهش هزینه معاملات می‌شود، بر همین اساس طرح اجرای سیستم معاملات آنلاین با الگوبرداری از دیگر بورس‌های دنیا در بورس تهران به اجرا در آمد اما با وجود وعده مسئولان سازمان بورس برای راه‌اندازی این طرح در ابتدای سال‌جاری این طرح هنوز عملیاتی نشده وزمان آغاز آن نامشخص است.

این طرح که توسط سازمان بورس و اواراق بهادار و شرکت مدیریت فناوری بورس پیگیری می‌شود، ابتدا قرار بود در اردیبهشت‌ماه سال‌جاری به بهره‌برداری برسد اما پس از آن مسئولان سازمان بورس وعده دادند که سیستم معاملات آنلاین با قدری تاخیر در خرداد ماه راه‌اندازی خواهد شد، اما تازه‌ترین خبر‌ها حکایت از آن  است که سیستم معاملات آنلاین به‌زودی راه‌اندازی نخواهد شد. 

با وجود پیگیری‌های انجام شده تاکنون پاسخی از سوی مسئولان سازمان بورس در این زمینه به‌دست نیامده است. در عین حال حسن‌قالیباف‌اصل مدیرعامل بورس اوراق بهادار تهران نیز در این زمینه ابراز بی‌اطلاعی کرد اما در عین حال افزود:شرکت مدیریت فناوری متولی راه‌اندازی سیستم معاملات است و مراحل کار هنوز در جریان است اما زمان راه‌اندازی این سیستم به‌صورت دقیق مشخص نیست.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا با راه‌اندازی این سیستم امکان انجام معاملات روی سهام همه شرکت‌های بورس فراهم می‌شود، گفت: بله، این سیستم مربوط به معاملات کل بازار است و سهامداران می‌توانند به‌صورت اینترنتی و به‌صورت آنلاین اقدام به خرید و فروش سهام کنند.

محمدرضا رستمی معاون شرکت بورس هم در این زمینه ابراز  بی‌اطلاعی کرد وگفت:این طرح از طرف سازمان بورس دنبال می‌شود.  محمد دانشور نماینده شرکت بورس در کمیته راه‌اندازی معاملات آنلاین نیز هیچ خبر دقیقی در مورد آغاز معاملات آنلاین در بورس تهران نداشت.بر این اساس پیگیری‌های خبرنگار همشهری برای کسب اطلاع از سازمان بورس نیز در این باره به در بسته خورد.

رضایت سهامداران افزایش می‌یابد

در همین رابطه مدیرعامل کارگزاری بانک اقتصاد نوین معتقد است که اجرایی شدن معاملات آنلاین در بازار سهام، باعث سرعت بخشیدن به معاملات و توسعه بازار سهام می‌شود. وی می‌گوید که اجرای قانون هدفمند‌سازی‌ یارانه‌ها تاثیر مثبتی بر بورس اوراق بهادار به جای می‌گذارد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی بازار سرمایه، نصرالله برزنی ادامه داد: در حقیقت معاملات آنلاین فاصله زمانی را میان تصمیم‌گیری تا اجرا، کوتاه می‌کند، در این صورت حجم معاملات افزایش یافته و رضایت سرمایه‌گذاران نیز افزایش می‌یابد که این مسئله موجب افزایش حجم معاملات و در نتیجه توسعه بازار سهام می‌شود،

چراکه می‌تواند به رشد بازار کمک کند. وی در پاسخ به این پرسش که دخالت کارگزار در معاملات آنلاین در چه حدی است؟ گفت: نقش کارگزار در روند انجام معاملات پررنگ نیست. سرمایه‌گذار از یک کارگزار اعتبار گرفته و به‌طور مستقیم وارد سامانه می‌شود.

این کارگزار بازار سرمایه تصریح کرد: بنابراین معامله به‌طور مستقیم در اختیار خود فرد است و سرمایه‌گذار به‌طور شخصی اقدام به خرید و فروش سهام می‌کند. در این بین کارگزار تنها سقف اعتباری سهامداران را کنترل می‌کند.

وی در پاسخ به این سؤال که با انجام این کار، سامانه معاملات با اشکال مواجه می‌شود یا خیر؟ گفت: در حال حاضر تعداد کارگزاران محدود بوده و در حدود 572 ایستگاه داریم که با انجام معاملات به‌صورت آنلاین بر تعداد کاربران افزوده می‌شود. اما از آنجا که همه معامله‌گران به‌صورت همزمان وارد سیستم نمی‌شوند، امکانات بورس به سهامداران اجازه می‌دهد که به راحتی اقدام به دادوستد کنند.

کد خبر 109772

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز