گروه سیاسی: بعد از صدور قطعنامه چهارم شورای امنیت سازمان ملل، تنی چند از نمایندگان مجلس از تدوین طرح دوفوریتی برای تعلیق همکاری‌های ایران با آژانس صحبت کرده بودند

که این اتفاق نیفتاد اما مجلس در سومین جلسه علنی پس از صدور قطعنامه 1929، با تصویب فوریت مصوبه‌ای، دولت را ترغیب به استمرار غنی‌سازی‌ 20 درصد و با صدور بیانیه‌ای اتحادیه اروپا و آمریکا را تهدید به مقابله به مثل در برابر شرارت‌هایشان کرد.

فصل مشترک سخنرانی پیش از دستور علی لاریجانی رئیس مجلس، مصوبه دیروز مجلس و بالاخره بیانیه‌ای که به امضای 241 نماینده رسید، ترغیب دولت به استمرار غنی‌سازی‌ 20درصد بود.

بهمن ماه سال گذشته رئیس‌جمهور در مراسم افتتاح نمایشگاه دستاوردهای لیزری کشور با این جمله که «آقای صالحی شما غنی‌سازی‌ ۲۰درصد را آغاز کنید» دستور آغاز غنی‌سازی‌ 20 درصد را به رئیس سازمان انرژی اتمی داده بود اما در عین حال اعلام آمادگی احمدی‌نژاد در همان جلسه برای ادامه مذاکرات مبادله سوخت، پرونده هسته‌ای ایران را تا مرحله توافق سه‌جانبه تهران و بالاخره قطعنامه سیاسی شورای امنیت پیش برد.

این پاسخی به اقدامات ظالمانه آمریکاست

«رای مثبت نمایندگان پاسخی بود به اقدامات ظالمانه و غیرقانونی آمریکا درخصوص فشار بر شورای امنیت در جهت صدور قطعنامه 1929 این شورا».این، بخشی از سخنان علاءالدین بروجردی رئیس کمیسیون امنیت ملی، پس از تصویب یک فوریت طرح صیانت از دستاوردهای صلح آمیز هسته‌ای ایران بود.

درصورت تصویب نهایی طرح یک فوریتی صیانت از دستاوردهای صلح آمیز هسته‌ای ایران، که فوریت آن با 180 رای موافق، 4 رای مخالف و 4 رای ممتنع به تصویب رسید، دولت موظف خواهد شد با عنایت به فریبکاری دنیای غرب درخصوص تحویل سوخت رآکتور آموزشی درمانی تهران، غنی‌سازی‌ 20درصد را به‌منظور تحویل سوخت رآکتور مذکور استمرار بخشیده و صفحه‌های سوخت را تهیه کند.

این طرح، واکنشی نیز به موضوع بازرسی کشتی‌ها و محموله‌های ایرانی که در قطعنامه شورای امنیت و تحریم‌های اتحادیه اروپا بر آن تاکید شده است، نشان داده و تاکید دارد: دولت باید نسبت به کشورهایی که به بازرسی کشتی‌های ایرانی و یا محموله‌های باری کشورمان مبادرت می‌ورزند عمل مقابله به مثل را به هر صورت ممکن انجام دهد.

گواهی روشن بر ناکارآمدی شورا

در پایان جلسه علنی روز گذشته بیانیه 241 نماینده مجلس قرائت شد که در عین حالی که قطعنامه اخیر شورای امنیت علیه ایران را گواه روشنی بر ناکارآمدی این شورا دانستند، خط و نشانی برای آمریکا و انگلیس کشیده و اتحادیه اروپا را تهدید به مقابله به مثل در برابر شرارت‌ها کردند.

نمایندگان مجلس در این بیانیه آورده اند: به ایالات متحده آمریکا و انگلیس و برخی دیگر از قدرت‌های بزرگ اخطار جدی می‌دهیم که پای خود را از گلیم بی‌آبروی خویش درازتر نکنند و اگر بر این تصور باطل هستند که با صدور قطعنامه می‌توانند به نوعی برای اهرم فشار در مذاکرات استفاده کنند و یا با این حرکت زشت و بی‌پایه خویش در اراده ملت ایران در پیگیری حقوق هسته‌ای صلح آمیز خود خللی وارد نمایند، باید بدانند که ملت نستوه ما به‌پای این ارزش ملی بزرگ تمام قامت ایستاده است.

در ادامه این بیانیه آمده است: از دولت به‌جد می‌خواهیم که چنانچه هر کشوری به روش خصمانه بازرسی و یا توقف کشتی‌های ایرانی و یا محموله‌های باری کشورمان روی آورد با عمل مقابله به مثل به شکل جدی مواجه شود.

241نماینده نوشتند: بی‌تردید مجلس شورای اسلامی با رصد کامل رفتار کنگره و سنای آمریکا و همچنین اتحادیه اروپا اعلام می‌کند که چنانچه اقدامات شرورانه‌ای علیه کشور ما انجام دهند با تصمیمات جدی مواجه خواهند بود.

در خلیج‌فارس خدمتتان می‌رسیم

سرمنشأ مصوبات و واکنش‌های هسته‌ای روز گذشته مجلس، دبیر سابق شورای‌عالی امنیت ملی بود که اکنون بر صندلی ریاست در ساختمان هرمی بهارستان جلوس کرده است.

علی لاریجانی دیروز در سخنرانی پیش از دستورش، به نیابت از مجلس از دولت خواست به‌دلیل عدم‌تبعیت غرب از مقررات NPT و عدم‌تامین سوخت مورد نیاز رآکتور تحقیقاتی تهران، پایه تولیدات غنی‌سازی‌ را در سطح 20 درصد قرار داده و به هیچ وجه از آن تنازل نکند.

مذاکره‌کننده سابق پرونده هسته‌ای کشورمان گفت: در خبرها آمده بود که اتحادیه اروپا، سنا و کنگره آمریکا پس از قطعنامه مفتضحانه اخیر، به اقدام دیگری دست زده و برای تکمیل چرخه حرکت ماجراجویانه شورای امنیت مصوبات دیگری را در مقابله با ملت ایران تدارک دیده‌اند.

رئیس قوه مقننه افزود: ضمناً به آمریکا و برخی کشورهای ماجراجو هشدار می‌دهیم درصورتی‌که وسوسه بازرسی محموله‌های هواپیما و کشتی ایرانی را در سر داشته باشند، مطمئن باشند در خلیج‌فارس و دریای عمان به خدمت کشتی‌های آنان رسیدگی خواهد شد. این مقابله به مثل بخشی از دفاع از منافع ملی ماست.

راه‌اندازی کارخانه تولید صفحه سوخت در ایران

رئیس سازمان انرژی اتمی تاکید کرد: در حال طراحی رآکتوری مشابه رآکتور تهران و راه‌اندازی کارخانه تولید صفحه سوخت هستیم. علی‌اکبر صالحی به ایسنا گفت: در حال طراحی رآکتوری مشابه رآکتور تهران با توانی بالاتر از آن (احتمالا 20 مگاوات) هستیم و امیدواریم طراحی آن تا پایان سال‌جاری به اتمام برسد و بخش طراحی تفصیلی آن سال آینده انجام شود و در پایان سال آینده (1390) عملیات اجرایی برای ساخت رآکتور آغاز شود.

او ادامه داد: عملیات طراحی و ساخت این رآکتور احتمالا حدود 5 سال زمان می‌برد. صالحی با بیان اینکه این رآکتور بومی است و مشابه رآکتور تهران خواهد بود، درباره تامین سوخت آن گفت: ما در آینده سوخت رآکتور جدید را تامین می‌کنیم. رئیس سازمان انرژی اتمی درباره مکان آن گفت: قاعدتا رآکتور را در جایی می‌سازیم که برای تولید رادیوداروها و مصرف آنها برای احتیاج بیماران مؤثر باشد. 

صالحی درباره ادامه کار رآکتور تهران نیز خبر داد: رآکتور تهران کارش را با سوخت‌هایی که دارد و در آینده نیز سوخت جدید برای آن تامین می‌شود، ادامه می‌دهد و حداقل تا 15 سال آینده به کار خود ادامه خواهد داد. او گفت: رآکتورهای جدید مشابه رآکتور تهران ساخته خواهند شد چرا که این اقدام سهل‌‌الوصول و طراحی آن ساده است.

رئیس سازمان انرژی اتمی در ادامه تاکید کرد: در حال راه‌اندازی کارخانه تولید صفحه سوخت هستیم و از آن‌جایی که گلوگاه کار روی تولید صفحه سوخت است، امیدواریم بتوانیم در 4 تا 5 سال آینده شاهد بهره‌‌برداری از این رآکتور و دیگر رآکتورها باشیم.

کد خبر 109870

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز