گروه اجتماعی- علی‌اصغر محمدی: دوره پیش دانشگاهی از سال تحصیلی 90-89 حذف نمی‌شود، بلکه مراکز پیش‌دانشگاهی با دبیرستان‌ها تجمیع می‌شوند و دانش‌آموزان در دبیرستان‌های خود ادامه تحصیل می‌دهند.

معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش با بیان این مطلب به همشهری گفت: مراکز پیش‌دانشگاهی مستقل جهت ادامه فعالیت خود موظف هستند از دانش‌آموزان پایه‌های دیگر دوره تحصیلی متوسطه براساس ظرفیت خود ثبت‌نام کنند.

ابراهیم سحر‌خیز در پاسخ به پرسش همشهری در باره بلاتکلیفی و نگرانی خانواده‌ها اعلام کرد: دانش‌آموزان و والدین آنان نگران حذف دوره پیش دانشگاهی برای سال تحصیلی آینده نباشند، زیرا حذف این دوره در شرایط کنونی به هیچ وجه در آموزش و پرورش مطرح نیست.

وی به خانواده‌ها اطمینان داد که درصورت تصویب حذف دوره پیش دانشگاهی، این مصوبه شامل حال دانش‌آموزانی که اکنون در دبیرستان تحصیل می‌کنند، نمی‌شود و آنان باید شرط 12سال تحصیل تمام برای اخذ دیپلم را داشته باشند.

سحرخیز اظهار کرد: دانش‌آموزان قبولی سال سوم دبیرستان در سال تحصیلی 90-89 می‌توانند در دبیرستان محل تحصیل خود در دوره پیش‌دانشگاهی ثبت‌نام کنند و نیازی به جابه‌جایی نیست.

معاون متوسطه وزیر آموزش و پرورش درباره نحوه فعالیت مراکز پیش دانشگاهی مستقل نیز تأکید کرد: مراکز آموزش پیش‌دانشگاهی مستقل برای ادامه فعالیت خود باید از دانش‌آموزان پایه‌های اول، دوم و سوم دبیرستان براساس ظرفیت خود ثبت‌نام کنند و مدیریت دبیرستان و پیش‌دانشگاهی نیز بر عهده یک مدیر خواهد بود.

سحرخیز، در باره چگونگی فعالیت دبیرستان‌هایی که تعداد دانش‌آموزان پیش دانشگاهی آنان بیش از ظرفیت نوبت صبح باشد، گفت: مناطق آموزش و پرورش می‌توانند با هماهنگی کمیته برنامه‌ریزی استان برای صدور مجوز نوبت دوم ثبت‌نام اقدام کنند.

البته در این میان، استثنایی هم وجود دارد و به گفته وی، شامل دبیرستان‌های خاص مانند نمونه دولتی، شاهد، فرهنگ و مدارس غیردولتی می‌شود که دارای مجوز ضمیمه مراکز آموزش پیش‌دانشگاهی هستند و می‌توانند به فعالیت خود ادامه دهند.

پیش دانشگاهی بزرگسالان

معاون آموزش متوسطه در باره ادامه تحصیل دانش‌آموزانی که شرایط تحصیل در دبیرستان‌های روزانه را ندارند نیز اظهار کرد: در هر منطقه آموزش و پرورش یک مرکز آموزش پیش دانشگاهی بزرگسالان به تفکیک جنسیت در دبیرستان بزرگسالان همان منطقه برای ثبت‌نام و ادامه تحصیل این گروه از دانش‌آموزان و کسانی که تاکنون موفق به گذراندن این دوره نشده‌اند در نظر گرفته شده‌است.

سحر‌خیز اعلام کرد: اکنون شیوه اجرایی این دوره به‌صورت ترمی است و مواردی مانند تغییر رشته، نحوه قبولی و ادامه تحصیل فارغ‌التحصیلان دوره متوسطه در دی ماه و مطابق آیین‌نامه آموزشی این دوره است.

سال گذشته وزیر آموزش و پرورش از تغییر نظام آموزشی کشور خبر داد که براساس آن نظام آموزشی به 2 دوره 6 ساله ابتدایی و متوسطه تغییر می‌کند. با اضافه شدن دوره پیش دبستانی به ابتدایی، 6 سال ابتدایی شکل می‌گیرد و با حذف دوره پیش دانشگاهی نیز دوره متوسطه.

متوسطه به 2 سیکل اول و دوم تبدیل و تقسیم می‌شود؛ سیکل اول همان 3 سال راهنمایی و سیکل دوم نیز 3 سال دبیرستان است. البته زمان اجرای این تغییرات هنوز به‌طور دقیق تعیین نشده و تاریخ‌های متفاوتی اعلام شده‌است.

کد خبر 110002

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز