گروه اجتماعی- علی‌اصغر محمدی: صدور 2 بخشنامه متناقض درباره دوره پیش‌‌دانشگاهی، موجب سرگردانی دانش‌آموزان شده است.

مدرسه

به دستور وزیر آموزش و پرورش، هنرجویان هنرستان‌ها و دانش‌آموزانی که می‌خواهند به‌صورت متفرقه دوره پیش‌دانشگاهی را طی کنند حتما باید در مدارس غیردولتی ثبت نام کنند.براساس بخشنامه معاون آموزش متوسطه که اواخر مهر‌ماه به استان‌ها ابلاغ شده ارائه دوره پیش‌دانشگاهی رشته هنر از سال تحصیلی91-90 در مدارس آموزش از راه دور ممنوع است. در این بخشنامه تاکید شده: رشته‌های شاخه‌ فنی و حرفه‌ای نیز همانند سنوات گذشته با توجه به نامه مورخ 7 آذر 1388 دبیرخانه شورای‌عالی آموزش و پرورش در این مدارس قابل ارائه نیست. این امر موجب سرگردانی و بلاتکلیفی دانش‌آموزان شده است.

به‌نظر می‌رسد این بخشنامه برای تقویت مدارس غیردولتی صادرشده زیرا اوایل امسال، وزارت آموزش و پرورش با صدور بخشنامه‌ای، برگزاری دوره پیش‌دانشگاهی به‌صورت غیر‌حضوری در مراکز آموزش از راه دور را مجاز اعلام کرده بود؛ موضوعی که مدیر‌کل مدارس غیردولتی وزارت آموزش و پرورش نیز به‌طور تلویحی آن را تایید کرد؛‌«مصوبه آموزش از راه دور مدارس غیردولتی که 22فروردین سال 90 به دستور وزیر آموزش و پرورش صادر شده بود با تصمیم اخیر وی لغو شد و از این پس تمام دانش‌آموزان دوره پیش دانشگاهی باید در مدرسه حاضر شوند».

بخشنامه‌ مناقشه‌برانگیز

اواخر فروردین امسال بخشنامه‌ای برای برگزاری دوره پیش‌دانشگاهی صادر می‌شود، مراکز آموزش از راه دور براساس این مجوز برای دوره پیش‌دانشگاهی ثبت‌نام می‌کنند و دانش‌آموزان نیز خود را آماده شرکت در امتحانات می‌کنند اما یکباره بخشنامه‌ای دیگر صادر می‌شود و همه چیز را باطل می‌کند.نکته جالب، ابلاغ دیرهنگام بخشنامه دوم است که دانش‌آموزان را کیش و مات کرده زیرا اکنون برای این گروه از دانش‌آموزان در مدارس روزانه، ظرفیتی دیده نشده و اگر هم موفق به ثبت‌نام شوند 2ماه از سایر دانش‌آموزان عقب‌تر هستند و اینکه اغلب این دانش‌آموزان به لحاظ سنی امکان ثبت‌نام در مدارس روزانه را ندارند. مراکز آموزش از راه دور تا 2هفته پیش، از دانش‌آموزان برای دوره پیش‌دانشگاهی ثبت‌نام می‌کردند، درحالی‌که وزیر آموزش و پرورش مدعی است که این بخشنامه اواخر شهریورماه صادر و ابلاغ شده است. حاجی بابایی در پاسخ به پرسش همشهری در این باره اعلام کرد: اقدامات مختلفی چون تبدیل دوره پیش‌دانشگاهی از ترمی واحدی به سالی واحدی، اصلاح قانون آموزش از راه دور و اجرای قوانین پایه سوم دبیرستان برای دوره پیش‌دانشگاهی، به‌منظور ایجاد امنیت دانش‌آموزان انجام شده است.

البته ادامه سخنان وی در این باره حکایت دیگری دارد؛ «‌در دوره پیش دانشگاهی خلأهای قانونی وجود دارد، پیش از این، دانش‌آموزان در یکی از مدارس دولتی ثبت نام می‌کردند و با پرداخت 5-4 میلیون تومان به آموزشگاه‌های علمی آزاد، دوره پیش‌دانشگاهی را در این آموزشگاه‌ها می‌گذراندند، این کار خلاف قانون و عرف است و در بخشنامه جدید از حیثیت مدارس دولتی و جایگاه خانواده و دانش‌آموزان دفاع کردیم».وزیر آموزش و پرورش همچنین گفت: دبیرستان‌های دولتی ظرفیت پذیرش و ثبت‌نام از همه دانش‌آموزان دوره پیش‌دانشگاهی را دارند.

فقط مدارس غیردولتی

بخشنامه ممنوعیت برگزاری دوره پیش‌دانشگاهی در مراکز آموزش از‌راه‌دور و آموزشگاه‌های علمی آزاد، آبان ماه ابلاغ شده اما دانش‌آموزان برای گذراندن دوره پیش‌دانشگاهی با توجه به بخشنامه وزارت آموزش و پرورش از تیر ثبت نام کرده‌اند و بسیاری از کلاس‌های آنان نیز برگزار شده و دانش‌آموزان خود را آماده شرکت در امتحانات پیش‌دانشگاهی کرده‌اند.واقفی، پدر یک دانش‌آموز، در‌این‌باره به همشهری گفت: بخشنامه اخیر آموزش و پرورش حرکتی نابخردانه است و چنین به‌نظر می‌رسد که هدف بیش از آنکه ایجاد امنیت برای دانش‌آموزان و خانواده باشد، تقویت مدارس غیردولتی است.

این مدارس برای دوره پیش دانشگاهی بین 5 تا 6میلیون تومان شهریه تعیین کرده‌اند؛ البته براساس رشته تحصیلی این مبلغ متفاوت است. خانم محرابی، مادر یک دانش‌آموز دیگر نیز گفت: فرزندم تابستان در آموزشگاه آزاد علمی و برای امتحانات هم در یکی از مراکز آموزش از راه دور ثبت‌نام کرده و اینکه می‌گویند باید در مدارس روزانه ثبت‌نام کنند و در کلاس‌ها حاضر شوند، ما را سر در گم کرده است.او افزود: برای ثبت‌نام فرزندم به دبیرستان... مراجعه کردم اما گفتند جا نداریم.

لغو آموزش از راه دور پیش‌دانشگاهی

مدیرکل مدارس غیردولتی وزارت آموزش و پرورش نیز در این‌باره به مهر گفت: به‌دنبال اجرای طرح حمایت از مؤسسان مدارس غیردولتی، وزیر آموزش و پرورش در فروردین امسال اجازه ارائه مجوز آموزش از راه دور به مدارس غیردولتی را صادر کرد که طی بخشنامه‌ای به کل استان‌ها ابلاغ شد. ابوطالب حافظی افزود: طبق این قانون دانش‌آموزان راهنمایی و متوسطه می‌توانند به شکل غیر‌حضوری و تنها با شرکت در کلاس‌های آموزشی که 6 ساعت در هفته برگزار می‌شود، ادامه تحصیل دهند ولی مصوبه اخیر شورای‌عالی آموزش و پرورش تحصیل غیر‌‌حضوری دانش‌آموزان پیش‌دانشگاهی را منع کرده است.وی درباره فعالیت آموزشگاه‌های علمی آزاد نیز گفت: به‌دلیل افزایش تعداد این آموزشگاه‌ها، تعداد متقاضیانی که درخواست مجوز داشته باشند، کم است.

کد خبر 151228
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز