گروهی از این افراد، دانشجویان رشته ورزش دانشگاه کُلن هستند که از مدتها قبل برای یواخیم لوو، سرمربی آلمان، "جاسوسی" میکنند.
ماههاست که حدود ۵۰ دانشجوی رشته "علوم ورزشی" در دانشگاه کُلن آلمان، کاری جز تماشای مسابقات فوتبال ندارند. آنان مامور بررسی تمام بازیهای ۳۱ رقیب تیم ملی فوتبال آلمان در جام جهانی پیش رو بودند. مارتین یدروزیاک، یکی از این دانشجویان، در حالی که بازی تیمهای مالی و غنا (قبل از جام جهانی) را بررسی میکند، میگوید: «الان اینجا یکی گل زد. من این را باید یاداشت کنم. خیلی از نکات باید یادداشت شوند، اما ما معمولا مهمترینها را ثبت میکنیم.»
دانشجویان بر روی رایانههای پیشرویشان جدولی دارند که تمام صحنههای مهم را کپی و به آن منتقل میکنند. معمولا برای هر بازی ۹۰ دقیقهای حدود ۳ تا ۴ ساعت زمان صرف شده و تمام ریزهکاریها با دقت و حوصله تجزیه و تحلیل میشوند.
اشتفان نوپ، مسئول پروژه میگوید: «برای ما مهم است که بدانیم بازیکنها چگونه بازی را آغاز میکنند، چطور گل میزنند، به چه صورت میدوند، چند بار زمین میخورند و خصوصیات و کیفیت بازیشان چگونه است. تمام این جزئیات برای ما مهم است تا بتوانیم از یک تیم و یک بازیکن یک نمایه درست کنیم.»
اشتفان نوپ و پروفسور یورگن بوشمن، رئیس او، تمام این اطلاعات را جمعآوری میکنند و در اختیار یوآخیم لو، سرمربی تیم ملی فوتبال آلمان میگذراند.
به گفته یورگن بوشمن، «تیم آلمان مسلما تنها با تکیه بر این اطلاعات نمیتواند قهرمان جهان شود، اما کار ما میتواند چند درصد در موفقیت بازیکنان تاثیر بگذارد.»
آغاز همکاری رسمی
ینس لهمان، دروازبان پیشین تیم ملی فوتبال آلمان، در حال مهار ضربه پنالتی بازیکنان آرژانتین در یکچهارم نهایی جام جهانی ۲۰۰۶ آلمان پروژه مشابهی انجام شد و اطلاعاتی در اختیار تیم ملی این کشور قرار گرفت. در یکچهارم نهایی این رقابتها و هنگامی که دیدار تیمهای ملی آلمان و آرژانتین به ضربات پنالتی کشید، یِنس لِهمان، دروازبان آلمان، تکه کاغذی از جورابش در آورد که بعدها بسیار معروف شد. این کاغذ دربردارنده همان اطلاعاتی بود که تیمِ بررسی دانشگاه کلن در اختیار دروازبان آلمان گذاشته بود.
به گزارش دویچهوله، در این یادداشت نوشته شده بود که هر بازیکن آرژانتینی ضربه پنالتی را معمولا به چه سمتی شوت میکند. لهمان با کمک این اطلاعات توانست توپ را مهار کند و دیدار یادشده که در پایان وقتهای اضافه یک بر یک به پایان رسیده بود، در نهایت ۴ بر ۲ به سود آلمان خاتمه یافت. دانشجویان دانشگاه کلن پس از آن همکاری خود با فدراسیون فوتبال آلمان را آغاز کردند؛ البته بدون دریافت دستمزد.
به گفته یکی از دانشجویان، آنان در این پروژه با حوزههایی آشنا میشوند که به مراتب مهمتر از درآمد مادی است. از جمله اینکه در رابطه با رشته تحصیلیشان با برنامههای جدید رایانهای آشنا میشوند یا روش کار با تیم ملی را از نزدیک میبینند. این تجربیات برای آینده شغلی این دانشجویان بسیار مهم است.
آغاز جام جهانی به معنای پایان کار تیمِ بررسی نیست. آنان هنگام برگزاری مسابقات نیز تمام بازیها را به دقت دنبال میکنند و نکات مشورتی خود را در اختیار سرمربی قرار میدهند.