دوشنبه ۳۱ خرداد ۱۳۸۹ - ۰۶:۰۷
۰ نفر

ندا انتظامی: در شلوغی آخرین روزهای سال گذشته، پایگاه خبری «موسیقی ما» خبر دیدار رئیس دفتر رئیس‌جمهوری با خواننده‌ای لس‌آنجلسی را روی خروجی سایت خود گذاشت؛ خبری که به‌نظر می‌رسید بیشتر شبیه یک شوخی است تا واقعیت.

اما تکذیب که نشد هیچ، حتی توضیحی کوتاه دراین باره هم انتشار نیافت. شایعات همچنان داغ ادامه داشت که یک عکس به این شوخی و شایعه رنگ واقعیت زد. رضا رشیدپور، مجری تلویزیون در وبلاگش عکس یادگاری خود با همان خواننده لس آنجلسی را در تهران به نمایش گذاشت؛ با این توضیح که «حبیب» در ایران است و برای آلبومش درخواست مجوز کرده است.

هنوز شگفتی‌های این خبر برطرف نشده بود که شایعات بار دیگر دهان به دهان شدند. این بار نوبت 2 خواننده لس‌آنجلس‌نشین دیگر بود؛ «معین» و «بیژن مرتضوی». اگرچه اولی خود خبر را تکذیب کرد اما خبر حضور دیگری، نه تکذیب شد و نه تایید. سکوت همچنان ادامه دارد.

بازگشت خوانندگان آن سوی آب به ایران از سال گذشته شروع نشده و پیش از این هم بودند چند اهل طرب لس‌آنجلس‌نشین که چمدان بستند و به ایران آمدند.

اردیبهشت 1381 بود که ماموران پلیس فرودگاه مهرآباد هنگام کنترل مدارک هویتی مسافرانی که با پرواز دوبی به تهران آمده بودند، گذرنامه‌ای با نام «محمد خردادیان» را به دادگاه انقلاب فرستادند. جریان حضور این چهره لس‌آنجلسی در ایران خبر رسانه‌ها شد.

حتی نشریه‌ای نوشت که خردادیان در فیلم جدید ابراهیم حاتمی‌کیا که آن روزها قصد ساختش را داشت، بازی خواهد کرد؛ شایعه‌ای که حاتمی‌کیا خیلی زود آن را تکذیب کرد. اما اصل خبر بازگشت خردادیان همچنان در کشور بازتاب داشت به‌گونه‌ای که مسئولان وقت را به پاسخگویی وادار کرد؛ کاملا برخلاف سکوت مسئولان کنونی که درباره حضور این خوانندگان هیچ واکنشی از خود نشان نمی‌دهند.

فقط درخواست آلبوم

اواسط اردیبهشت‌ماه امسال رضا رشیدپور چهره‌ای که دیگر در تلویزیون آفتابی نمی‌شود، خبر حضور «حبیب محبیان» خواننده‌ای که به «حبیب» معروف است را در وبلاگش منتشر کرد و نوشت که در طول 6 ماه گذشته، چند بار او را دیده است. رشیدپور در وبلاگش آورد: «قبل از عید به لس‌آنجلس برگشته بود اما حالا 10روزی می‌شود که به تهران آمده. بسیار
پر انرژی و امیدوار است. ایران را دوست دارد و با تمام وجودش تلاش می‌کند تا زیر باران تهران چتری برای خودش فراهم کند.»

همچنین در ادامه نوشته این وبلاگ آمده بود که حبیب قصد دارد آلبوم جدیدش را در ایران منتشر کند و پیگیری‌های لازم در این زمینه را در استودیوهای موسیقی داخلی انجام داده است. در بخش دیگری از وبلاگ رشید‌پور به اجرای کنسرت حبیب هم اشاره رفته بود؛ «خیلی‌ها به او کمک کرده‌اند تا مسیر ادامه کارش در داخل کشور هموار شود. این بار که او را دیدم خبرهای خوبی داشت. ظاهرا به‌زودی مجوز رسمی برای اجرای کنسرت با صدای حبیب صادر خواهد شد.»

این خبر، بازتاب گسترده‌ای یافت؛ البته بین مردم و مطبوعات؛ چون سکوت مسئولان و نهادهای موسیقی همچنان ادامه داشت. همان روزها خبرنگاران موسیقی که برای این حوزه دلسوزتر از مسئولان هستند، آن‌قدر پیگیر شدند تا بالاخره علی ترابی که فعلا به‌جای مدیرکل دفتر موسیقی تصمیم‌های لازم را می‌گیرد و سرپرست دفتر موسیقی است به ایلنا گفت: «حبیب محبیان درخواست انتشار آلبوم دارد، نه برگزاری کنسرت». او اعلام کرد درخواستی از طرف این خواننده به ارشاد داده شده‌است اما صحبتی از برگزاری کنسرت نیست و برای اعطای مجوز به این آلبوم نیز همچون آلبوم‌های دیگر و براساس برنامه اداری و مطابق ضوابط عمل خواهد شد.

هیچ حقی از دیگران ضایع نخواهد شد

رشیدپور در بخش دیگری از وبلاگ خود نوشت: «امیدوارم تا همه چیز به خوبی پیش برود تا شما هم بتوانید همراه با یک صدای خسته، مرگ قوی زیبا را لمس کنید … کاش با هنرمندهای لس‌آنجلس‌ندیده هم مهربان‌تر باشید».

 کنایه رشیدپور به سختگیری‌های صدور مجوز کنسرت، معطل‌ماندن آلبوم‌ها در ارشاد و ده‌ها گرفت‌و‌گیر دیگر برای هنرمندان خودمان برمی‌گردد. حمید شاه آبادی که همان روزهای آخر سال گذشته معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی شد، مقابل همه این شایعات سعی کرد سکوت اختیار کند تا اینکه در نخستین نشست خبری خود با خبرنگاران حوزه فرهنگ و هنر، سماجت اهالی خبر، مهر سکوت را شکست و شاه‌آبادی درباره حضور این خواننده به همشهری گفت که نفس خارج‌نشینی یک هنرمند، نشانه‌ای برای این نیست که او حق کارکردن در کشورش را ندارد.

معاون هنری وزیر ارشاد که مرتبا خواننده لس‌آنجلسی را هنرمند خطاب می‌کرد در پاسخ به این پرسش که پس چرا هنرمندان ایرانی برای گرفتن مجوز مشکل دارند، گفت: هنرمندان ایران برای دریافت مجوز باید از پیچ و خم اداری بگذرند. اگر این پیچ و خم ضرورت دارد که باید این روال طی شود و اگر ضرورت ندارد، این اشتباه ماست.

شاه‌آبادی تاکید کرد که روند صدور مجوز آلبوم حبیب، ساده‌تر از صدور مجوز آلبوم‌های دیگر نخواهد بود. صحبت‌های بعدی شاه‌آبادی تأکیدی داشت بر اینکه اعطای مجوز به آلبوم این خواننده یا کسانی که حقی برایشان وجود دارد، ادامه خواهد داشت. شاه آبادی گفت: « اگر این امکان برای او یا کسانی که حقی برایشان وجود دارد، در نظر گرفته شده، این حق برایشان فراهم خواهد شد».

ورود برای همه آزاد است

شایعات بعدی حکایت از این داشت که بیژن مرتضوی و معین در تهران به سر می‌برند و دیدار با یک مقام ارشد دولتی را در برنامه دارند.

«معین چهارشنبه هفته گذشته برای نخستین بار وارد تهران شده است و بیژن مرتضوی نیز ویلایی در شمال کشور دارد.» این خبر در تاریخ 22خردادماه روی سایت خبر آنلاین قرار گرفت. این خبر هم بازتاب گسترده‌ای یافت ولی بازهم مسئولان، تداوم سکوت را برگزیدند.
اهالی خبر که سوژه مناسبی یافته بودند، با مسئولان موسیقی تماس گرفتند اما پاسخ‌ها را می‌شد از قبل حدس زد؛ یا مسئول مربوطه اظهار بی‌اطلاعی می‌کرد یا به شوخی می‌گفت که در فرودگاه حضور نداشته است.

حضور این خوانندگان چنان عجیب بود که باعث شد خبرنگاران در حاشیه مراسم بزرگداشت روز جهانی صنایع‌دستی از اسفندیار رحیم‌مشایی، رئیس دفتر رئیس‌جمهوری که شایعات آمدن خوانندگان لس‌آنجلس‌نشین را مربوط به دعوت او می‌دانستند، سؤالاتی در این زمینه بپرسند. او با اظهار بی‌اطلاعی از حضور این خوانندگان در ایران درباره ورود خواننده‌های خارج از کشور به داخل کشور و اینکه گفته می‌شود با مجوز وی به ایران آمده‌اند، گفت: « این سؤال 2بخش دارد؛ یکی اینکه من مجوز بدهم که من اصلا‌ً مسئول این کار نیستم که بخواهم مجوزی به کسی بدهم. اما اینکه کسی ایرانی باشد و بخواهد فعالیتی در داخل یا خارج از کشور داشته باشد مطابق با چارچوب و قوانین، آزاد است و مشکلی ندارد».

آنطور که ایلنا به نقل از مشایی نوشته ایرانیانی که در خارج از کشور زندگی می‌کنند برای ورود به کشور از هیچ‌کس و هیچ‌جا نباید اجازه بگیرند ولی طبیعتاً اتباع سایر کشورها باید برای ورود به کشور روادید اخذ کنند. همچنین مشاور رئیس‌جمهوری اعلام کرد که فعالیت هنری در همه بخش‌ها از جمله موسیقی برای همه هنرمندان در داخل و خارج از کشور و در چارچوب قوانین آزاد است و برگشت به ایران برای هیچ‌کس مشکلی ندارد مگر جرمی انجام شده باشد و آن جرم تعقیب قضایی داشته باشد وگرنه قانونا ورود به کشور قابل منع نیست و خروج از کشور هم همین‌طور است به شرط آنکه حکمی از دستگاه قضایی برای کسی صادر شده باشد و ممنوعیت خروج قانونی داشته باشد.

این درحالی بود که 18 اردیبهشت، خبرآنلاین خبر داد که حدود 3 ماه قبل حبیب، نامه‌ای به رئیس‌جمهوری نوشته و اعلام کرده که هرگز جرمی مرتکب نشده و هرگز فعالیت سیاسی نداشته و هیچ‌گاه علیه نظام جمهوری اسلامی آهنگی نخوانده است.

بالاخره یک تکذیب

نصرالله معین که به معین معروف است 26 خرداد در گفت‌وگو با سایت خبری بی‌بی‌سی فارسی، شایعه سفرش به ایران را تکذیب کرد. او از خانه‌‌اش در غرب لس‌آنجلس به بی‌بی‌سی فارسی گفت: «دوست دارم بعد از 30 سال دوری و مهاجرت به آمریکا به وطنم بازگردم و حتی تصمیم داشتم که برای سالگرد درگذشت مادرم در ایران حضور داشته باشم ولی این آرزو عملی نشد».

کد خبر 110117

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز