سه‌شنبه ۱ تیر ۱۳۸۹ - ۱۳:۱۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: علی لاریجانی، با انتقاد از برخی از اظهارنظرها در قبال مصوبه اخیر تصریح کرد: قطعا بدانید این نوع تحرکات تاثیری بر اراده مجلس نخواهد داشت؛ مگر این که بر سیاق حق سخن بگویند و نقد کنند.

به گزارش ایسنا، علی لاریجانی در نطق سه‌شنبه خود به مصوبه اخیر مجلس شورای اسلامی درباره موسسات آموزشی غیردولتی اشاره کرد و گفت: به نظر می‌رسد فهم ابعاد موضوع آن‌قدر مشکل نبود که عده‌ای را برآشفت تا تیغ سخن بر خانه ملت کشند و آرامش خلق را تباه کنند تا خزینه مخدومان خویش آباد نمایند.

لاریجانی گفت: آنچه مفاد اصلی مصوبه حکایت می‌کند، از تمشیت امور این موسسات غیردولتی در طراحی صحیح و سهل است که به حق می‌تواند به رونق آموزش کشور بینجامد، به جز بخشی از آن که محل کلام است؛ البته قبل از شروع جلسه، حسب نظاره فضای مجادلات کشور به دوستان طراح عرض کردم که صلاح کار را در ورود مجلس به چنین عرصه‌ای نمی‌بینم، اما همکاران طراح آن را بخشی از حقوق و کالت خویش می‌دانستند.

وی با بیان این که ورود به بحث طبق ماده 145 آیین‌ نامه به درستی با رای مجلس سامان یافت، افزود: همان گونه که ا نتظار می‌رفت، آرای مختلف در این موضوع با صراحت و شفافیت مطرح گردید. نکته‌ای که از نظر حقیربا قانون اساسی وفاق نداشت و منجر شد که اینجانب اخطار قانون اساسی را بپذیرم، گستره طرح به دانشگاه آزاد اسلامی بود؛ آن هم به دلیل مرزبندی تدبیر شده تصمیمات همزمان بین شورای محترم انقلاب فرهنگی و مجلس شورای اسلامی است.

رئیس مجلس شورای اسلامی این را حق مجلس دانست که در باب این برداشت از قانون اساسی به رای بنشیند.

نماینده مردم قم در مجلس تصریح کرد: آن چه مجلس محترم به عنوان نمایندگان ملت برگزینند، مورد احترام است و وقتی با تایید شورای محترم نگهبان همراه شود، لازم‌الاجرا خواهد بود و هم‌چنان که روال مجلس هشتم بر آن مستقر است در موارد اصلاحی شورای نگهبان علی‌الاغلب نظرات آن شورا با همراهی و همفکری کمیسیون مربوطه به سرانجام می‌رسد و مجلس نشان داده است که به جد مقید به تحقق احکام شریعت و اصول قانون اساسی است و بر صدر عزم مجلس ولایت‌مداری نقش بسته است.

لاریجانی همچنین خاطرنشان کرد: شگفت است که عده‌ای تلاش می‌کنند با غلبه دهل صدای رسای انقلابی و ولایی مجلس را نشنوند.

وی با تاکید بر این‌که شاید نیاز به توضیح بیشتر نباشد، درعین حال گفت که تذکر چند نکته را لازم می‌ داند و ادامه داد: اولا نقد قوا اگر آداب آن صورت پذیرد، امر حسنی است و باعث رشد آن نهاد می‌شود؛ اما نه فحاشی و آلوده کردن فضا با توهمات.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به این که عده‌ای بیان داشته‌اند که نامه‌ای خدمت رهبری معظم داده شده است،

افزود: برخی از اقدامات پشت پرده سخن گفته‌اند، حال آن که این نامه چیزی جز ارسال نظرات مکتوب کثیری از نمایندگان محترم نبود که چندی پیش ارائه شد و دفتر رهبر معظم هم روز یکشنبه پاسخ آن را این گونه اعلام نمودند که معظم له در تایید وقف دانشگاه ‌آزاد اسلامی هیچ نظری ابراز نفرمودند که در جلسه قبل هم بنده همین معنا را خدمت همکاران عرض کردم.

لاریجانی خاطرنشان کرد: ثانیا تصور نمودند رئیس مجلس به مجرد فهم خویش از خروج موضوعی از چارچوب قانون اساسی مختار است که طرح یا لایحه را از دستور خارج کند. چنین تصوری غلط و خلاف آیین‌نامه مجلس است و به نظر می‌رسد برخی ناقدان رسانه‌ای مسلط بر موضوع نیستند.

وی گفت: ثالثا در این مجال سخن در باب برخی تشابهات و تعابیر وهن‌آمیز و کینه توزانه به ساحت محترم مجلس شورای اسلامی را به صلاح نمی‌دانم که متاسفانه بدون رعایت حد امور و به ناحق مطالبی نوشتند و گفتند. این سخنان درباره همان مجلسی است که بر مواضع و تصمیمات آن می‌بالیدند و تیتر نخست جریده خود می‌نمودند و این همان مجلسی است که چندی پیش رهبر معظم از خدمات و مواضع داخلی و خارجی آن با عزت یاد نمودند.

لاریجانی تاکید کرد: چطور به خاطر یک موضوع که آن را راست نپنداشتند آسمان و زمین را هم بافتند و با درشتی سخن ناحق بر زبان راندند. مطمئن باشند مجلس شورای اسلامی وقت خود را صرف این امور نمی‌کند و قطعا بدانید این نوع تحرکات تاثیری به اراده مجلس نخواهد داشت، مگر بر سیاق حق سخن بگویند و نقد کنند.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: ملت عزیز می‌دانند نمایندگان مجلس بر عهد خود در صیانت از حقوق ملت و ولایت پابرجا بوده و عزیزانی هم که از دل‌ دلسوزی نگرانی خویش را بیان نمودند، مورد احترام و تکریم مجلس شورای اسلامی خواهند بود و قطعا در مسیر مذاکرات با شورای محترم نگهبان اصلاحات مورد نظر آن شورا انجام و منطبق بر تدابیر رهبری معظم شکل نهایی حل خواهد گرفت.

کد خبر 110231

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز