براساس گزارش سالانه‌ «دفتر مبارزه با جرایم و مواد‌مخدر» سازمان ملل متحد (UNODC)، ایران و ترکیه در مبارزه با قاچاق مواد‌مخدر موفق بوده‌اند.

این کشورها بیش از نیمی از هروئینی را که طی‌ سال 2008 در سراسر جهان مصادره‌شده کشف کرده‌اند.براساس این گزارش در مورد اعتیاد که اخیراً منتشر شده است، میزان مصرف مواد‌مخدر، به‌ویژه در کشورهای در حال رشد افزایش یافته است.

به‌دلیل کاهش تولید تریاک و کوکائین، معتادان به مصرف مواد‌مخدر شیمیایی روآورده‌اند. براساس گزارش سالانه سازمان ملل، تولید تریاک و کوکائین در حال حاضر در سراسر جهان کاهش یافته است.

کارشناسان دفتر مبارزه با جرایم و مواد‌مخدر  سازمان ملل متحد پیش‌بینی می‌کنند که در آینده‌‌ نزدیک میزان مصرف قرص‌های آمفتامین و اکستازی از میزان مصرف هروئین و کوکائین نیز بیشتر خواهد شد. در حال حاضر حدود 30تا 40 میلیون نفر در سراسر جهان از قرص‌های آمفتامین استفاده می‌کنند.

همچنین شمار معتادان به دارو در حال افزایش است. گمان می‌رود که در حال حاضر حدود 130 تا 190 میلیون نفر در سراسر جهان، کانابیس (شیره گیاه شاهدانه) مصرف می‌کنند.
رئیس دفتر مبارزه با جرایم و مواد‌مخدر  سازمان ملل، در این رابطه می‌گوید: «ما نمی‌توانیم با جانشین کردن قرص آمفتامین به‌جای کوکائین و هروئین با مسئله‌ اعتیاد مبارزه کنیم.»

تولید مواد‌مخدر شیمیایی در لابراتوارهای مخصوص، مستقیماً در مناطقی که به فروش می‌روند، صورت می‌گیرد. شمار این لابراتوارها در سال 2008 حدود 20 درصد افزایش یافته است.

مبارزه با قاچاق مواد‌مخدر

کارشناسان دفتر مبارزه با جرایم و مواد‌مخدر  سازمان ملل متحد معتقدند که کشف و مبارزه با قاچاق مواد‌مخدر، باید در کشورهایی مثل روسیه، اروپای شرقی و برخی از کشورهای عضو اتحادیه اروپا، با جدیت بیشتری پیگیری شود.

این امر در مورد کشورهایی که در آنها این مواد کشت و تولید می‌شود، نیز صادق است. این دولت‌ها در سال تنها 2 درصد هروئینی را که در کشورشان ردوبدل می‌شود کشف می‌کنند. بنابراین گزارش درحالی‌که تعداد مصرف‌کنندگان کوکائین در آمریکا کاهش یافته است اما در دهه گذشته مصرف‌کنندگان در اروپا دوبرابر شده‌اند یعنی از 2میلیون نفر در سال 1998 به4.1میلیون نفر در سال 2008 افزایش پیدا کرده‌اند.

در گزارش سالانه‌ سازمان ملل متحد همچنین آمده است که کشورهای ایران و ترکیه در مبارزه با قاچاق مواد‌مخدر، موفقیت شایان توجهی کسب کرده‌اند. این کشورها «بیش از نیمی از هروئینی را که در سال 2008 در سراسر جهان مصادره شده، کشف کرده‌اند.»

ریشه‌کنی فقر، کلید مبارزه با مواد‌مخدر

در همین زمینه دبیرکل سازمان ملل متحد در پیامی به‌مناسبت روز جهانی مبارزه با مواد‌مخدر و قاچاق آن، مبارزه با فقر و ریشه‌کنی آن را کلید مبارزه با این مواد افیونی دانست.

بان‌کی‌مون  در این پیام ضمن تاکید بر این واقعیت که مواد‌مخدر، حکومت‌ها، نهادها و اتحاد اجتماعی را تحلیل می‌برد، اظهار داشت: باید برای امحای محصولات کشاورزی غیرقانونی، در راستای ریشه‌کنی فقر گام برداریم.

وی در پیام خود آورده است: همانطور که برای اجلاس ماه سپتامبر سران برای آرمان‌های توسعه هزاره آماده می‌شویم باید موانع اساسی را که به‌وسیله سوء‌مصرف و قاچاق مواد‌مخدر بر سر راه توسعه قرار دارند، بشناسیم. همانگونه که موضوع امسال تاکید دارد، زمان آن فرارسیده که درباره سلامت فکرکنیم نه مواد‌مخدر.

وی افزود: روند نگران‌کننده در بخش‌هایی از آفریقای غربی و آسیای میانه نشان می‌دهد تا چه حد قاچاق می‌تواند تهدیدی بر امنیت و حتی استقلال کشورها باشد. به همین دلیل است که سازمان ملل متحد بر تقویت عدالت و مبارزه علیه جنایت در عملیات حفظ صلح و ایجاد صلح تاکید می‌کند.

بان‌کی‌مون از همه دولت‌ها خواست به عضویت کنوانسیون سازمان ملل متحد علیه جنایت سازماندهی شده درآیند و همچنین به تعهدات خود به‌عنوان اعضای کنوانسیون ملل متحد علیه فساد عمل کنند.

کد خبر 110415

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز