گروه بورس: با طولانی شدن رقابت برای خرید سهام شرکت‌های ایران‌خودرو و سایپا، با ثبت هر سفارش جدید از سوی خریداران یک میلیارد و 100 میلیون تومان به رقم معامله اضافه می‌شود

به گزارش همشهری، با اینکه گمانه‌زنی‌ها از کاهش رقابت برای خرید سهام شرکت‌های خودروساز حکایت دارد اما تازه‌ترین خبر‌ها حاکی از حضور4 متقاضی برای بلوک سهام ایران‌خودرو و 3خریدار برای سهام سایپاست.

ثبت هر سفارش جدید با یک تومان افزایش قیمت، ارزش کل معامله را به‌طور میانگین یک میلیارد و 100 میلیون تومان افزایش می‌دهد.از دوشنبه هفته گذشته 18درصد از سهام شرکت‌های ایران‌خودرو و سایپا  را سازمان خصوصی‌سازی‌ به وکالت از سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران در بورس عرضه کرد و رقابت بین خریداران برای تصاحب این میزان سهام ادامه دارد.

با اینکه گفته می‌شود روز گذشته رقابت خریداران با افت مواجه بوده، اما کارشناسان معتقدند حساسیت خرید و رقم معامله باعث احتیاط خریداران برای خرید سهام این شرکت‌ها شده است.

در همین رابطه، مژگان ارجمندی، مدیر معاملات شرکت کارگزاری بانک ملی به‌عنوان کارگزار عرضه‌کننده بلوک سهام شرکت ایران‌خودرو در این باره به همشهری گفت: رقابت برای خرید سهام شرکت ایران‌خودرو در ابتدای معاملات روز گذشته با 2 خریدار آغاز شد اما پس از مدتی 2 متقاضی دیگر نیز به این جمع اضافه شدند.

به گفته وی، در روز‌های اول و دوم 5 کارگزار برای خرید سهام با یکدیگر رقابت می‌کردند که در روز سوم یک خریدار خود را کنار کشید.وی درباره حرکت آهسته خریداران برای ارائه سفارش خرید گفت: در هر صورت به‌دلیل بالا بودن رقم معامله خریداران باید با دقت و آگاهی کامل اقدام به خرید کنند؛ چرا که هر یک تومان افزایش قیمت باعث رشد قیمت کلی سهم به ارزش یک میلیارد و 100 میلیون تومان می‌شود.

وی با بیان اینکه قیمت هر سهم شرکت ایران‌خودرو دیروز به 363 تومان و 5 ریال رسید، افزود: با در نظر گرفتن تعداد کل سهام عرضه شده این رقم هم‌اکنون 411 میلیارد تومان است بنابراین ارائه سفارش‌های جدید نیاز به تحلیل همه جانبه خریداران دارد.

رقابت برای سایپا

علی صحرایی، مدیر بازار شرکت بورس اوراق بهادار تهران هم درباره فروش بلوک سهام سایپا گفت: در معاملات دیروز 2 کارگزار برای خرید سهام سایپا به رقابت پرداختند و در نهایت قیمت هر سهم بلوک سایپا به 3283 ریال رسید و ادامه رقابت به امروز موکول شد.

رقابت تا چهارشنبه ادامه دارد

معاون سازمان خصوصی‌سازی‌ هم پیش‌بینی کرد که رقابت متقاضیان خرید 2 بلوک 18 درصدی ایران‌خودرو و سایپا تا چهارشنبه جاری به طول انجامد. مهدی عقدایی به فارس گفت: پیش‌بینی من این است که رقابت خرید این دو بلوک تا چهارشنبه جاری طول بکشد. عقدایی اعلام کرد: قیمت تعیین شده این دو بلوک و دیگر شرکت‌ها از سوی سازمان خصوصی‌سازی‌ قیمت‌های مناسبی بوده است.

کاهش رقابت و افت بازار

مدیرعامل کارگزاری اردیبهشت ایرانیان گفت: افت رقابت برای خرید بلوک 18 درصدی ایران‌خودرو و سایپا مهم‌ترین دلیل افت معاملات بورس تهران در دادوستد‌های روز گذشته بود. علی‌اصغر مهدی‌زاده در گفت‌وگو با فارس گفت: انتظار می‌رفت، قیمت سهام شرکت‌های ایران‌خودرو و سایپا با سرعت بیشتری افزایش یابد اما با کاهش رقابت برای خرید سهام این شرکت‌ها، بازار سهام نیز با افت مواجه شد.

وی افزود: درحال‌حاضر، رقابت‌کنندگان هر دو سهم 18 درصدی به 2 رقیب رسیده‌اند، درحالی‌که پیش‌بینی‌ها این بود که قیمت سهام این دو بلوک بیش از این باشد.

مدیرعامل کارگزاری اردیبهشت ایرانیان با تأکید بر اینکه وضعیتی که در حال حاضر برای خودرویی‌ها ایجاد شده و خنثی شدن پیش‌بینی‌های بهتر برای این سهام در افت بازار بی‌‌تأثیر نیست، تصریح کرد: وضعیت بازار نتیجه منفی کاهش رقابت سنگین برای خرید سهام شرکت‌های خودروساز است.

کد خبر 110483

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز