همشهری آنلاین: وزیر آموزش و پرورش، در مراسم افتتاحیه سه هزار دارالقرآن و پایگاه تابستانی شهر تهران از برنامه‌ریزی برای راه‌اندازی 50 هزار دارالقرآن در مدارس طی سه سال آینده خبر داد.

به گزارش خبرگزاری قرآنی ایران (ایکنا)، حمیدرضا حاجی‌بابایی، وزیر آموزش و پرورش، در مراسم افتتاحیه سه هزار دارالقرآن و سه هزار پایگاه تابستانی شهر تهران با بیان اینکه برنامه‌های آموزش و پرورش شجره طیبه است، عنوان کرد: برنامه‌های آموزش و پرورش در هر فصلی از سال زیبایی‌های خاص خود را دارد.

وی ادامه داد: ما ظرفیت آموزش و پرورش را نامحدود می‌بینیم و معتقد هستیم که اگر یک روزی آموزش و پرورش حرکت کند دنیا را متحول می‌کند و البته این به شرطی است که تمامی ظرفیت‌های موجود شناخته شده و مورد استفاده قرار گیرد.

حاجی‌بابایی در ادامه به جلسه اخیر شورای تخصصی قرآن در شورای عالی انقلاب فرهنگی اشاره کرد و افزود: در این جلسه که بحث از آموزش عمومی قرآن در کشور پیش آمد به تمامی مسئولان در سازمان‌ها و نهادهای مختلف یادآور شدم که برای ایجاد انس با قرآن نیازی نیست کاری انجام دهند و تنها کافی است از آموزش و پرورش حمایت کنند زیرا ما در آموزش و پرورش ظرفیت این کار را داشته و می‌توانیم ظرفیت‌های موجود را در زمینه ایجاد انس با قرآن در جامعه ایجاد کنیم.

برنامه‌ریزی برای راه‌اندازی 50 هزار دارالقرآن طی سه سال آینده

وی در بخش دیگری از سخنان خود به راه‌اندازی 10 هزار دارالقرآن در مدارس کل کشور اشاره کرد و افزود: همچنین در جلسه شورای تخصصی قرآن اعلام کردم که آموزش و پرورش تنها به راه‌اندازی این 10هزار دارالقرآن اکتفا نکرده، بلکه پس از آن برنامه‌ریزی برای راه‌اندازی 50 هزار دارالقرآن را طی سه سال آینده انجام خواهد داد.

وزیر آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه نیم درصد از اعتبارات کشور باید به مباحث قرآنی اختصاص داده شود، عنوان کرد: پس از پایان یافتن فعالیت‌ پایگاه‌های تابستانی در فصل تابستان، سه ترم آموزش قرآن را در مدارس قرآن که بنا است تا در شیفت عصر مدارس فعالیت‌ داشته باشند از مهرماه آغاز کنیم که البته که این کار اعتباری بالغ بر 60 میلیارد تومان نیاز دارد و البته پیش‌بینی‌ها و برنامه‌های آن انجام شده و به زودی به تمامی ادارات آموزش و پرورش ابلاغ می‌شود.

وی با بیان اینکه آموزش و پرورش دارای ظرفیت زیادی است که باید به جامعه شناسانده شود، افزود: بسیاری از افراد و حتی مسئولان نمی‌دانند که آموزش و پرورش دارای چه ظرفیت‌هایی است و توانایی آن را دارد که تمامی دغدغه‌های خانواده‌ها را در مورد فرزندانشان برطرف کرده و شادی و نشاط را به خانواده‌ها هدیه کند و البته در صورتی‌که خانواده‌ها با این ظرفیت آموزش و پرورش آشنا شوند و مسئولان نیز متوجه ظرفیت‌ها و توانمندی‌های موجود در آموزش و پرورش شوند، نوعی دلگرمی در آموزش و پرورش و در میان معلمان نیز ایجاد خواهد شد و آن زمان همه در می‌یابند که راه‌های دیگر بیراهه بوده و تنها راه پیشرفت خانواده و جامعه آموزش و پرورش است.

این مقام عالی وزارت در ادامه با بیان اینکه راه‌اندازی سه هزار دارالقرآن در شهر تهران رقم بسیار بزرگی است که با فعالیت‌های بی‌دریغ مسئولان در آموزش و پرورش شهر تهران اتفاق افتاده است، عنوان کرد: ما در آموزش و پرورش بیش از این نیز توان داشته و در فازهای بعدی می‌توانیم این تعداد را به چندین برابر افزایش دهیم.


وی در بخش دیگری از سخنان خود به بحث تعلیم و تربیت در میان دانش‌آموزان اشاره کرد و ادامه داد: تعلیم و تربیت و نظام تعلیم و تربیت، سر و صدا، غوغا و زر و زیور نیست بلکه نگاه‌های عاطفی، رفتارهای عاطفی و عاشقانه و اعتقادی همراه با شناخت و بر اساس آگاهی و اطلاع است.

حاجی‌بابایی با بیان اینکه اگر بخواهیم تربیت درستی را در جامعه داشته باشیم باید به قرآن پناه ببریم، عنوان کرد: برای ارتقاء سطح قرآنی دانش‌آموزان و ایجاد انس با قرآن در میان آنان باید برنامه‌های متنوعی مبتنی بر متن قرآن داشته باشیم و البته در این میان هیچ ایرادی ندارد اگر از حاشیه‌های مختلف نیز استفاده کنیم.

ما باید دانش‌آموز را به خدا وصل کنیم

وی با یادآوری این امر که گمشده دنیای امروز تربیت است، افزود: ما باید دانش‌آموز را به خدا وصل کنیم که البته این کار نیز تنها از طریق قرآن امکان‌پذیر خواهد بود و البته این اشتباه که گاهی اوقات در جامعه پیش می‌آید مبنی بر اینکه برخی خانواده‌ها تصور می‌کنند اگر فرزندشان به قرآن نزدیک شود اهل شوق، نشاط و شادابی نخواهند بود باید از بین برود زیرا زندگی خوب تنها از طریق قرآن و دین تامین می‌شود و تنها در دین است که بیان می‌شود عزت برای مؤمن و خانواده مؤمن است.

وزیر آموزش و پرورش در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اهمیت فعالیت دارالقرآن‌ها در تعلیم و تربیت دینی دانش‌آموزان یادآور شد: هدف اصلی ما از راه‌اندازی دارالقرآن‌ها تنها فعالیت 10 هزار دارالقرآن و یا 20 هزار نمازخانه در مدارس نبوده بلکه افزایش این تعداد به چند برابر را در برنامه‌ کاری خود داریم و البته هدف اصلی ما آوردن قرآن در متن اصلی فعالیت‌های پرورشی و تربیتی است و در تمامی فعالیت‌های پرورشی و تربیت‌بدنی تلاش داریم تا قرآن را در متن فعالیت‌ها قرار داده و به سایر فعالیت‌های اردویی و فرهنگی و تفریحی نیز در کنار قرآن بپردازیم.

وی با بیان اینکه در بحث توسعه و ترویج قرآن در جامعه تاکنون تنها چند قدم برداشته شده است، افزود: در صورتی که تمامی اهداف ما اجرایی شده و فعالیت‌های قرآنی ساماندهی شود، شرایطی فراهم می‌شود تا تمامی وزارت‌خانه‌ها و سازمان‌ها در سراسر کشور به آموزش و پرورش پیوسته و همکاری نزدیک در بحث قرآن داشته باشند.

وزیر آموزش و پرورش در این بخش از سخنان خود با بیان اینکه تمامی برنامه‌های آموزش و پرورش مبتنی بر قرآن انجام خواهد شد، عنوان کرد: برنامه‌های آموزش و پرورش از این پس به شکلی مبتنی بر قرآن اجرا می‌شود که برنامه‌هایی با عنوان قرآن و تربیت، قرآن و ورزش، قرآن و شنا، قرآن و اردو و قرآن و ....را در دستور کار خواهیم داشت.

وی علاوه بر تاکید بر نقش خانواده در تربیت قرآنی دانش‌آموزان به عنوان تاثیرگذارترین نقش، به الگوسازی برای دانش‌آموزان اشاره کرد و افزود: معلمان در مدارس به عنوان بهترین الگو برای دانش‌آموزان هستند و باید در کلاس‌های درسی به جای اینکه به مباحث سیاسی و اجتماعی و ...پرداخته و دوگانگی و مخالف و موافق در کلاس درس ایجاد کنند باید به مباحث قرآن و عترت پرداخته و دانش‌آموزان را با تربیت قرآنی همراه کنند. 

کد خبر 110503

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز