پنجشنبه ۱۰ تیر ۱۳۸۹ - ۰۶:۱۰
۰ نفر

نوشیروان کیهانی زاده: یکم ژوئیه 1916 (دهم تیرماه) و در جریان جنگ جهانی اول، نبرد سم (به ضم س) با تعرض نیروهای انگلیسی به سنگرهای آلمانی‌ها آغاز شد که در همان روز 20‌هزار نظامی انگلیسی به دست آلمانی‌ها کشته و 40‌هزار تن دیگر زخمی شدند.

 این نبرد تا نیمه نوامبر آن (به‌مدت 4ماه و 18روز) ادامه یافت و ضمن آن تلفات فرانسه 200‌هزار، انگلستان 420‌هزار و آلمان 465‌هزارنفر بود. در این جبهه که طول آن تنها 30‌کیلومتر بود 48 لشکر فرانسوی و 51 لشکر انگلیسی با 50 لشکر آلمانی می‌جنگیدند. نقشه حمله از «داگلاس هیگ» فیلد مارشال انگلیسی بود که می‌خواست به بن بست نبرد «وردن» پایان دهد.

 وی عقیده داشت که با آغاز نبرد سم («سم» رودخانه‌ای است در شمال فرانسه که نبرد در طرفین آن روی داد) فرماندهی ارتش آلمان مجبور خواهد شد که چند لشکر از وردن به سم منتقل کند و در نتیجه مارشال پتن (فرمانده فرانسویان در وردن) خواهد توانست بقیه آلمانی‌ها را از این جبهه شمالی فرانسه عقب براند. مارشال انگلیسی برای اجرای نظر خود در نخستین روز نبرد سم، صدها‌هزار گلوله توپ به سنگرهای آلمانی‌ها شلیک کرد ولی آلمانی‌ها که سنگر تونلی داشتند آسیب ندیدند و همان روز در حمله متقابل به انگلیسی‌ها 60‌هزار تلفات وارد ساختند.

مخالفت آیت‌الله کاشانی با نخست‌وزیر شدن هژیر و...

امور ایران در ماه‌های خرداد و تیر تا آبان 1327 تحت‌الشعاع مخالفت آیت‌الله سیدابوالقاسم کاشانی با نخست‌وزیر شدن عبدالحسین هژیر (وزیر بازرگانی کابینه قوام السلطنه در 1321) قرار داشت. این مخالفت از بیست و سوم خرداد که مجلس به نخست‌وزیرشدن هژیر ابراز تمایل کرده بود آغاز شده بود. آیت‌الله کاشانی نمایندگانی را که نسبت به هژیر ابراز تمایل کرده بودند مورد انتقاد قرارداده و خواسته بود که تمایل خود را پس بگیرند. از 120‌نماینده حاضر در جلسه 23‌خرداد تنها 66 نفرشان نسبت به انتخاب هژیر ابراز تمایل کرده بودند.

در پی مخالفت آیت‌الله کاشانی، دانشجویان دانشگاه به بهارستان رفتند و خواستند که هژیر نخست‌وزیر نشود و سپس در خارج از مجلس دست به تظاهرات زدند، مردم به آنان پیوستند و پلیس دست به تیراندازی زد و گروهی مجروح شدند. آیت‌الله کاشانی 25‌خرداد اعلامیه داد و مردم را دعوت به مخالفت با هژیر کرد. با توجه به این اعلامیه، 27‌خرداد و این بار بازاریان مغازه‌ها و حجره‌ها را بستند و در بهارستان و خیابان‌های مجاور اجتماع کردند و سیدمجتبی نواب صفوی برای تظاهرکنندگان سخنرانی کرد. اجتماع با دادن شعار خواهان لغو ابراز تمایل مجلسیان بود که باز ماموران انتظامی مداخله کردند و زد و خورد آغاز شد. در این لحظه شمار شرکت‌کنندگان در اجتماع از 10‌هزار نفر متجاوز بود.

بازگشت هنگ‌کنگ به دامان مادر

سلطه 156 ساله انگلستان بر هنگ‌کنگ چین در نخستین دقیقه یکم ژوئیه‌1997 پایان یافت. هنگ‌کنگ که پس از شکست نظامی چین از انگلستان در نخستین «جنگ تریاک»، از دسامبر‌1841 به تصرف انگلستان درآمده بود، از 29‌آگوست 1842 (طبق قرارداد نانکینگ) یک کلونی انگلیسی شده و از سال‌1898، این اشغال نظامی «اجاره 99‌ساله» عنوان گرفته بود. جنگ تریاک در پی مخالفت چینیان با ورود تریاک محصول هند توسط انگلیسی‌ها به آن کشور و معتاد شدن مردم چین آغاز شده بود (کاری که در آن زمان ایرانیان نکردند). چین به سبب نداشتن قدرت آتش و ناوگان مجهز، در نخستین جنگ تریاک شکست خورده بود و همچنین در دومین جنگ تریاک (سال‌1860)؛ حال آنکه چینیان، خود مخترع باروت بودند و مارکوپولو این اختراع آنان را به اروپا منتقل کرد و توپ و تفنگ ساخته شد.

بازی‌های المپیک امروز 2‌هزار و 786 ساله شدند

تاریخ ورزش و مسابقه‌های ورزشی به 34 قرن پیش باز می‌گردد اما بازی‌های المپیک از یکم ژوئیه سال‌776 پیش از میلاد (2‌هزار و 786 سال‌پیش) آغاز شد و به‌طور منظم تا سال‌393 میلادی که به فرمان «تئودوسیوس» امپراتور روم ممنوع شد ادامه یافت. دور جدید بازی‌های المپیک از سال‌1896 از سر گرفته شد. تقویم‌نگاران پس از محاسبات دقیق، یکم ژوئیه سال‌776 پیش از میلاد را به دست داده‌اند. تئودوسیوس این مسابقه‌ها را که به نام «زئوس» آغاز شده بود غیرمذهبی اعلام کرده و برچیده بود.نخستین دور تازه این مسابقه‌ها پنجم آوریل‌1896 در یونان، زادگاه این مسابقه‌ها، از سرگرفته شد، دومین دور آن در سال‌1900 در پاریس و از آن پس هر 4سال یکبار در یک کشور انجام می‌شوند. مسابقه‌ها به 2صورت انجام می‌شوند: تابستانی و زمستانی. 

مسابقه‌های المپیک در سال‌776 پیش از میلاد در جلگه المپ در یونان به خاطر شادی «زئوس» یکی از خدایان یونانیان عهد باستان آغاز شده بود. در آن زمان این مسابقه‌ها، مواردی دیگر از رقابت‌های مسالمت آمیز از جمله شعر خوانی و هنرهای زیبا را هم شامل می‌شد که پس از تجدید حیات، تنها در قلمرو ورزش بدنی صورت می‌گیرد.   ابتکار تجدید حیات این مسابقه‌ها از یک بارون (امیرزاده) فرانسوی به نام «پیر دو کوبرتین» است که برای راه‌اندازی مجدد آنها تلاش بسیار کرد. مراسم برپایی این بازی‌هامانند عهد باستان با مشعل فروزان و رژه ورزشکاران و... همراه است.

کد خبر 110660

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز