نوشیروان کیهانی زاده: کنگره ملی آمریکا ششم جولای 1785 «دلار» را واحد پول آن کشور قرارداد.

پیش از انقلاب استقلال و ایجاد ایالات متحده، لیره استرلینگ (پول انگلستان) در 13 مهاجرنشین انگلیسی آمریکای شمالی رایج بود. در جریان انقلاب و جنگ با دولت لندن، مهاجرنشینان سکه نقره اسپانیا به نام دلار را که در مکزیک اسپانیا رایج بود وسیله داد و ستد قرار داده بودند و به همین دلیل نام پول ملی خود را دلار گذاشتند. در آمریکا شورای پول بر سیستم بانکی و ذخایر فدرال حکومت می‌کند، کنترل دلار را به دست دارد و سیاست مالی کشور از جمله نرخ بهره را تعیین می‌کند. در دوره‌های اخیر، ریاست این شورا با یهودیان آمریکایی بوده است. آمریکا برخلاف سایر کشورها، دارای 12 بانک مرکزی است. چاپ اسکناس دلار توسط اداره «گراور و چاپ فدرال رزرو» انجام می‌گیرد و از کاغذ و مرکب خاص استفاده می‌شود که فرمول تهیه آنها باید محرمانه بماند.

ایجاد شوروی و ترسیم خطوط مرزی مسئله ساز

اتحاد جماهیر شوروی سوسیالیستی به ابتکار لنین که آرزو داشت روزگاری جهان به‌صورت یک کنفدراسیون سوسیالیستی درآید، ششم جولای 1923 برپایه ملیت‌های امپراتوری روسیه تأسیس شد که در دسامبر سال 1991 یلتسین و 2تن دیگر (سران وقت بلاروس و اوکراین) بدون اعلام قبلی در یک استراحتگاه زمستانی و دریک نشست ظاهرا تفریحی انحلال آن را اعلام داشتند . پارلمان روسیه (دوما) چندی بعد با تصویب یک قانون، انحلال شوروی را عملی غیرقانونی خواند و هنوز هیچ‌یک از 2رئیس‌جمهوری روسیه پس از انحلال شوروی این قانون را امضا نکرده‌اند! خطوط مرزی که در سال 1923 ترسیم شد مبنای درستی نداشت زیرا قضیه چندان جدی نبود و این مرزها، تداخل و تقسیم اقوام اینک مسئله ساز شده که نمونه آن را ماه گذشته در قرقیزستان شاهد بودیم.

 آغاز جنگ خونین و ویرانگر «بیافرا» ؛ رویدادی که بوی نفت می‌داد!

جنگ داخلی خونین و ویرانگر فدراسیون نیجریه معروف به جنگ بر سر استقلال ناحیه «بیافرا» که نفت و طمع کمپانی‌های نفتی عامل آن قلمداد شده‌اند، ششم جولای 1967 آغاز شد، تا سال 1970 طول کشید و باعث مرگ 500هزار نفر از جمله 400 هزار غیرنظامی عمدتا از قبیله «ایبو» شد.

سرهنگ «اوجوکوو» که متوجه شده بود زادگاه او روی اقیانوسی از نفت قرار گرفته، به تشویق یک کمپانی نفتی اروپایی در می‌1967 این منطقه را از فدراسیون نیجریه جدا ساخت، آن را کشور بیافرا نامید و اعلام استقلال کرد و با کمپانی نفتی مورد نظر وارد مذاکره شد. ژنرال گوون، رئیس دولت وقت نیجریه با سلاح‌هایی که از شوروی به دست آورده بود از ششم جولای 1967 به محاصره بیافرا دست زد و با آن وارد جنگ شد. بیشتر تلفات نتیجه محاصره و کمبود مواد غذایی بود. سرانجام با فرار سرهنگ اوجوکوو از کشور، جنگ بیافرا پایان یافت و موضوع استقلال منتفی شد.

 دستگیر شدن خسرو روزبه

15 تیرماه 1336 مخفیگاه «خسرو روزبه»، سرگرد کمونیست ارتش که مدت‌ها فراری بود در تهران ـ خیابان سیروس کشف و به محاصره ماموران درآمد. خود وی هنگام فرار از این محل از طریق تیر برق بر زمین افتاد، مجروح، دستگیر و بعدا اعدام شد. سابقه درگیری و فرارهای خسرو روزبه از سال 1324 آغاز شده بود. یکی از موارد فرار او 17 اردیبهشت سال 1326 از زندان دژبان مرکز (تهران) بود که درباره این فرار افسانه‌سرایی‌های فراوانی شده بود. با اینکه خبرنگاران در بیمارستان زندان و نیز در جریان محاکمه و در مراسم اعدام، اظهارات او را شنیده بودند اما اجازه انتشار این اظهارات داده نشد. سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا خسرو را مؤسس سازمان نظامی حزب توده گزارش کرده بودند.

57 سال حکومت ایرانیان بر یمن

یمن از نیمه اول جولای در سال 571 میلادی پس از اخراج حبشی‌ها از آن سرزمین در قلمرو ایران قرار گرفت. مورخان عثمانی آغاز حکومت ایرانیان بر یمن را ششم جولای سال 575 ذکر کرده‌اند. بزرگان یمن به سال 570 میلادی از خسرو انوشیروان، شاه ساسانی ایران، خواسته بودند که لشکری بفرستد و حبشی‌ها را بیرون براند. سپاه اعزامی ایران که به فرماندهی «وهرز» ژنرال دیلمی با کشتی از راه خلیج‌فارس به یمن فرستاده شده بود حبشی‌ها را بیرون راند. حکومت ایرانیان بر یمن 57 سال بعد در 628 میلادی پس از مرگ (قتل) خسروپرویز و گسترش اسلام در جزیره العرب پایان یافت.

کد خبر 111002

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز