چهارشنبه ۹ تیر ۱۳۸۹ - ۱۹:۱۵
۰ نفر

جدال 2 همسایه ایبریایی در یک‌هشتم نهایی جام جهانی به نفع اسپانیا به پایان رسید

قهرمان اروپا در مسابقه‌ای که ژاوی آن را بهترین بازی تیمش در این جام می‌داند، توانست پرتغال مدعی را با یک گل شکست بدهد. البته برتری اسپانیا در بهترین بازی‌اش هم بدون حرف نبود. تک گل داویدویا که در 3 بازی اخیر گلزن و ناجی اسپانیا بوده، در شرایط مشکوک به آفساید به ثمر رسید. اما بعد از اشتباهات بزرگ داوران به‌نفع آلمان و آرژانتین در 2 بازی دیگر یک‌هشتم، چنین اشتباهاتی پیش‌پا افتاده به‌نظر می‌رسد.

پرتغال در این بازی مطابق انتظار روش «دفاع - ضد‌حمله» را انتخاب کرده بود. فعلا این بهترین ضد‌تاکتیک شناخته شده برای بازی مقابل بارسا و تیم ملی اسپانیاست و سوئیس هم در بازی اول توانست با همین روش به پیروزی برسد.

ولی آنچه موجب ناکامی تیم کروش شد، تفاوت عملکرد 2 بازیکن شماره 7 بود. ویا، شماره 7 اسپانیا با وجود نمایش خوب مدافعان پرتغال، تهدیدی دائمی بود و در دقیقه 63 در یک لحظه غفلت توانست ضربه نهایی را بزند. اما رونالدو، شماره 7 پرتغال یک بار دیگر با پیراهن تیم ملی نمایش کم فروغی داشت و به جز چند فرار در نیمه اول، در نیمه دوم به ندرت دیده شد.دل‌بوسکه ظاهرا با این پیروزی، کابوس سوئیس را فراموش کرده.

او پس از بازی گفت: «این یک شگفتی نبود، همان چیزی بود که نیاز داشتیم. حالا حتی نتیجه بازی با سوئیس را به خاطر نمی‌آورم. برای پیروزی باید در 3 نقطه برتری داشته باشید. ما توپ را کنترل کردیم، بازی‌مان عمق داشت و دفاع‌مان محکم بود. نمی‌خواهم حرف منفی درباره پرتغال بزنم. آنها در حمله خوب بودند و مدافعان خیلی خوبی هم داشتند.» او در تمجید از داویدویا اضافه کرد: «داوید گل پیروزی ما را زد‌  ولی او در کارهای دفاعی هم تلاش زیادی داشت.»

داویدویا هم که 4 گله شد و در کنار هیگواین و ویتک فعلایکی از بهترین گلزنان جام است، درباره بازی گفت: «همه حریفان مقابل ما بسته بازی می‌کنند. اتفاق بازی با سوئیس گاهی رخ می‌دهد ولی نتایج چند سال اخیر ما نشان داده که روش موفقیت را می‌دانیم. در چنین بازی‌هایی باید صبر داشته باشید. در 99 درصد موارد سبک بازی ما منجر به پیروزی می‌شود.»

اسپانیا در مرحله یک چهارم نهایی باید با پاراگوئه روبه‌رو شود که توانست ژاپن را در ضربات پنالتی شکست دهد. ظاهرا اسپانیا کار سختی ندارد ولی ژابی آلونسو به هم‌تیمی‌هایش هشدار داد که بازی را آسان نگیرند. او گفت: «منتظر بازی سختی هستیم. آنها دفاع می‌کنند و سعی می‌کنند در ضد‌حمله به ما ضربه بزنند.»

انتقاد از کروش و رونالدو

کروش پس از بازی، اعتراف کرد که اسپانیا تیم برتر بوده است: «اسپانیا با شایستگی برنده شد. ولی پرتغال هم با وقار و انگیزه بالایی بازی کرد و هواداران می‌توانند به تیم شان افتخار کنند. در برخی لحظات می‌توانستیم به گل برسیم ولی به هر حال پیروزی اسپانیا پذیرفتنی است.» این شکست اما برای کروش بدون عواقب نبود.

استفاده از ریکاردو کاستا که یک مدافع میانی است در دفاع راست و تعویض هوگو آلمیدا که مؤثر بازی می‌کرد، جزء انتقاداتی است که پس از بازی به کروش وارد شد. مربی پرتغال پس از بازی مدعی شد که آلمیدا را به‌دلیل خستگی تعویض کرده ولی مهاجم برمن پاسخ مربی‌اش را قبول ندارد: «من خسته نبودم و هنوز می‌توانستم برای تیم مؤثر باشم،  ولی این تشخیص مربی است.»

مطبوعات پرتغال هم کروش و رونالدو را مقصران اصلی این ناکامی می‌دانند. سردبیر روزنامه نوتیسیاس نوشت:«در تیمی که مربی‌اش جاه‌طلب نبود، رونالدو تقریبا وجود خارجی نداشت.»

کد خبر 110733

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز