شنبه ۲۵ آذر ۱۳۸۵ - ۱۰:۳۸
۰ نفر

گروه شهری: آیا می‌دانید وقتی برای رسیدن به مقصدی خودرویی را کرایه می‌کنیم چه رابطه حقوقی بین مسافر و راننده به‌وجود می‌آید.

 آیا مسافر می‌تواند به موجب پرداخت کرایه از راننده بخواهد تا برای مثال رادیوی خود را خاموش کند و یا با تلفن همراه صحبت نکند و یا سیگار نکشد و یا راننده از مسافر می‌تواند این درخواست‌ها را داشته باشد؟

 اگر این امر در قالب خرید بلیت اتوبوس، هواپیما، قطار و خودروی سواری که تحت قالب مؤسسه یا شرکت حمل و نقل فعالیت می‌کنند باشد قراردادی که در قالب خرید بلیت تحقق پیدا می‌کند، قرارداد حمل و نقل است و تابع مقررات مواد 377 و 394 قانون تجارت است، اما اگر در قالب کرایه کردن تاکسی یا خودروهای شخصی که با خودرو خود اقدام به حمل مسافرانی می‌کنند باشد، قرارداد در قالب اجاره خدمت است که تابع مقررات مواد 512 به بعد قانون مدنی است.

 اولین و مهمترین وظیفه راننده یا مؤسسه و یا شرکت حمل و نقل این است که مسافر را به سلامت به مقصد برساند. همچنین آئین‌نامه ممنوعیت استعمال و عرضه سیگار و سایر مواد دخانی در اماکن عمومی مصوب 1376 به منظور حفظ حقوق افراد جامعه و تامین سلامت آنها در برابر زیان‌ها و بیماریهای ناشی از استعمال دخانیات، استعمال هر نوع سیگار در اماکن عمومی مسقف را ممنوع اعلام کرده است و وسایل نقلیه عمومی را به عنوان یکی از مصادیق اماکن عمومی مسقف اعلام کرده است اما ضمانت اجرای موثری در قانون فوق‌الذکر پیش‌بینی نشده است.

بنابراین در این‌باره تنها چاره این است که در مورد وسایل نقلیه عمومی به مراجع نظارتی مربوطه مانند تاکسیرانی و غیره مراجعه و پیگیری کرد.

 اما در مورد صحبت کردن با تلفن همراه در داخل خودرو توسط مسافر و راننده باید گفت که در مقررات فعلی این امر صرفاً تخلف رانندگی برای راننده محسوب می‌شود و در مورد مسافر هیچ مقررات بازدارنده‌ای وجود ندارد و اگرچه به موجب تحقیقات علمی ضرر داشتن آن برای سلامت اشخاص به اثبات رسیده ولی مقررات خاصی در این‌باره وضع نشده است و طبق مقررات عمومی که انجام هر فعلی مجاز است مگر این‌که قانون آن را منع کرده باشد، به علت نبود ممنوعیت قانونی، صحبت کردن با تلفن همراه مجاز است و راننده یا سایر مسافران نمی‌توانند متعرض مسافری که با تلفن همراه صحبت می‌کنند بشوند.

در خصوص استفاده راننده از ضبط صوت یا رادیو، صرف‌نظر از مضمون صدای پخش شده در وسایل نقلیه عمومی استفاده از آنها غیرمجاز است و مسافر معترض می‌تواند به مراجع ذکر شده مراجعه و اعتراض کند ولی در مورد وسایل نقلیه شخصی هیچ ممنوعیت قانونی و همچنین مرجع نظارتی وجود ندارد.

کد خبر 11094

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز