همشهری آنلاین: در پی تصویب قانون یک جانبه آمریکا و تحریم این کشور علیه ایران فرودگاه‌های انگلیس، آلمان و امارات از سوخت رسانی به هواپیماهای ایرانی امتناع می‌کنند.

مهدی علیاری، دبیر انجمن صنفی شرکت‌های هواپیمایی، در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد:‌ طبق مصوبه کنگره آمریکا به منظور تحریم‌ فرآورده‌های سوختی علیه ایران، فرودگاه‌های برخی کشورها از روز پنج شنبه سوخت هواپیمای ناوگان هوایی ایرانی را تامین نمی‌کنند.

وی افزود: در این راستا ناوگان هوایی ایران باید سوخت خود را تا حد امکان از داخل کشور تامین کند و یا در کشورهای مسیر توقف و سوختگیری داشته باشند که این امر هزینه‌های پرواز را به دو برابر افزایش می‌دهد.

علیاری تصریح کرد: حمل‌ونقل هوایی ذاتا فعالیتی بین‌المللی است و تمامی تحریم‌ها علیه ایران ـ حتی تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد ـ با موازین بین‌المللی هوانوردی و اصول حقوق بشر مغایرت دارند، چه رسد به تحریم‌های یک‌جانبه کشورها که به تسری فرا سرزمینی قوانین خود می‌پردازند و پشتوانه اجرای آن را اعمال زور اقتصادی (تحریم‌های اقتصادی) قرار می‌دهند.

دبیر انجمن صنفی شرکت‌های هواپیمایی ایران تاکید کرد: تحریم‌های یکجانبه دولت آمریکا فراتر از قطعنامه شورای امنیت وسازمان ملل است که با توجه به غیر قانونی بودن آن سازمان بین‌المللی هواپیمایی (ایکائو) در یک ارزیابی منصفانه قانونی و حقوقی باید این اقدام را مورد بررسی قرار دهد و به غیر قانونی بودن اعمال این تحریم یک‌جانبه اذعان کند که یکی از کشورهای عضو خود دچار این چالش شده است.

وی تصریح کرد:‌ این مشکل باید از طریق وزارت امور خارجه، سازمان هواپیمایی کشوری، وزارت راه و ترابری و نمایندگی‌های دولت جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور و نزد سازمان‌های بین‌المللی از جمله نماینده ایران در ایکائو باید پیگیری شود و اقدام حقوقی علیه این عمل غیر قانونی آمریکا صورت گیرد.

علیاری خاطر نشان کرد:‌ تاکنون شرکت‌های هواپیمایی ماهان و ایران ایر با توجه به پروازهای گسترده خود به اروپا با این مشکل مواجه شده‌اند.

کد خبر 111039

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ثبت نام و قیمت خودرو

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز