گروه بین‌الملل: تونی‌بلر نخست‌وزیر انگلیس سفر دوره‌ای خود را به خاورمیانه شروع کرده است.

وی ابتدا با سفر به آنکارا با رجب‌طیب اردوغان همتای خود در ترکیه دیدار کرد. به گزارش رویتر، نخست‌وزیر انگلیس که تلاش زیادی برای احیای مذاکره میان فلسطین و اسرائیل تا قبل از پایان فعالیتش در این سمت کرده است، خواهان به وجود آمدن جریانی در میان کشورهای اسلامی است تا طرف‌های فلسطین و اسرائیلی را به میز مذاکره بازگردانند.(منظور از بازگشت به میز مذاکره آن است که  دولت فلسطین تشکیل شود و دولت، اسرائیل را به رسمیت بشناسد و توسل به خشونت را رد کند).

بلر در آنکارا از یک طرف سعی کرد با نوعی دلجویی از ترکیه، امید آنکارا به پیوستن به اتحادیه اروپا را زنده نگه دارد و از طرف دیگر از طرف ترکیه برای رسیدن به اهداف خاورمیانه‌ای انگلیس استفاده کند.

بلر قبل از عزیمت به ترکیه در اجلاس سران اتحادیه اروپا در بروکسل شرکت داشت. در این نشست موضوع گفتگوی اتحادیه اروپا با ترکیه در مورد پیوستن ترکیه به اتحادیه در چندین مورد به تعلیق درآمد.

سخنگوی بلر با توصیف اردوغان به عنوان فردی که نفوذ زیادی در منطقه خاورمیانه دارد و ارتباط‌های خوبی با رهبران فلسطین و اسرائیل دارد، گفت، سفر بلر در جهت تلاش برای بوجودآوردن یک روند جدید در کشورهای اسلامی است.

بلر در کنفرانس خبری مشترک با اردوغان گفت: هیچ چیزی در حال حاضر مهم‌تر از بحران‌های خاورمیانه و حل و فصل این بحران‌ها نیست زیرا در حال حاضر بحران خاورمیانه نه تنها منافع منطقه را در بر می‌گیرد بلکه به سود منافع کل جامعه‌ جهانی است.

نخست‌وزیر انگلیس ادامه داد که من در سفر فعلی خود به منطقه بر یک مساله مهم و اساسی متمرکز خواهم شد و این مساله چیزی جز بحران فلسطین، اسرائیل و اعراب نیست.

انگلیس تمام تلاش خود را برای حل این بحران به واسطه میانجی‌گریهای لازم انجام خواهد داد. نخست وزیر انگلیس البته بحران‌های خاورمیانه را با تعبیرهای رایج و همیشگی توصیف کرد اما از نوع ابتکاری که بناست این بحران‌ها را رفع کند، سخنی به میان نیاورد.

بلر پس از ترکیه عازم قاهره شد تا در مصر با حسنی‌مبارک رئیس جمهوری مصر نیز دیدار کند. دیداری که به گزارش رویتر از قول یک مقام ناشناس مصری، امید چندانی برای ثمربخش بودن آن وجود ندارد.

بلر در سفر دوره‌ای خود علاوه بر ترکیه و مصر، از تل‌آویو، نوار غزه و امارات متحده عربی دیدار خواهد کرد. شاید دمشق نیز در برنامه سفر بلر باشد اما تاکنون رسماً این مهم فاش نشده است.

کد خبر 11131

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز