نظام ولایت یک حزب بیشتر ندارد و آن حزب ولایت است.
به گزارش ایسنا، محمود احمدینژاد رییسجمهور در همایش مسوولان نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها در ابتدای سخنانش با تبریک عید مبعث و با طرح این این سوال که ماموریت دانشگاه چیست؟ گفت: اوایل انقلاب شعاری که مطرح میشد این بود که ما میخواهیم دانشگاه را از مدرکگرایی خارج کنیم و به سمت ماموریت اصلیاش سوق بدهیم و یکی از اهداف انقلاب فرهنگی نیز همین بود. البته من الان کاری ندارم که این موضوع تحقق پیدا کرده یا نه، ولی هستند افرادی در بین مدیران و برنامهریزان کشور که تصور میکنند موضوع دانشگاه فقط دانش است در صورتی که من فکر میکنم باید در این ارتباط مقداری تغییر ایجاد کنیم. نه اینکه اسم دانشگاه را عوض کنیم بلکه باید موضوع دانشگاه را عوض کنیم.
وی با بیان اینکه اگر موضوع دانشگاه فقط صرفا دانش باشد نتیجه آن این میشود که میبینید، گفت: باید ماموریت و موضوع دانشگاه را کمی عوض کنیم و اگر موضوع دانشگاه را انسان قرار دهیم آن وقت دانشی که در دانشگاه ارائه میشود مفهوم پیدا میکند وگرنه دانش صرف منهای حقیقت انسان به چه کار میآید؟
رییسجمهور با بیان اینکه فکر میکنم باید موضوع دانشگاه را خود انسان قرار دهیم و علم باید در خدمت انسان و انسانیت انسان قرار بگیرد، تصریح کرد: این یک کار بزرگی است. البته اگر بخواهیم قطاری که هزار سال روی یک ریل حرکت کرده و تمام تجهیزات، قطعات، پیچها و وسایل روی آن اساس شکل گرفته را تغییر دهیم یک مقدار کار سخت است، ولی شدنی است گرچه ممکن است طول بکشد اما امکان دارد البته شاید یکی از بهترین نقاط برای تحقق این هدف، دفاتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها باشد.
وی ادامه داد: میبینید خود دفتر نهاد رهبری در دانشگاهها و مجموعههای گروه معارف چون موضوع دانشگاه دانش بود به گروههای علمی محض تبدیل شدند. نه اینکه علم چیز بدی است ولی باید در راستای همان هدفی که گفته شد نیز حرکت کرد و آنجا که زودتر میتوانیم هدف را تغییر دهیم گروه نهاد و معارف است که در دوران انقلاب تشکیل شده است.
احمدینژاد افزود: دانشگاه ما 80 الی صد سال قبل تاسیس شدند و از جای دیگر اقتباس شدهاند و آبشخور موسسان دانشگاه خارج از حوزه فرهنگ و اندیشه ما بوده است. اما گروه معارف و نهاد در دوران انقلاب تاسیس شدهاند و به همین جهت میتوانیم آنها را به سرعت به اهداف انقلاب برگردانیم.
رییسجمهور با طرح این پرسش که چرا برخی از وقتها این احساس در ما به وجود میآید که وضع فرهنگی خوب نیست؟ گفت: زیاد به من میگویند که عده زیادی رفتارشان نادرست و خارج از محدوده و ضابطه است که به نظر من این مساله دو علت دارد، علت اول آن است که ما دایره و محدوده را درست تنظیم نکردهایم، به همین خاطر عده زیادی از همان ابتدا تصور میکنند خارج از دایره ارزشها و آرمانها قرار دارند. ما کراوات زدن را مسخره میکردیم و حتی کار کفرآمیز شد در حالی که هیچ مرجعی فتوا به حرمت کراوات نداده بود نمیگویم کار خوبی است. نباید مشابه بیگانه بود و یا ما میدیدیم اساتید مسلمان و انقلابیمان از اساتیدی که مثلا ریششان را تراشیده بودند فاصله میگرفتند، در حالی که برخی از مراجع تراشیدن ریش را فاقد اشکال میدانند.
وی با بیان اینکه انقلاب اسلامی دایره وسیعی است، گفت: باور من این است که جوانان امروز ایران زمین و ملت ایران در مقایسه با جوانان سایر ملتها بهترین هستند و اگر کسانی از روی لجبازی دست به اقداماتی میزنند محدود و قلیل هستند.
رییسجمهور ادامه داد: پیامبر عزیز اسلام رحمةللعالمین است، دایره هدایت پیامبر عزیز اسلام همه نوع انسان را در بر میگیرد. مگر اینکه کسانی خود آگاهانه و یا براساس جهل از این دایره بیرون بروند و گرنه اصل پیام جهانی و همگانی است. اسلام آمده تمام دنیا را اداره کند. پیامبر عزیز اسلام فقط متعلق به مسلمین نیست متعلق به هندوها، بوداییها و مسیحیها و یهودیها نیز هست آنها نیز باید با شخصیت پیامبر اسلام آشنا شوند و بگروند. حضرت مسیح و حضرت موسی (ع) نیز پیامبر ما هستند و ما آنها را قبول داریم ولی پیامبر اسلام اکمل و نقطه اوج است، هیچ پیامبری پیامبر دیگری را تکذیب نکرده است.
وی ادامه داد: نگاه ما به دین باید این باشد که هفت میلیارد نفر را جذب کند و وقتی این نگاه این گونه باشد این دایره وسیعتر خواهد شد.
رییسجمهور با بیان اینکه علت دوم موضوع اشاره شده نوع کار تبلیغاتی ماست، گفت: وقتی موضوع دانشگاه، انسان و ساختن انسان شد در آن موقع روش کار ما در دانشگاه نیز متفاوت میشود. رابطه استاد و دانشجو فقط محدود به امتحان، نمره دادن و حضور و غیاب نمیشود و روش کار متفاوت میشود چرا که میخواهیم تربیت کنیم. تربیت یعنی چه؟ شاید دو تعریف را بتوانیم از تربیت داشته باشیم البته اینها یک تعریف و مکمل یکدیگرند. تعریف اول این است که راه را باز کنیم و موانع را برداریم تا فطرتها بیدار شود و اسماء الهی در وجود انسان متجلی شود. تربیت، انتقال یک ادبیات و انتقال یک مجموعه از مفاهیم نیست. تعریف دوم از تربیت، انتقال ارزشهای انسانی است.
رییسجمهور با بیان اینکه باید موانع برداشته شود تا فطرتها بیدار شود و هر کس با شخصیت و ارزشهای خود آشنا شود و یک سلسله ارزشهای اخلاقی در وجود انسان متجلی شده و رشد پیدا کند، گفت: هر دوی اینها برای تحقق نیازمند شناخت هستند، شناخت دقیق نیازمند حوصله، احساس مسوولیت و صبوری و مهمتر از همه نیازمند یک عشق الهی است. بستر انتقال ارزشهای اخلاقی از یک متخلق به طرف مقابل تنها و تنها عشق است و اگر عشق و محبت نباشد اگر بهترین مفاهیم را نیز بیان کنید و اثبات و استدلال کنید باز هم منتقل نمیشود.
وی با بیان اینکه استدلال و اثبات در انتقال مفاهیم لازم است، گفت: عامل اصلی عشق به مردم است. پیامبر اسلام (ص) عاشق مردم بود و فقط تظاهر به محبت نمیکرد، بلکه وجودش مالامال از عشق و محبت به مردم بود و چون مردم را دوست داشت نفوذ و کلامش اثرگذار بود. محال است که به کسی علاقه نداشته باشیم و بتوانیم ارزشهایی را به او منتقل کنیم. وقتی عشق آمد سخنرانی نیز لازم نیست یک نگاه و یک کلام را نیز متحول میکند و یک فرد را زیر رو میکند. ولی اگر عشق نباشد این مساله فایدهای ندارد. پیامبر عزیز اسلام عاشقترین عاشقها نسبت به نوع انسان بود.
رییسجمهور خطاب به حضار گفت: عشق به جوانان و مردم تجلی عشق به خداوند است اگر کسی آمد و ادعا کرد که من عاشق خدا، معارف اسلامی و ارزشهای اسلامی هستم اما در دل عشق به نوع انسان نداشته باشد یک دروغگوی بزرگ است. عینیت عشق به خداوند عشق به مردم و خلق خداوند است، اگر پیامبران عاشق مردم نبودند نمیتوانستند آن شرایط سخت را تحمل کنند. وقتی چهار نفر میآیند شعاری میدهند یا اعلامیهای میدهند آدم از کوره در میرود چه برسد به زمان پیامبران و ائمه که این بزرگان را زندانی میکردند، سر میبریدند و مشکلات بسیار زیادی در سر راه آنها ایجاد میکردند، چرا تحمل میکردند چون عاشق خداوند و عاشق مخلوق خداوند بودند.
احمدینژاد در ادامه تصریح کرد: تربیت انسان با کار اداری و ساز و کار معمولی انجام نمیشود باید در بستر عشق این اقدام را انجام داد.
وی با طرح این پرسشها که چگونه میخواهیم عاشق مردم و خداوند باشیم و چه باید کنیم که حقیقت وجودی انسان شکوفا شود؟ عنوان کرد: درس اخلاق بگذاریم خیلی خوب است، اما آیا با درس اخلاق و معارف انسانها شکوفا میشوند؟ اکنون به گفته دوستان 14 واحد معارف در دانشگاه داریم که 14 واحد کم نیست. بر حسب ظاهر باید با 14 واحد بتوانیم همه را منقلب کنیم و سوالات جواب داده شود اما چرا این اتفاق نمیافتد؟ درس معارف را باید خوب یاد گرفت لیسانس الهیات دارد و تمام سوالات را جواب میدهد و نمره 20 میگیرد ولی وقتی در جامعه به او نگاه میکنیم میبینیم این آن چیزی نیست که شما برای آن زحمت کشیدهاید.
وی با بیان اینکه حرفهایی که در اینجا میزنم درددل من است، افزود: به نظرم ما یک غفلت بزرگ داشتهایم. درس معارف، اخلاق، تفسیر، اصول و فقه همه قالب هستند، اینها جسم کار هستند ولی روح کار کدام است؟ با جسم چه کسی درست میشود؟ آن آقا استاد اخلاق بود من یادم میآید قبل از انقلاب با منافقین جر و بحث داشتیم - البته به آنها آن زمان منافقین نمیگفتند - فردی را میشناختم که ترم شش پزشکی بود و برای اینکه خود را بسازد و برای مبارزه آماده شود میرفت بیابان و روی سنگ میخوابید که تحمل سختیها را داشته باشد و آنها آن موقع به ما کتاب آن آقا را که استاد اخلاق بود معرفی میکردند که بخوانیم آدم شویم. آن آقا بعد از انقلاب فکر کنم حاکم شرع در یکی از استانها شد و وقتی که امام، رهبری را به عنوان امام جمعه موقت تهران معرفی کردند همان آقا اعتراض کرد و گفت این شاگرد ما بوده است، پس چرا این را گذاشتهاید و بعد رفت کنار صدام قرار گرفت.
رییسجمهور با طرح این سوالات که روح و عصاره حقیقی چیست؟ آنچه که به درس اخلاق، معارف و حتی تاریخ و فیزیک جان میبخشد کدام است؟ حقیقت اخلاق چیست و کدام است؟ گفت: فکر میکنم ما غفلت کردهایم ما تصور کردهایم که اگر ذهن انسانها را از علوم انباشته کنیم، آدمها درست میشوند این طور نیست. اکنون آدمهایی داریم که مدعی هستند ولی در حوادث سنگین قادر به تشخیص نیستند.
رییسجمهور گفت: فکر میکنم اخلاق، دین و عرفان باید به افراد به گونهای آموزش داده شود که در مواقع حساس اجتماعی دست آدم را بگیرد. دین اگر دین باشد باید به انسان تقوا دهد و این تقوا باید آثار بیرونی داشته باشد. آثار بیرونی آن چیست؟ خداوند میفرماید اگر تقوا پیشه کنید به شما فرقان و تشخیص میدهم.
حال چطور شده دینداری در برخی مسائل به داد برخی افراد نرسید؟ اگر کسی مدعی دینداری است و از آمریکا میترسد نمیگوییم که بی دین است ولی میگوییم دینش ضعیف است چراکه آمریکا را صاحب اثر دانسته است.
احمدینژاد گفت: فکر کنید که اگر میخواهیم جامعه بشری را منحط کنیم و جای شیطان بنشینیم باید ببینیم از کجا شروع کنیم و تمرکز فعالیتهای ما کجا باشد؟ پاسخ روشن است. شیطان بیکار نیست که خود را الاف کند شیطان مرکزیت و ریشه را میبیند شیطان رییسجمهور آمریکا را مال خود میکند و آن وقت تمام ساختارها از آن او میشود و تحت تاثیر قرار میدهد. اگر ارتباط انسان با محور عالم و حقیقت عالم منقطع شود کارش تمام است و آنچه که به فعالیتهای ما و به کار تربیتی جان میدهد عشق و ایمان به واسطه بین خدا و عالم است.
وی ادامه داد: ما میخواهیم کاری کنیم که فیوضات الهی در انسان جاری شود. مجرای این امر کجاست و چیست؟ ذهن انسان انباشته شود از مطالب خوب و درس توحید، ولی وقتی که این درس توحید ما را به واسطه فیض الهی متصل نکند به درد ما نمیخورد. درسی که در آن زمزمه عشق و محبت به حضرت مولی نباشد درس نیست. هدف از تربیت انسان آشنا کردن دل و جان انسانها با وجود امام است و تمرکز شیطان این است که رابطه انسان با امام را قطع کند. برخی موضوع را سخیف میکنند دعوای ما سر این نیست که برخی سرشان را روی خاک میگذارند و برخی دیگر روی فرش. اینها مسائلی پیش پا افتاده است. دعوا بر سر امامت جامعه است تنها مجرای نزول رحمت الهی و راه رشد کمال انسان عشق و شناخت امام است. غیر از اتصال و تبعیت به امام راه رشد دیگری برای انسانها نیست. راه انتقال ارزشها در بستر مجرای عشق، وجود نورانی امام است ما وقتی میخواهیم عشق به امام را منتقل کنیم باید وجود خودمان سرشار از عشق به امام باشد. تربیت ما نباید مکانیکی باشد کاری که شما میکنید باید با عشق همراه باشد و تجلی عشق وجود نازنین امام است. دروغ میگویند کسانی که میگویند ما مسلمان هستیم، عاشق خدا هستیم ولی عشق به امام نداریم دروغ است. چرا که عینیت عشق به خدا عشق به امام عصر (عج) است.
احمدینژاد در ادامه سخنانش گفت: هنر ما باید این باشد که طوری رفتار کنیم که طرف مورد نظر ما که میخواهیم تربیتش کنیم دل و اندیشهاش متوجه امام شود وگرنه کار ما ابتر است.
رییسجمهور خطاب به مسوولان نهاد رهبری در دانشگاهها گفت: حاصل زحمات شما در دانشگاه مشخص است، من فکر میکنم باید به نحوی باشد که هر کس وارد دانشگاه میشود دفاتر نهاد نمایندگی را پناهگاه خود بشناسد ولی شما میدانید که قبل از اینکه این جوانان وارد دانشگاه شوند دشمنان مرزبندی درست میکنند. برخی افراد دشمنان و آمریکا را دستکم گرفتهاند نمیگویم چیزی هستند ولی خیلی پول خرج میکنند و تلاش میکنند. سال گذشته براساس آنچه که خودشان اعلام کردند 400 میلیون دلار در این ارتباط خرج کردند. وقتی که مثلا رییسجمهور آمریکا یک بیانیه میدهد و میگوید ما فلان کار را میکنیم بدانید که ساعتهای زیادی در مورد آن کار کردهاند، طراحی کردهاند. آنها مثل برخی از ما نیستند که قبل از اینکه کاری طراحی و برنامهریزی شود مسوول پشت تریبون است. باید مرزهایی که دشمن ایجاد میکند را بشکنیم، باید به سرعت شرایط را آماده کنیم. البته در شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز کارهایی در این زمینه آغاز شده است.
رییسجمهور گفت: آرزوی من این است که دانشجویان سر کلاس درس معارف با ذوق بروند سر یک کلاس 40 نفری هشتاد نفر نیز اضافه بروند و این شدنی است. برخی از شما از این گونه کلاسها دارید. به کلاسهایتان و مباحثی که مطرح میکنید روح بدهید و خواهید دید که چقدر موثر خواهد بود. شما مسوولان نهاد و روسای دانشگاه باید یک جلسه مشترک بگذارید و در این ارتباط صحبت کنید. مباحث و گرههایی که در این ارتباط وجود دارد را در این جلسه مشترک مطرح کنید و سعی در برداشتن آن گرهها کنید.
وی به سخنان محمدیان که گفته بود از چهار هزار استاد معارف در دانشگاهها 800 نفر آنها فقط عضو هیات علمی هستند و از رییسجمهور خواسته بود که زمینهای را فراهم کند تا استادان بیشتر معارف عضو هیات علمی شوند، اشاره کرد و گفت: تمام کسانی که از گروه ارزشیابی شما عبور کردهاند و تایید شدهاند انشاءالله عضو هیات علمی خواهند شد، شما باید به یک تحلیل واحد و یکپارچه از فضای ذهنی جوانان و طراحیهایی که علیه آنها صورت گرفته دست پیدا کنید و یک برنامه واحد در طول یکسال در این ارتباط داشته باشد. استاد معارف و امام جماعت در دانشگاه باید جزو محبوبترین شخصیتها در دانشگاه باشد.
رییسجمهور به بحث پیگیری ازدواج دانشجویی از سوی دفتر نهاد رهبری در دانشگاهها اشاره کرد و گفت: میبینید که این بحث ازدواج چقدر شیرین شد و شما این موضوع را پیگیری کردید به نظر من مناسب است که دفتر نهاد در زیرمجموعه خود صندوق قرضالحسنه نیز داشته باشد.
رییسجمهور خطاب به آنها گفت: شما باید اردوهای دانشجویی را نیز سامان بدهید و این ثابت شده است که اردوهای مناسب چقدر در شکلگیری روح و اخلاق دانشجویان و جوانان مناسب است این اردوها نباید فقط منحصر به راهیان نور باشد. البته این اردوهای راهیان نور جزء سازندهترین و بهترین اردوها بوده است ولی باید این اردوها به تمام نقاط کشور گسترش پیدا کند و شما باید اردوها را مدیریت کنید.
رییسجمهور با طرح این پرسش که افق نگاه ما باید به کجا باشد و ماموریت ما چیست؟ گفت: به نظر من کار دانشگاه باید در دل ماموریت اصلی تعریف شود و وقتی که کار دانشگاه از این ماموریت اصلی جدا شد ما آسیب دیدیم. برخی از دوستان تاکید میکردند که ما میخواهیم در دانشگاه مستقل باشیم یعنی چه؟ دانشگاه منهای آرمانهای انقلاب دنبال چه چیزی است؟ کسی که در دانشگاه یاد نگیرد برای ارزشهای الهی تلاش کند به درد چه میخورد؟ آن موقع میشود تیغ در دست زنگی مست.
رییسجمهور ادامه داد: آرمان ما کجاست؟ آیا انقلاب کردیم که یک عده یک زمانی حکومت کنند و بعد آن عده کنار بروند و عده دیگر بیایند و چند حزب و دسته ایجاد شود؟ آیا برای این امر نیاز بود آنقدر مجاهدت و فداکاری شود و شهید داده شود؟ اگر آرمانهای انقلاب فقط همین بود انقلاب اینقدر دشمن نداشت. آیا کسانی که در 15 خرداد و 17 شهریور سینه سپر کردند در دوران دفاع مقدس در برابر دشمن بعثی مقاومت کردند و ایستادند هدفشان این بود که یک آبخور درست شود که یک عده زمانی بخورند کنار بروند و یک عده دیگر شروع به خوردن کنند؟ نه. انقلاب اسلامی در دل ظهور است، از جنس ظهور است. انقلاب اسلامی در مهد انقلاب جهانی اسلام است و باید توجه داشت که جز با حاکمیت جهانی عدالت و انسان کامل اصلاح جامعه محال و محال است. ما باید دانشگاه طراز جهانی بسازیم، ساز و کار جهانی بسازیم.
رییسجمهور با بیان اینکه از روزی که جناحبندی درست شد فاتحه برخی از آرمانها خوانده شده است و این مساله چقدر ضربه زد، گفت: نظام یک حزب بیشتر ندارد و آن حزب حقیقی است. البته دیگران نیز آزاد هستند که فعالیت کنند مخالف نیستیم، ولی اصالت ندارند ولی یک حزب بیشتر نیست و آن حزب ولایت و انقلاب است. از روزی که انقلاب را دو شقه کردند برخی از آرمانهای الهی را در داخل خفه و کاری کردند که اسم از امام حسین(ع) بردن و اسم از شهید شدن محکوم شد و مقاله در این ارتباط نوشتند و از سوی مسوولان نیز تشویق شدند.
رییسجمهور گفت: افق نگاه انقلاب جهانی، توحیدی است و هرچقدر ما افق نگاه را پایینتر بیاوریم ارزش کار پایینتر میآید و بعد به بنبست میرسیم ما باید ماموریت خودمان را در بستر انقلاب جهانی تعریف کنیم.
احمدینژاد گفت: به شما بشارت میدهم که به فضل الهی و به لطف ایستادگی مجاهدان و ملت ایران، دنیا در آستانه تحول آخر است.
وی به سفر اخیر خود به مالی و نیجریه اشاره کرد و گفت: در سفری که به مالی داشتیم میدیدیم که مردم جمهوری اسلامی را بسیار دوست داشتند حتی برخی از مردم آنها مثل سفرهای استانی نامه میدادند با امید نامه میدادند، قرار بود ساعت 5 بعدازظهر به نیجریه برسیم ولی به خاطر استقبالی که در مالی شده بود ساعت 9 شب رسیدیم. سفیر ما در نیجریه میگفت که مردم از حوالی ساعت 11 صبح اطراف سفارت تجمع کرده بودند و شعار میدادند. شعارهای انگلیسی در حمایت از ایران و محکومیت قطعنامه درست کرده بودند و میگفتند که ما از ایران حمایت میکنیم و این اجتماع آنقدر باشکوه بود که من از ماشین پیاده شدم و رفتم وسط جمعیت و با مردم صحبت کردم. مثل اینکه ما در مشهد، قم یا شیراز برای مردم سخنرانی کنیم اجتماع باشکوه بود.
وی ادامه داد: رییسجمهور نیجریه به من میگفت که جوانان اینجا شما را دوست دارند و مردم اینجا ایران را دوست دارند و من نیز تاکید کردم که ما نیز تمام مردم این منطقه را دوست داریم. این موضوع که میگویم فقط منحصر به مالی و نیجریه نیست در شانگهای که رفته بودیم نیز این گونه بود. استقبال بسیار خوبی از غرفه جمهوری اسلامی ایران در نمایشگاه اکسپوی 2010 شانگهای صورت گرفت. زمانی که ما به شانگهای رفته بودیم فردای روزی بود که قطعنامه علیه ایران صادر شده بود ولی بسیاری از مردمی که ما آنجا میدیدیم میگفتند که ما از ایران حمایت میکنیم با شما هستیم و حرف ایران حرف ماست.
رییسجمهور با بیان اینکه جهان در آستانه یک تحول و انقلاب جهانی است و انقلاب جهانی آغاز شده است، گفت: ما دو ماموریت را بر عهده داریم ماموریت اول این است که کشور را بسازیم، انسانهای طراز حکومت جهانی تربیت کنیم و ماموریت دوم این است که جهان را با راه امام و خط ولایت آشنا کنیم. جهان آماده است شما با عشق و امید و انگیزه تلاش کنید که فردا از آن شماست.
پیش از صحبتهای رییسجمهور محمدیان رییس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در امور دانشگاهها نیز سخنرانی کرد.
در این مراسم نسرین سلطانخواه معاون علمی رییسجمهور نیز حضور داشت.