یکشنبه ۲۰ تیر ۱۳۸۹ - ۱۷:۵۰
۰ نفر

4 سال بعد از میزبانی به یاد ماندنی جام جهانی، آلمان توانست عنوان سومی جهان را با پیروزی 3 بر 2 مقابل اروگوئه شگفتی ساز، تکرار کند.

آلمان که در غیاب پودولسکی، کلوزه و لام به زمین رفته بود، در دقیقه نوزدهم با بغل پای توماس مولر روی ریباند شوت شواین اشتایگر به گل رسید. این پنجمین گل مهاجم جوان بایرن مونیخ در این جام بود که نشان داد جایش در بازی نیمه نهایی مقابل اسپانیا چقدر خالی بوده است .

اروگوئه اما مثل بازی‌های قبلی تسلیم نشد و قبل از پایان نیمه اول توسط کاوانی به گل تساوی رسید. مقصر اصلی در دریافت این گل شواین اشتایگر، کاپیتان آلمان در غیاب لام بود که توپ را ‌ وسط زمین لو داد. البته این آخرین اشتباه این بازی نبود و مانند سایر بازی‌های رده‌بندی، تمرکز پایین بازیکنان موجب خلق موقعیت‌ها  و گل‌های  دیگری  شد.

نیمه دوم را اروگوئه بهتر شروع کرد و فورلان در دقیقه 51 با شوتی سرضرب توانست هانس یورگ بوت را تسلیم کند اما 5 دقیقه بعد اشتباه موسلرا اجازه ندادرؤیای مقام سومی بازیکنان اروگوئه طولانی شود.

با خروج اشتباه دروازه‌بان اروگوئه، مارسل یانسن فرصت پیدا کرد دروازه خالی را به‌سادگی باز کند. در ادامه بازی اتفاقات به نفع آلمان رقم خورد. خدیرا که بابت بازی مقابل اسپانیا با انتقادات زیادی روبه‌رو شده بود، در دقیقه 82 کرنر اوزیل را با ضربه سر به گل پیروزی آلمان تبدیل کرد.

آخرین صحنه بازی ضربه ایستگاهی فورلان بود که با برخورد به تیر افقی به زمین برگشت؛ توپی که می‌توانست اروگوئه را به بازی برگرداند و فورلان را 6 گله و به آقای گلی جام نزدیک کند.

یواخیم لو در پایان بازی روحیه شاگردانش که توانستند شکست را به پیروزی تبدیل کنند، ستود: «از دیدن این روحیه خوشحال شدم. تیم شایسته این پیروزی بود. 8 یا 9 ماه قبل، به‌هیچ‌وجه نمی‌توانستیم چنین دستاوردی را پیش‌بینی کنیم.» آلمان که قبل از شروع جام،  چند بازیکن مهمش از جمله بالاک را به‌دلیل مصدومیت از دست داده بود، فراتر از انتظار بازی کرد و با زدن 4 گل به انگلیس و آرژانتین، طرفداران زیادی پیدا کرد. شواین اشتایگر درباره تیم جوان آلمان می‌گوید: «افتخار می‌کنم که عضو این تیم هستم. هنوز می‌توانیم به چیزهای زیادی برسیم.»

اسکار تابارز، مربی اروگوئه هم که پس از سال‌ها نام تیم ملی این کشور را مطرح کرد، اشتباهات فردی را عامل اصلی شکست تیمش دانست:«هر دو تیم با تمام وجود می‌خواستند سوم شوند و نهایت تلاش‌شان را انجام دادند. ما باختیم چون یک اشتباه بیشتر از آنها انجام دادیم ولی نشان دادیم که چه توانایی‌هایی داریم. نشان دادیم که با هر تیمی در جهان می‌توانیم مقابله کنیم.»

تابارز که اروگوئه را پس از 40 سال به نیمه نهایی جام جهانی رساند، اضافه کرد:« اروگوئه یکی از شگفتی‌های جام بود و هنوز نمی‌دانم که در کشورمان با چه واکنشی روبه‌رو خواهیم شد. از یک نفر که نمی‌شناسم ای‌میلی گرفته‌ام که برایم نوشته: ممنون، ممنون و ممنون که چهره کشورمان را تغییر دادید.»

لو: برای تمدید باید فکر کنم

نمایش درخشان آلمان در جام نوزدهم بیش از همه به پای لو و کادر فنی این تیم نوشته شد. با این حال این مربی 50 ساله هنوز درباره تمدید قرارداد تصمیمی نگرفته؛« نیاز به 2-3 روز  فرصت دارم تا بتوانم به نتیجه مناسبی درباره آینده برسم و باید با الیور بیرهوف، مدیر تیم صحبت کنم.» پس از شروع ضعیف آلمان در یورو 2008، مسئولان فدراسیون به اندازه کافی از لو حمایت نکردند.

بعد از آن تورنمنت،  لو خواهان اختیارات و حقوق بیشتر شد که با مطبوعاتی شدن ماجرا، روابط طرفین تیره‌تر شد. گفته می‌شود فدراسیون آلمان مانع افزایش اختیارات کادر فنی است و یکی از شروط تمدید قرارداد را جدایی بیرهوف قرار داده، درحالی‌که لو حاضر نیست بدون بیرهوف ادامه بدهد.

کد خبر 111397

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز