سه‌شنبه ۲۲ تیر ۱۳۸۹ - ۱۷:۵۷
۰ نفر

گروه اجتماعی - علی‌اصغر محمدی: آموزش و پرورش تأکید دارد که باید نیمی از دانش‌آموزان پس از دوره راهنمایی وارد هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای یا کار‌دانش شوند

اما اغلب هنرستان‌ها فاقد امکانات و تجهیزات هستند، آنهایی هم که اندکی تجهیزات دارند فرسوده شده‌اند و پاسخگوی نیاز هنرجویان نیستند.«محوری‌ترین کار آموزش و پرورش، رشد هنرستان‌ها و مراکز کار‌دانش است و درصدد هستیم تا 50 درصد دبیرستان‌ها، هنرستان باشند»؛ این همان نکته‌ای است که وزیر آموزش و پرورش بارها اعلام کرده‌است.

حاجی‌بابایی به نکته حساسی اشاره کرده اما اجرای این کار نیازمند برنامه‌ریزی دقیق و کارشناسی است؛ باید زیرساخت‌های لازم آماده شود، تجهیزات و امکانات مورد نیاز هنرستان‌ها تأمین شود و  البته در کنار اینها به نیروی انسانی متخصص هم نیاز است.

90‌درصد هنرستانی‌ها در بازار کار

براساس آماری که وزیر آموزش و پرورش ارائه کرده 90‌درصد از فارغ‌التحصیلان هنرستان‌ها جذب بازار کار شده‌اند. این موفقیت نتیجه سرمایه‌گذاری و توجه مسئولان پیشین است و نباید ما را فریب دهد تا بدون آماده‌سازی بسترهای لازم یکباره بخواهیم 50‌درصد خروجی‌های دوره راهنمایی را به طرق ممکن وادار کنیم که در هنرستان ادامه تحصیل بدهند.

امکانات و تجهیزات هنرستان‌ها فرسوده و از رده خارج است و حتی پاسخگوی نیازهای جمعیت کنونی هنرجویان هنرستان‌ها هم نیست و بسنده کردن به آمارها،  فریبی  بیش نیست و اعلام اینکه امسال، ساخت و تجهیز هنرستان‌ها  و ایجاد هنرستان‌ها در دستور کار قرار دارد، گره‌گشای کار نخواهد بود.

جذب هنرجو در هنرستان‌ها بدون توجه به نیازهای اولیه هنرجویان کاری نسنجیده‌ است که موجب دلسردی هنرجویان خواهد شد. برای مثال، هنرستانی که در دهه70 برای چند رشته خاص و معدودی هنرجو تأسیس شده، اکنون تجهیزات آن فرسوده است و باید به‌روز شود؛ زیرا پس از ساخت و تجهیز اولیه و تحویل آموزشگاه از سوی سازمان نوسازی مدارس کشور به آموزش و پرورش، سازمانی که متولی این کار باشد، وجود ندارد. 

فراموش نکرده‌ایم که وعده‌های بسیاری برای تجهیز هنرستان‌ها داده و همایش‌هایی نیز برگزار شده که حاصل آن برای هنرستانی‌ها وضعیت نابسامان کنونی است.

نمونه آن تفاهمنامه تجهیز هنرستان‌ها و آموزشگاه‌های فنی و حرفه‌ای در سال‌87 است که بین آموزش و پرورش و مدیران 2 شرکت بزرگ خودروسازی کشور امضا شد. یا اینکه همه ساله اعلام می‌شود که چند میلیارد تومان برای تجهیز هنرستان‌ها هزینه می‌شود.

البته وزیر آموزش و پرورش تنها به وعده تجهیز هنرستان‌ها بسنده نکرده و اعلام کرده که 10‌هزار نیروی هنرستانی را برای تخصصی‌تر شدن هنرستان‌ها  استخدام می‌کند؛ هرچند معاون متوسطه وزارت آموزش و پرورش گفته که امسال 6‌هزار و 300 نیروی فنی و حرفه‌ای استخدام خواهند شد و به‌جای همه مدارس تخریبی در کشور، هنرستان ساخته می‌شود.

ابراهیم سحر‌خیز در پاسخ به پرسش همشهری مبنی بر اینکه هنرستان‌ها امکانات و تجهیزات کافی و حتی کارگاه مناسب ندارند اما شما می‌خواهید جمعیت هنرجویان را افزایش دهید؟گفت: برخی از رشته‌های هنرستانی، کار‌‌دانش هستند که هزینه کمتری نسبت به فنی و حرفه‌ای دارند و می‌توانیم با خرید خدمت از سایر دستگاه‌ها مانند جهاد کشاورزی و سازمان فنی و حرفه‌ای که امکانات این رشته‌ها را دارند، هنرجویان را تربیت کنیم.

ستاد تأمین تجهیزات هنرستان‌ها در بوته فراموشی

فروردین‌ماه امسال «ستاد تأمین تجهیزات هنرستان‌ها» به ریاست معاون آموزش متوسطه و دبیری رئیس سازمان نوسازی مدارس کشور و عضویت معاونان وزارت آموزش و پرورش تشکیل شد اما تاکنون خبری از اقدامات این ستاد برای تجهیز هنرستان‌ها منتشر نشده‌است.

هنگام اعلام خبر تشکیل این ستاد، معاون متوسطه وزارت آموزش و پرورش با اشاره به بحث توسعه فنی و حرفه‌ای، نکته‌ای ظریف را یاد‌آور شد؛«رویکرد توسعه‌ فنی و حرفه‌ای فقط با حرف امکان‌پذیر نیست بلکه مقرر است که این موضوع با جدیت بررسی شود.»

کد خبر 111530

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز