نوشیروان کیهانی زاده: در 931 میلادی در چنین روزی «مردآویز» قهرمان ملی ایرانیان که برای احیای استقلال و حاکمیت ملی ایران کمر همت بسته بود، شهر همدان را از عوامل خلیفه عباسی پس گرفت و آنجا را به نام «مردم ایران» متصرف شد.

همدان که از آن به‌عنوان نخستین پایتخت ایران در هزاره اول پیش از میلاد نام برده می‌شود در سال 642 میلادی (سال شکست ارتش ایران در نهاوند از اعراب مسلمان) سقوط کرده بود.  مردآویز که از شمال ایران به‌پاخاسته بود سپس مناطق مرکزی ازجمله کاشان و اصفهان را متصرف شد؛ اصفهان را پایتخت ایران اعلام کرد و نخستین جشن سده پس از اضمحلال امپراتوری ساسانیان را در بهمن ماه سال 933 میلادی در آن شهر برگزار کرد و تأکید کرد که مراسم نوروز و اعیاد ملی دیگر عینا مطابق عهد قدیم برگزار شود و کسی جز به فارسی سخن نگوید.

فلسفه پیشرفت در پرتو  امنیت

«توماس هابز» اندیشمند انگلیسی پس از یک دیدار طولانی از اروپای قاره‌ای و گفت‌وگو و تبادل نظر با اندیشمندان وقت فرانسه و ایتالیا از جمله گالیله و مطالعه وضعیت مردم و رفتار حکومت‌ها، 17 جولای سال 1651 به انگلستان بازگشت و به تنظیم عقاید فلسفی خود در 7کتاب پرداخت که یکی از آنها در 11 جلد چاپ شده است. بشر قرن 21 بیش از گذشته به مطالعه و دقت در عقاید هابز پرداخته و راه‌حل‌های او را تحلیل می‌کند. هابز که 91 سال عمر کرد انسان را موجودی خودخواه و خودبین می‌دانست که برای رسیدن به ثروت، جاه و دیگر هدف‌هایش حاضر است منافع دیگران را زیر پا بگذارد  و می‌گفت که دولت وظیفه دارد از منافع جامعه و افراد در قبال طمع و آز هر فرد حراست کند و چنین دولتی باید متمرکز و مقتدر باشد تا بتواند امنیت مردم را حفظ کند و این امکان را فراهم آورد که مردم در سایه امنیت بتوانند برای پیشرفت، همه تلاش و نبوغ خود را به‌کارگیرند که آن‌ را «فلسفه پیشرفت در پرتو امنیت» خوانده‌اند. وی معتقد بود که آدم طبیعتی سلطه‌گر دارد و بر دولت است که سلطه‌گری «فرد» را با قانون و ضابطه کنترل کند و برای اتباع خود فرصت مساوی تأمین سازد.

سالروز اتمی شدن آمریکا و هشدار دریاسالار روس

هفدهم جولای 1945 و یک روز پس از انجام نخستین آزمایش اتمی آمریکا در صحرای ایالت نیومکزیکو، اطلاعات بیشتری درباره آن انتشار یافت. دولت آمریکا تا انجام این آزمایش، برای مسلح کردن خود به سلاح اتمی با کمک دانشمندان اروپایی فیزیک، به پول آن زمان 2میلیارددلار هزینه کرده بود. متعاقب همین آزمایش، ترومن، رئیس‌جمهوری وقت آمریکا اخطار شدید اللحن خود را برای دولت ژاپن فرستاد و 21 روز بعد دستور بمباران اتمی ژاپن را صادر کرد. طبق برآوردها، در حال حاضر شمار سلاح‌های اتمی روسیه و موشک‌های آن بیش از آمریکاست و چین از این لحاظ در مقام سوم قراردارد.

3سال پیش در سالروز اتمی شدن آمریکا، دریاسالار ولادیمیر میسورین، فرمانده نیروی دریایی روسیه اعلام کرد که روسیه در کامچاتکا (خاور دور و در نزدیکی آلاسکا) یک پایگاه تازه زیردریایی ایجاد خواهد کرد و زیردریایی‌های تازه ساز «بوری» را که هرکدام مجهز به 12موشک بولاوا هستند و هر موشک بولاوا می‌تواند 10کلاهک اتمی حمل کند در آنجا مستقر خواهد ساخت. برد این موشک‌ها 12 هزار و 600 کیلومتر است.

کد خبر 111699

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز