گروه سیاسی: بعد از آنکه درخواست کنگره آمریکا برای مذاکره با مجلس شورای اسلامی یک بار در دوره ریاست غلامعلی حداد عادل بر پارلمان ایران و بار دیگر در روزهای آغازین ریاست علی لاریجانی بر مجلس بی‌پاسخ ماند،

این بار تقاضای سوم نمایندگان مجلس آمریکا در مجلس شورای اسلامی بررسی می‌شود.
حسین سبحانی‌نیا، عضو هیات‌رئیسه مجلس شورای اسلامی روز گذشته با اشاره به درخواست کنگره آمریکا برای مذاکره با ایران از طریق سفیر سوئیس، گفت: این درخواست  امروز  در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس مورد بررسی قرار می‌گیرد.

درخواست کنگره آمریکا برای مذاکره با مجلس شورای اسلامی روز یکشنبه در خلال دیدار علاءالدین بروجردی با سفیر سوئیس در ایران مطرح شد.لیویا لئو آگوستی که در چند روز گذشته نیز خبر بازداشت موقتش ظاهرا به‌دلیل سفر بدون هماهنگی‌اش به روستای کلانه زمانه از توابع استان خراسان شمالی در رسانه‌ها منتشر شد، روز یکشنبه در دیداری که با علاءالدین بروجردی داشت، از اعلام آمادگی کشورش برای میانجیگری بین کنگره‌های ایران و آمریکا برای مذاکره خبر داد.

با وجود اینکه سبحانی‌نیا و سید حسین نقوی حسینی اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس از بررسی این پیشنهاد در کمیسیون متبوعشان سخن گفته‌اند اما بروجردی در گفت‌وگو با فارس اظهار داشت: در شرایط کنونی جایگاهی برای مذاکره وجود ندارد.

پیشنهاد مذاکره از سوی رئیس کمیسیون سیاست خارجی کنگره آمریکا مطرح شده است که علاءالدین بروجردی دیروز در پاسخ به این پیشنهاد گفت: ما هر روز شاهد یک اقدام منفی جدیدتر علیه ملت ایران هستیم؛

از حادثه اخیر در زاهدان گرفته تا اعترافات ریگی که مشخصا مرتبط با آمریکایی‌هاست. بیش از 60طرح در کنگره آمریکا علیه ایران در اختیار دمکرات‌هاست و طبیعی است که در چنین شرایطی برای مذاکره و بحث جایگاهی وجود ندارد.

پیشنهاد مذاکره از ژنو تا ژنو

پیشنهاد مذاکره البته پیش از این 2بار، بار اول در اردیبهشت ماه سال 86 و زمانی که حداد عادل رئیس مجلس هفتم بود مطرح شد که با پایان یافتن آن دوره از مجلس، نامه 70 نماینده کنگره آمریکا برای مذاکره تا امروز بی‌پاسخ مانده است.

بار دوم آذرماه سال 87 علی لاریجانی رئیس مجلس هشتم از نامه‌ای سخن گفت که برخی اعضای کنگره آمریکا برای مذاکره به مجلس شورای اسلامی داده‌اند. او این نامه را در ژنو دریافت کرده بود؛

همچنان‌که امروز هم در ژنو حضور دارد. موضوع این نامه زمانی مطرح شد که اوباما در مبارزات انتخاباتی‌اش برای ریاست‌جمهوری با شعار «تغییر» آمده بود و مجلس شورای اسلامی پاسخ نامه را موکول به مشخص شدن نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا کرد تا مشخص شود فاصله شعار تا عمل برای رئیس‌جمهور دمکرات آمریکا چقدر است.

اگرچه گاه اتفاق افتاده است که برخی گروه‌های صلح‌طلب یا تشکل‌های مردمی مخالف جنگ آمریکا در مجلس ایران حضور پیدا کرده‌اند تا با نمایندگان ایران به گفت‌وگو بپردازند اما مجلس ایران  مام نامه‌های رسمی کنگره آمریکا برای مذاکره را تاکنون بی‌پاسخ گذاشته است.

بررسی مذاکره در غیاب آقای رئیس

با وجود این، سومین درخواست کنگره آمریکا برای مذاکره در غیاب رئیس مجلس که اکنون برای حضور در اجلاس اتحادیه بین‌المجالس در ژنو به‌سر می‌برد، در کمیسیون امنیت ملی مجلس به بررسی گذاشته می‌شود و بنا به گفته حسین سبحانی‌نیا، عضو هیات رئیسه مجلس، نتایج این بررسی بعد از بازگشت لاریجانی از ژنو به او اطلاع داده خواهد شد.

سبحانی نیا گفته است تصمیم‌گیری نهایی درباره درخواست کنگره آمریکا برای مذاکره با جمهوری اسلامی ایران از طریق سفیر سوئیس، پس از بازگشت لاریجانی از ژنو اتخاذ خواهد شد.

سخنگوی کمیته حقوق بشر مجلس نیز دیروز در گفت‌وگو با مهر درباره پیشنهاد مذاکره کنگره آمریکا برای مذاکره با جمهوری اسلامی ایران از طریق سفیر سوئیس، گفت: اگر این موضوع در چارچوب سیاست‌های خصمانه آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران و سیاست‌های دوگانه دولت آمریکا درباره ما نباشد، می‌توان آن را بررسی کرد.

نقوی حسینی با بیان اینکه دیپلماسی پارلمانی یک ظرفیت خوب برای برقراری ارتباط بین کشورهاست، ادامه داد: چون مجالس نمایندگی، نمایندگان مردم کشورها هستند و در چارچوب منافع ملی و مردمی عمل می‌کنند، همانطور که گروه‌های دوستی پارلمانی در راستای تامین منافع مردمی و ملی کشورها فعالند، بنابراین می‌توان نسبت به پیشنهاد آنان با اطمینان خاطر بیشتری فکر کرد.

دستی آهنین زیر دستکش مخملین

از سوی دیگر پرویز سروری با بیان اینکه تلاش آمریکا برای مذاکره با جمهوری اسلامی ایران به‌منظور اقناع افکار عمومی جهان صورت می‌گیرد،  تعبیر رهبر معظم انقلاب را درباره این پیشنهاد به کار برد که فرمودند: زیر این دستکش مخملین، دستان آهنین سختی وجود دارد.

وی 3شرط را برای مذاکره مطرح کرد و اظهار داشت: مذاکره بین کنگره آمریکا و پارلمان ایران باید برای تعیین نقطه برون رفت از وضعیت فعلی باشد، زمان‌بندی آن به‌صورت مشخص تعیین شود و طبق قواعد پذیرفته شده بین‌المللی صورت گیرد.

پیشنهادی که بایگانی شد

اردیبهشت سال ۸۶ و در اواخر دوره مجلس هفتم زمانی که خبر ارسال نامه غیررسمی ۶۰نفر از نمایندگان مجلس آمریکا بامضمون درخواست دیدار با نمایندگان ایران علنی شد کار به جایی رسید که عده‌ای از نمایندگان مجلس اقدام به جمع‌آوری امضا برای تشکیل گروه دوستی پارلمانی ایران و آمریکا کردند.

این در حالی است که اساسنامه مجلس، تشکیل گروه دوستی پارلمانی با کشورهایی را که منافع ایران را به خطر می‌اندازند، فاقد وجاهت می‌داند. بنابراین اقدام نمایندگان مجلس در آن زمان با واکنش تند عده دیگری از نمایندگان مواجه شد و پرونده تشکیل گروه دوستی پارلمانی بین ایران و آمریکا بایگانی شد.

کد خبر 111969

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز