دوشنبه ۲۸ تیر ۱۳۸۹ - ۱۷:۵۶
۰ نفر

تلاش‌های طولانی استیل آذین برای پیدا کردن یک مربی مشهور اروپایی در نهایت به لیوبیشا تومباکوویچ ختم شد

نامی که در ایران شناخته شده نیست ولی همانطور که خودش هم ادعا می‌کند، قهرمانی‌های زیادی در پرونده‌اش دارد و با 6 قهرمانی لیگ صربستان موفق‌ترین مربی تاریخ پارتیزان بلگراد محسوب می‌شود.

به‌عنوان یکی از 2 مربی خارجی لیگ دهم، او حالا ماموریت دارد که در ایران هم به قهرمانی برسد؛ کاری که در دومین فصل حضور استیل آذین در لیگ برتر خیلی آسان به‌نظر نمی‌رسد. درحالی‌که اکثر مربیان خارجی در لیگ برتر پایان نافرجامی داشته‌اند و تنها بگوویچ توانسته به قهرمانی برسد، باید دید تومباکوویچ چه سرنوشتی خواهد داشت.

او دیروز به‌طور رسمی به جامعه فوتبال ایران معرفی شد؛ وقتی برای نخستین بار به سؤالات خبرنگاران کنجکاو پاسخ داد. بر خلاف ظاهر آرامش، او مربی جاه‌طلبی به‌نظر می‌رسد. تومباکوویچ حرف‌هایش را اینطور شروع کرد: «خیلی خوشحالم که خواسته خودم و باشگاه  تقریبا یکسان است.

امیدوارم در کاری که می‌خواهیم انجام بدهیم موفق باشیم. من زمانی آمدم که بیشتر زمان دوران بدنسازی به پایان رسیده بود و من بازیکنان تیم را انتخاب نکردم  اما به هر حال این اتفاق افتاده است و کادری که در تیم بوده بازیکنان را انتخاب کرده است. ما باید راه آنها را ادامه دهیم تا به خواسته‌هایمان برسیم.»

او درباره احتمال قهرمانی استیل‌آذین در لیگ برتر گفت: « اطلاعاتی که من در استیل آذین به‌دست آوردم نشان می‌دهد که احتمال دارد هر اتفاقی بیفتد. احتمال دارد که شما کارنامه من را ندیده باشید اما زمانی که پیشینه‌ام را ببینید متوجه کارم می‌شوید. من با یک تیم 14‌بار قهرمان شدم و هیچگاه در طول کارم به سومی هم فکر نکردم. با این حال همه چیز به ما ربط ندارد و به نتایج حریفان هم مربوط می‌شود. باید برای رسیدن به خواسته‌مان تلاش کنیم.»

علاوه بر ساختن تیمی هماهنگ، او باید بتواند بازیکنان پرمدعای استیل آذین را هم مدیریت کند. این جزء وظایفی است که از زمان بسته شدن این تیم برای مربی آتی‌اش از سوی مطبوعات پیش‌بینی می‌شد. تومباکوویچ اما نگران نیست؛ «مسائل فوتبال در همه جا یکسان است. بازیکنان هم ستاره‌های شناخته‌شده فوتبال ایران هستند.

امیدوارم با آنها مشکلی نداشته باشیم؛ چراکه در فوتبال به نظم نیاز است و بازیکنانی که خودشان را در تمرینات نشان دادند باید در زمین هم کیفیت را نشان دهند. فکر نمی‌‌کنم که مشکلی در رابطه با بازیکنان داشته باشم.»

او برای رسیدن به اهدافش زمان می‌خواهد، هر چند می‌داند که در ایران فرصت زیادی به مربیان داده نمی‌شود: «قبل از هر چیز باید بگویم برای هر کاری به صبر و حوصله نیاز است و هرچیزی که سریع اتفاق بیفتد سریع هم از بین می‌رود. من پیش از آمدنم به ایران اطلاعاتی از مربیانی که سابقه حضور در ایران را داشتند، گرفتم و مطالعاتی هم انجام دادم. همیشه در ورزش نتیجه گرفتن حرف اول را می‌زند.

شما هرقدر هم زیبا بازی کنید اما نتیجه نگیرید موفق نخواهید بود. من در تمام طول مربیگری‌ام تنها در 5 باشگاه فعالیت داشته‌ام.10 سال در پارتیزان بلگراد بودم و 6 سال اخیر را هم در چین گذراندم و این نشان می‌دهد که من چقدر پایدار بوده‌ام. با این حال حوصله و صبر بستگی به مدیران دارد.»

استیل آذین با خریدهای تهاجمی‌اش سر و صدای زیادی به پا کرد ولی نتوانست در دفاع میانی بازیکن بزرگی بگیرد. تومباکوویچ هم با توجه به شناختی که در اردوی اتریش به دست آورده، این موضوع را تایید کرد: «تلاش داریم که روی بازیکنان خط دفاعی کار کنیم. در اردوی اتریش از 10- 11 بازیکن تست گرفتیم اما آنها کیفیت لازم را نداشتند. شاید در خط دفاعی مشکل کوچکی داشته باشیم اما باید تلاش کنیم با بازیکنان فعلی مشکلات را حل کنیم.»

تومباکوویچ که مجبور شد 4 بازیکنش را به تیم ملی بدهد، مانند سایر مربیان لیگ زمان اردوی تیم ملی را مناسب نمی‌داند:« من همیشه به افکار همکارانم احترام گذاشته‌ام و صددرصد هر یک از ما مربیان روش خاص خود را داریم و هر مربی فکر می‌کند که دارد بهترین کار را انجام می‌دهد.

من نظرم در مورد سرمربی تیم ملی هم همین است اما فکر می‌کنم زمان اردوی تیم ملی در اتریش زمان درستی نیست. هیچ جا و حتی آمریکای جنوبی در این موقع سال تیم‌های ملی اردو ندارند. البته اینها نظر من است و اگر سرمربی تیم ملی طور دیگری فکر می‌کند باید به او احترام بگذاریم.»

کد خبر 111977

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز