دوشنبه ۱۱ مرداد ۱۳۸۹ - ۱۷:۲۹
۰ نفر

گروه بورس: شاخص بورس تهران در دادوستد‌های روز گذشته رکورد جدیدی به جای گذاشت و از مرز روانی 16 هزار واحد عبور کرد

bors-512-gh

به گزارش همشهری، شاخص بورس تهران که بیانگر شرایط کلی بازار سهام است این روز‌ها مدام صعود می‌کند و از ابتدای سال‌جاری تاکنون 3 رکورد روانی جدید به ثبت رسانده است. افزایش شاخص بازار سهام نشان‌دهنده وضعیت مطلوب بازار سهام و افزایش قیمت سهام شرکت‌هاست.

شاخص کل بورس تهران که با محاسبه سود تقسیمی و همچنین قیمت سهام شرکت‌ها محاسبه می‌شود بیانگر میزان بازده سرمایه‌گذاری در بازار سهام است و به این ترتیب رشد شاخص بازار سهام حکایت از آن دارد که میزان بازده سرمایه‌گذاری در بورس روز به روز در حال افزایش است و با جهش 208 واحدی روز گذشته، میزان بازده سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه نیز از مرز 27 درصد عبور کرد.

میانگین بازده سرمایه‌گذاری سهامداران از ابتدای سال‌جاری تا‌کنون بیش از سایر بازار‌های رقیب از قبیل مسکن، طلا، ارز و نرخ سود بانک‌ها بوده است. کار شناسان معتقدند که کاهش نرخ سود سپرده‌های بانکی از جمله عواملی بوده که سرمایه‌گذاران را برای انتقال دارایی‌هایشان به بورس تشویق کرده است.

شاخص کل بورس در روز 30 فروردین برای نخستین بار از خط مقاومت 14 هزار واحد عبور کرد و پس از آن 22 تیرماه نیز توانست به راحتی به 15 هزار واحد برسد؛ در چنین شرایطی پس از 20 روز، شاخص بازار سهام توانست به مدد رشد قیمت سهام شرکت‌های بزرگی از قبیل مخابرات، فولاد مبارکه اصفهان، ملی مس، چادرملو، گل‌گهر، بانک‌ها و خودروسازان از مرز 16 هزار واحد نیز عبور کند.

مسئولان بازار سرمایه دلایل رشد مداوم شاخص بورس را ناشی از تشدید رکود بازارهای رقیب و سنتی، کاهش سود سپرده گذاری، تزریق نقدینگی جدید، تقسیم سود مناسب اغلب شرکت‌ها در مجامع سالانه و رشد قیمت برخی از محصولات جهانی می‌دانند.

ارزش بورس به 75 میلیارد دلار رسید

همزمان با جهش شاخص در مبادلات روز گذشته ارزش جاری بازار سهام نیز افزایش یافت و دیروز برای نخستین بار ارزش کل سهام موجود در بورس تهران به 75 میلیارد دلار رسید. ارزش جاری بازار سهام در ابتدای سال‌جاری 64 میلیارد دلار برآورد می‌شد اما از ابتدای سال تاکنون به‌دلیل رشد قیمت سهام شرکت‌ها، ارزش بورس تهران 11 میلیارد دلار افزایش یافته است.

کد خبر 112942

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز