چهارشنبه ۲۷ مرداد ۱۳۸۹ - ۱۵:۲۵
۰ نفر

گروه بورس: شاخص بورس تهران برای نخستین بار از مرز 17هزار واحد عبور کرد و وارد کانال جدیدی شد

بورس  گزارش روی تابلو

به گزارش همشهری، شاخص کل بورس 30فروردین امسال برای نخستین بار از خط مقاومت 14هزار واحد عبور کردو پس از آن 22تیرماه نیز توانست به راحتی به 15 هزار واحد برسد، در چنین شرایطی پس از 20 روز شاخص بازار سهام توانست به مدد رشد قیمت سهام شرکت‌های بزرگ11 مرداد ماه از مرز روانی 16هزار واحد نیز عبور کند.

روند رشد شاخص بورس تهران ادامه یافت تا اینکه در پایان مبادلات روز گذشته این شاخص توانست از مرز روانی 17 هزار واحد نیز عبور کند. برخی کارشناسان معتقدند شاخص بورس تهران در سال‌جاری به 20 هزار واحد نیز خواهد رسید.

به این ترتیب، شاخص بورس تهران که بیانگر شرایط کلی بازار سهام است از ابتدای سال‌جاری تاکنون 4 رکورد جدید به ثبت رسانده است، این در حالی است که افزایش شاخص بازار سهام نشان‌دهنده وضعیت مطلوب بازار سهام و افزایش قیمت سهام شرکت‌هاست. این شاخص با محاسبه سود تقسیمی و همچنین قیمت سهام شرکت‌ها میزان بازده سرمایه‌گذاری در بازار سهام را نشان می‌دهد.

این متغیر ابتدای سال روی 12هزار و 537 واحد قرار داشت. مسئولان بازار سرمایه دلایل رشد متداوم شاخص بورس را ناشی از تشدید رکود بازارهای رقیب و سنتی چون بازار مسکن، کاهش سود سپرده گذاری، تزریق نقدینگی جدید، بی‌اثر بودن تحریم‌ها، تقسیم سود مناسب اغلب شرکت‌ها در مجامع سالانه، رشد قیمت‌های جهانی محصولات در مقاطعی از زمان و بهبود وضعیت عمومی بازار سهام می‌دانند.

به‌نظر می‌رسد هجوم نقدیندگی جدید به بازار سرمایه و حمایت‌های دولت از بازار سهام در سال‌جاری یکی از عوامل رشد شاخص‌ها بوده است ضمن اینکه شنیده می‌شود شرکت‌های شبه دولتی بزرگ و سرمایه‌گذاران بخش مسکن نیز بخشی از سرمایه‌های خود را به بورس تهران منتقل کرده‌اند.

احتمال جهش دوباره پس از ماه رمضان

در همین رابطه مجید اصلی کارشناس بازار سهام در گفت‌وگو با همشهری در باره عبور شاخص از مرز 17 هزار واحد گفت: اگر شاخص تا پایان ماه رمضان در محدوده 17 هزار واحد باقی بماند احتمال یک جهش دوباره برای شاخص وجود دارد، البته این موضوع به نحوه اجرای هدفمند کردن یارانه‌ها باز می‌گردد. وی افزود: اگر دولت خیلی زود تصمیم خود را در مورد هدفمند کردن یارانه‌ها بگیرد و نهایتا تصمیم‌های نهایی در مورد اجرای این طرح تا 10روز اول مهرماه گرفته شود می‌تواند تاثیر مثبتی روی بازار سهام داشته باشد.

به اعتقاد اصلی، هدفمند کردن یارانه‌ها منجر به انتقال شرایط تورمی به بورس تهران و افزایش قیمت سهام شرکت‌ها خواهد شد. وی در این رابطه توضیح داد:حذف یارانه حامل‌های انرژی منجر به افزایش هزینه تمام شده تولید خواهد شد و این موضوع نیز با یک اثر مضاعف اثر خود را روی قیمت نهایی کالا نشان خواهد داد.

به‌طور مثال اگر این طرح منجر به افزایش 10درصدی هزینه تمام شده کالا شود شرکت‌ها به افزایش کمتر از 15 درصدی قیمت نهایی کالا رضایت نخواهند داد و این موضوع اثر خود را بر سود شرکت و در نهایت قیمت سهام نشان خواهد داد. به گفته وی در گذشته اثر تورمی اقتصاد به‌دلیل رونق ساخت و ساز به بخش مسکن منتقل می‌شد اما اکنون به‌دلیل رکود بازار مسکن این اثر تورمی به‌خوبی اثر خود را در بازار سهام نشان خواهد داد و زمینه رشد قیمت سهام را فراهم می‌کند.

اصلی تصریح کرد: اگر دولت بتواند موضوع هدفمند کردن یارانه‌ها را به نحو منطقی دنبال کند، این موضوع می‌تواند اثر مثبتی روی بازار سهام داشته باشد.این کارشناس بازار سهام با تشریح دلایل صعود شاخص بورس تهران خاطرنشان کرد: بررسی روند معاملات بورس تهران نشان می‌دهد نقدینگی جدیدی وارد بازار سهام شده است.

به‌طور مثال حرکت غیرمنطقی بازار در زمان عرضه سهام شرکت بیمه دانا به‌خوبی بیانگر این موضوع است. وی تاکید کرد: سود سهام شرکت بیمه دانا 200 تومان است که 130تومان از این میزان، سود غیرعملیاتی است یعنی این میزان سود در سال آینده وجود ندارد وسود واقعی سهام 70‌تومان است بنابر این ارزش 2هزارو600تومانی هر سهم با درنظر گرفتن سود 70تومانی کاملا غیرمنطقی است و نشان‌دهنده حرکت غیرمنطقی بازار سهام است.

کد خبر 114232

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز