چهارشنبه ۱۳ مرداد ۱۳۸۹ - ۰۵:۲۴
۰ نفر

آشوب‌هایی که با کشته شدن یک جوان در فرانسه شروع شده بود چند روز ادامه داشت و برخورد پلیس شدت آنها را بیشتر کرد.

پلیس فرانسه

«کریم بودود»، جوان 27 ساله که مشکوک به سرقت و درگیری بود، براثر تیراندازی پلیس شهر «گرونوبل» کشته شد و از همان زمان این شهر پر از درگیری بین مردم معترض و پلیس شده است.

فرانسه مهاجرپذیر است و در چند دهه اخیر خیلی از مهاجران غیرقانونی افریقا و خاورمیانه که به اروپا می‌رفتند وارد فرانسه شده‌اند. بر اساس قوانین این کشور، نمی‌توان این مهاجران را
به سادگی اخراج کرد و بسیاری از آنها پس از مدتی می‌توانند مجوز اقامت دریافت کنند؛ اما گرفتن مجوز اقامت به این معنی نیست که از همان موقع مثل فرانسوی‌ها زندگی می‌کنند. مهاجرانی که به صورت غیرقانونی وارد فرانسه می‌شوند یا آنهایی که خیلی فقیر هستند و تحصیلات یا مهارت خاصی ندارند معمولاً در شهرهای کوچک یا حاشیه شهرهای بزرگ خانه‌هایی برای خودشان پیدا می‌کنند و بعد از مدتی محله‌هایی می‌سازند که همه اهالی آنها مهاجرنشین هستند. در این مناطق فقر، جرم، بیکاری و مشکلات اجتماعی زیادتر از بقیه نقاط است.

در سال 2005 دو نوجوان سیاه‌پوست که در حال فرار از دست پلیس پاریس بودند به درون یک مرکز توزیع برق در حاشیه این شهر رفتند و هر دو بر اثر برق‌گرفتگی کشته شدند. پلیس برای مبارزه با خرید و فروش مواد مخدر آنها را تعقیب می‌کرد. سارکوزی که در آن زمان وزیر کشور فرانسه بود، به آنها اهمیتی نداد و مردم معترض این محله حاشیه پایتخت، مدتی با پلیس درگیر بودند.

در این مدت خودروهای زیادی به آتش کشیده شد و شب‌ها خیابان‌ها نا‌آرام می‌شد. این اتفاقات باعث شد که موضوع مهاجرت و حاشیه‌نشینی در کشورهای اروپایی بیشتر مورد توجه قرار بگیرد. بعضی از افراد نسل دوم این مهاجران، یعنی بچه‌هایی که در یک خانواده مهاجر فقیر ولی در کشوری پیشرفته به دنیا می‌آیند، پس از مدتی دچار بحران‌های فرهنگی و اجتماعی می‌شوند و فاصله زیادی بین خودشان و دیگر نوجوانان احساس می‌کنند؛ البته خیلی از خانواده‌های مهاجر هم جذب بازار کار می‌شوند و به موفقیت‌هایی می‌رسند.

«میشل دستو»، شهردار گرونوبل گفته است ساکنان منطقه ناآرام، عمدتاً مهاجر و فقیرند و نرخ بیکاری در آن بیش از ۱۰درصد است. پس از کشته شدن کریم بودود چندین خودرو و فروشگاه به آتش کشیده شد و پلیس عده زیادی را بازداشت کرد. خبرهایی از تیراندازی بین پلیس و مردم معترض هم رسیده است. سارکوزی که یک بار نتوانست این اعتراضات را کنترل کند، حالا باز هم با آشوب‌های شهری مواجه شده است.

کد خبر 113020
منبع: همشهری آنلاین

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز