همشهری آنلاین: شاخه اجرایی اتحادیه اروپا هشدار داد، ‌تامین جهانی مواد رادیواکتیو دارای استفاده در مقاصد پزشکی به صورت خطرناکی متکی به تعداد اندکی از تولیدکنندگان شده است و خطر پایان یافتن آنها وجود دارد

radio active drugs

خبرگزاری آلمان از بروکسل گزارش داد، ایزوتوپ رادیواکتیو موسوم به تکنسیم-99ام (Technetium-99m) عنصر فعال در درمان‌هایی از اسکن‌های مغزی تا مقابله با سرطان است.

اما مولیبدن-99 (Molybdenum-99) یا Mo-99 عنصری که این رادیودارو از آن تولید می‌شود، تنها در تعدادی از راکتورهای تحقیقاتی سالخورده تولید می‌شود.

کمیسیون اروپایی اعلام کرد: "در سراسر جهان، فقط هفت راکتور تحقیقاتی دولتی وجود دارد که حدود 95 درصد تولید Mo-99 جهان را انجام می‌دهند ... در حالی که این راکتورها در دهه‌های 1950 و 1960 ساخته شده‌اند، به پایان دوره عمر خود نزدیک می‌شوند."

پنج راکتور از این هفت راکتور در اتحادیه اروپا در بلژیک، جمهوری چک، فرانسه، هلند و لهستان قرار دارند.

تکنسیم-99ام در طیف گسترده‌ای از کاربردهای پزشکی استفاده می‌شود زیرا نیمه عمر آن - زمانی که رو به زوال می‌گذارد - نسبتا کوتاه است، به این معنا که به سرعت در بدن بیمار محو می‌شود.

اما همین عامل بدان معناست که نمی‌توان آن را برای دوره‌های طولانی ذخیره کرد. از این رو بیمارستان‌ها نیاز به تامین هفتگی این ایزوتوپ دارند.

کمیسیون اروپایی اعلام کرد: "هر گونه اخلال در تامین می‌تواند منجر به وضعیتی شود که آزمایش‌های حساس لغو یا به تعویق انداخته شوند که این امر پیامدهای منفی و گاهی تهدید آمیز برای جان بیماران دارد."

در همین حال، قیمت بازاری این ایزتوپ‌ها بسیار پایین‌تر از آن است که اپراتورهای راکتورهای تجاری را ترغیب به آغاز تولید آن کند.

کمیسیون اعلام کرد، از این رو دولت‌های اتحادیه اروپا باید به فکر استفاده از منابع مالی این بلوک به منظور ارتقای تولید ایزوتوپ‌های جدید باشند.

این ایده اکنون برای دولت‌های اتحادیه اروپا و پارلمان اروپایی ارسال می‌شود تا مباحثات در این باره آغاز شود.

کد خبر 113219
منبع: همشهری آنلاین

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز