شنبه ۱۶ مرداد ۱۳۸۹ - ۱۹:۲۳
۰ نفر

گروه شهری: آلودگی آب تهران به نیترات در حالی این روزها به سوژه‌ای پر تناقض تبدیل شده که مشاور سازمان بهداشت جهانی معتقد است تهران تا 20 سال آینده تمام ظرفیت‌های آبی خود را از دست می‌دهد و مسئولان چاره‌ای ندارند جز اینکه 2 درصد آب نوشیدنی را از 98 درصد آب سیفون توالت و دیگر موارد مصرفی جدا کنند.

به گزارش مهر، اعضای شورای شهر و مقامات شهرداری تهران و برخی فعالان حوزه محیط‌زیست انسانی که مدت‌هاست نسبت به آلودگی آب تهران هشدار می‌دهند،‌ بر این باورند که سفره‌های آب زیرزمینی در تهران به‌دلیل نبود سیستم دفع فاضلاب شهری آلوده به انواع آلاینده‌ها از جمله نیترات شده و کام شهروندان بخش‌هایی از پایتخت را به‌دلیل خطر سرطان ناشی از این آلودگی‌ها تلخ کرده است.

این اظهارات در حالی بیان می‌شود که مقامات استانی و حتی بهداشتی کشور نسبت به آلوده بودن آب پایتخت واکنش نشان داده ولی معترفند تنها در بخش‌هایی از مناطق جنوبی تهران به‌دلیل برداشت آب از چاه این آلودگی ناشی از وجود نیترات مشهود است.

با این همه، عضو بازنشسته هیأت علمی دانشگاه تهران با نگاهی متفاوت نسبت به آلودگی آب تهران، تلاش برای حل مشکل سیستم فاضلاب شهری در تهران را اقدامی بی‌فایده دانست و گفت: با این شیوه نه تنها در کوتاه مدت نمی‌توان آلودگی نیترات را از آب تهران گرفت که در 20 سال آینده با مشکل کمبود آب در سطح و سفره‌های زیرزمینی مواجهیم.

دکتر علی اکبر عظیمی با اشاره به بحث مهم جداسازی آب نوشیدنی از آب سرویس‌های بهداشتی در تهران افزود: مسئولان دیگر چاره‌ای برای جبران فاجعه آب تهران ندارند جز اینکه 2 درصد آب نوشیدنی را از 98 درصد آب سیفون توالت و دیگر موارد مصرف بهداشتی جدا کنند.

مشاور و همکار سازمان بهداشت جهانی که به تازگی بررسی‌های ویژه‌ای روی مدیریت فاضلاب‌های شهری در قطر با سازمان‌های بین‌المللی انجام داده معتقد است که جدا‌سازی‌ آب مصرفی از آب سرویس‌های بهداشتی شهروندان در تهران پروژه‌ای عملیاتی است چراکه هر چه آب از منابع آبی دور و نزدیک به حلق تهران ریخته شود باز نمی‌تواند ظرفیت مصرفی تهران را پر کند و کشور به‌دلیل نبود مدیریت صحیح در توزیع آب تهران، متحمل خسارات میلیارد دلاری شده و می‌شود.

از سوی دیگر، مشاور شهردار تهران در حوزه محیط‌زیست گفت: اذعان استاندار تهران به آلوده بودن بخشی از آب تهران نشان می‌دهد که مسئله آلودگی آب تهران قطعی است ولی سرپوش گذاشتن بر آن بی‌انصافی و اجحاف در حقوق شهروندان است.

محمد هادی حیدرزاده با اعلام اینکه سفره‌های زیر زمینی تهران به‌دلیل فقدان سیستم تصفیه فاضلاب،‌ آلوده به نیترات است، افزود: افزودن کلر نمی‌تواند این آلودگی را رفع کند چرا که باعث تغییر ترکیبات شیمیایی و تبدیل نیترات به نیتریت می‌شود و خطرات بیشتری را متوجه سلامت شهروندان می‌کند. رئیس ستاد توسعه پایدار و محیط‌زیست شهرداری تهران ، اضافه کرد: اینکه به شکل شفاف این موضوع گفته نمی‌شود یعنی اینکه با مردم صادق نیستیم و این بی‌انصافی محض است.

کد خبر 113361

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز