گروه بین‌الملل: درحالی‌که درخواست‌های نهادهای بین‌المللی برای جلوگیری از توسعه شهرک‌های صهیونیست‌نشین تاکنون راه به‌جایی نبرده است،

کرانه باختری

 

تشکیلات خودگردان فلسطین در یک خوش خدمتی دیگر به رژیم صهیونیستی تصمیم گرفته صدای اذان مساجد را در کرانه باختری کم کند «تا شهرک‌نشین‌ها آزار نبینند!» اقدامی که جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) آن را آغاز جنگ مذهبی از سوی تشکیلات خودگردان فلسطین خواند.

روزنامه اسرائیلی یدیعوت آحارانوت روز گذشته گزارش داد که مقام‌های رژیم صهیونیستی و تشکیلات خودگردان برای کم کردن صدای اذان در مساجد شهرها و روستاهای کرانه باختری به توافق رسیده‌اند. گفته می‌شود این مسئله پس از آن اتفاق افتاد که عده‌ای از ساکنان اشغالگر فلسطین به شنیده‌شدن صدای اذان در طول روز اعتراض کردند.

رهبران این شهرک‌نشین‌ها این مسئله را به دولت راست افراطی رژیم صهیونیستی منتقل کردند و مقام‌های این رژیم هم از این تشکیلات خواستند تا به این درخواست در نزدیک‌ترین زمان ممکن پاسخ دهند تا شهرک‌نشینان بتوانند بدون آزردگی خاطر در شهرک‌هایشان زندگی کنند! رسانه‌های رژیم صهیونیستی اعلام کرده‌اند که این توافق از چند روز آینده در تمام شهرها و روستاهای کرانه باختری اجرا خواهد شد. براساس این توافق، میزان صدای اذان را تشکیلات خودگردان فلسطین تعیین می‌کند و نماز جمعه در هر روستا باید تنها در یک مسجد اقامه شود.

جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) در واکنش به این مسئله، تشکیلات خودگردان فلسطین را به آغاز جنگ مذهبی بعد از توافق نظر با رژیم صهیونیستی در این زمینه متهم کرد.سامی ابوزهری، سخنگوی حماس گفت: توافق نظر مقام‌های تشکیلات خودگردان و رژیم صهیونیستی در زمینه کاهش صدای اذان در مساجد کرانه باختری بیانگر آن است که جنگ از عرصه مقاومت به عرصه مذهب کشیده شده است.

وی تاکید کرد: این توافق نظر نشان می‌دهد که نقش جنبش فتح و مقامات این جنبش تنها به مبارزه با مقاومت منحصر نمی‌شود بلکه این جنبش با مذهب نیز در جهت خدمت به رژیم صهیونیستی مبارزه می‌کند.ابوزهری تاکید کرد: این مسئله تنها به کاهش صدای اذان محدود نمی‌شود بلکه بیانگر سلسله اقدام‌هایی است که مقامات جنبش فتح از طریق وزارت اوقاف خود انجام می‌دهند.

تشکیلات خودگردان تعداد زیادی از موذن‌ها و ائمه جماعات را اخراج کرده است و اکنون 1000 مسجد در کرانه باختری بدون امام و موذن هستند.روزنامه القدس العربی، چاپ لندن هم روز گذشته در واکنش به این مسئله نوشت: شهرک‌نشینان راهی جز مداخله در عقاید اسلامی، حذف اصول و ارکان این عقاید و پس از آن کم کردن نوبت‌های نماز و تعیین مساجد و نمازگزاران در آن ندارند و در آن سو نیز تشکیلات خودگردان فلسطین، رئیس، وزیران و نیروهای امنیتی آن، وجود دارند که از این درخواست اطاعت می‌کنند.

این روزنامه در گزارش خود اعلام کرد: شاید اعتراض شهرک‌نشین‌ها که خاک سرزمینی را غصب کرده‌اند به صاحبان اصلی این خاک قابل انتظار باشد اما همراهی تشکیلات خودگردان فلسطین، رئیس آنها و وزیر اوقاف با رژیم صهیونیستی و کوتاه آمدن در مقابل این اعتراض، رسوایی بزرگ دیگری به حساب می‌آید که باید به سلسله رسوایی‌های تشکیلات خودگردان اضافه شود.

درحالی‌که رژیم صهیونیستی تاکنون به هیچ‌کدام از درخواست‌های فلسطینی‌ها پاسخ نداده است و محاصره نوار غزه همچنان ادامه دارد، محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین با وجود اعتراض شدید فلسطینی‌ها و گروه‌های مقاومت، آمادگی خود را برای مذاکره مستقیم با این رژیم اعلام کرده است.

این در حالی است که روز گذشته یک گروه حقوق بشر برجسته فلسطینی هم اعلام کرد که اسرائیل روند اخراج 20 هزار فلسطینی را از بیت‌المقدس آغاز کرده است. زیاد حموری، رئیس مرکز حقوق اجتماعی و اقتصادی در بیت‌المقدس (JCSER) گفت: وزارت کشور رژیم صهیونیستی شروع به اخراج فلسطینیان کرده است، با این بهانه که سکونت آنها در بیت‌المقدس غیرقانونی است. این یک جنگ از سوی اسرائیلی‌ها علیه حضور اعراب در بیت‌المقدس است.

 

کد خبر 113522

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز