گروه سیاسی: پس از آنکه رئیس قوه قضاییه از گفته‌های محمود احمدی‌نژاد درباره رای قاضی دادگاه مطبوعات انتقاد کرد و ادبیات او را مناسب رئیس دولت ندانست، حقوقدانان و وکیلان دادگستری نیز در اظهارنظرهای جداگانه‌ای بر لزوم استقلال قاضی تاکید کردند و عواقب غیرقابل کنترلی را برای فشارهای رسانه‌ای و سیاسی بر قاضیان پیش‌بینی کردند

law

رئیس‌جمهور در مراسم دولتی روز خبرنگار گفته بود: اتفاق عجیبی اخیرا افتاد و من تعجب می‌کنم که هیأت منصفه با اکثریت قاطع و بالاتفاق گفتند این جرم نیست . قاضی مربوطه گفته من طبق قانون اجازه دارم برخلاف نظر هیأت منصفه هم رأی دهم و 7 ماه حبس تعلیقی می‌دهم.

آیت‌الله صادق لاریجانی یک روز پس از اینکه این جمله‌ها رسانه‌ای شد، در جلسه 17 مرداد مسئولان عالی قضایی تاکید کرد: در جلسه رسمی آن هم توسط رئیس‌جمهور این کشور، چنین سخنانی قابل توجیه نیست و دوستانه عرض می‌کنم صحیح نیست. اما مطلب اصلی چیز دیگری است و آن اینکه این نسبت‌ها به قوه قضاییه خلاف است؛ اینکه گفته شود می‌گردند تا کسی را محکوم کنند نسبت کاملاً خلافی است.

رئیس قوه قضاییه در این جلسه تاکید کرد: قاضی مستقل است و رأیی که انشا می‌کند در اختیار خودش است و البته مسئول رأیی است که صادر می‌کند و نباید متوقع باشیم که قضات باب میل ما رأی بدهند.

دودش به چشم همه می‌رود

در همین باره و در ادامه واکنش‌های حقوقدانان، قاضیان و وکیلان به گفته‌های رئیس دولت دهم، کاظم محفوظی وکیل دادگستری تاکید کرد: اگر عده‌ای بخواهند فضای قضاوت را با فشارهای رسانه‌ای به بازی‌های سیاسی آلوده کنند، آرامش جامعه برهم می‌خورد و دودش به چشم تمام جامعه و مسئولان می‌رود. این وکیل دادگستری به مهر گفت: زیر سؤال رفتن استقلال قضات از طریق فشارهای سیاسی و در مواقعی که رأی قاضی باب میل ما نبوده کار سنجیده‌‌ای نیست.

منشأ بی‌اعتقادی به اجرای قانون

ابراهیم یوسفی محله وکیل پایه یک دادگستری نیز در این باره تاکید کرد: بی‌اعتقادی به اجرای قوانین در کشور از عواقب سیاسی شدن آرای قضایی است. این مدرس دانشگاه درباره عواقب سیاسی شدن تصمیمات قضایی هم تاکید کرد: قضاوت و سیاست 2 مقوله جدا از هم هستند.

زمینه‌ساز سوءاستفاده از قدرت

کمال نادی، وکیل پایه یک دادگستری نیز تاکید کرد: سیاسی کاری در قضاوت زمینه‌ساز سوءاستفاده از قدرت است. این وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی، واکنش رئیس قوه قضاییه را در پاسخ به انتشار پاره‌ای مطالب غیرمستند حاوی نکات مهمی دانست و تاکید کرد: اگر تصمیمات قضایی از طرق سیاسی تخطئه شود، حقیقت، فدا و بی‌قانونی حاکم می‌شود.

خطر تأثیر از جریان قدرت

غلامحسین واحدی، وکیل دادگستری نیز تاکید کرد که اگر قدرت سیاسی یک کشور بر کار و تصمیم قاضی تاثیر‌گذار باشد و قاضی در پرتو ملاحظاتی غیر از قانون و عدالت کار کند، این مسئله - یعنی توجه به ملاحظات سیاسی - از خطرناک‌‌ترین آفات دستگاه قضایی است.

این وکیل دادگستری ادامه داد: اگر دستگاه قضایی و مشخصاً قضات به سمت تاثیر سیاست بر قضاوت گرایش یابند و ببینند کدام جریان یا حزب یا گروه در مصدر قدرت است و این حکم با منافع کدام گروه مطابق یا در تضاد است، کار بسیار خطرناکی است.

عدالت از در دیگر می‌رود

همچنین نورمحمد صبری وکیل پایه یک دادگستری درباره سیاسی شدن آرای قضایی تاکید کرد: اگر در امور قضایی از دری سیاست وارد شود از در دیگری عدالت خارج خواهد شد، لذا با توجه به اینکه اصل تفکیک قوا، اصلی مسلم است پس اگر به این اصل توجه نشود دیگر از عدالت و آزادی هم خبری نخواهد بود.

موجب هرج‌ومرج

احمد رجب‌لاریجانی وکیل دادگستری نیز در این‌باره تاکید کرد: اجرای قانون براساس سلیقه‌های سیاسی نقض عدالت است و موجب هرج‌ومرج می‌شود. این مدرس دانشگاه گفت: ورود سیاست در امر قضا آن را زیر سؤال برده و تصمیمات قضایی را هم مخدوش و بلااعتبار می‌کند.

کد خبر 113762

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز