دوشنبه ۱۹ تیر ۱۳۸۵ - ۱۵:۰۸
۰ نفر

افروز پورهاشمی: پس از گذشت حدود 2 سال از طرح موضوع تحقیق و تفحص از صنعت خودروی کشور محقق شده است گزارش 3 کمیته بررسی کننده این طرح تا پایان خرداد ماه در هیأت اصلی خوانده شده و پس از انجام اصلاحات اساسی، تیرماه در صحن علنی مجلس ارائه شود.

حمید رضا فولاد گر عضو تحقیق و تفحص از صنعت خودرو  گفت: در کمیته نخست در مورد موضوع کیفیت و اینکه آیا حرکت خودروسازان منطبق بر استراتژی بوده است بحث و بررسی هایی انجام گرفته و مسائل مربوط به کیفیت قطعات خودرو نیز مورد رسیدگی واقع شده است.

وی افزود: در این میان مواردی نیز از عدم رعایت استانداردها که موجب بروز حوادثی گردیده است رویت شده که اکثرا مربوط به تحویل خودرو به مشتریان و استفاده از قطعات فاقد کیفیت در خودروها بوده است.همچنین انحراف از استراتژی خودرو هم مورد توجه قرار گرفت که این موضوع هم قطعی شد.

فولادگر اظهار کرد: در کمیته دوم بحث قیمت های تمام شده و قرارداد ها طرح شدند و تراز مالی و عملکرد مالی شرکت های خودروسازی نیز مورد توجه قرار گرفتند.

در واقع به نظر می رسد هزینه ها تا حدی بالا هستند که شاید برخی از آنها به کل زائد باشند. وی گفت: شرکت های خودروسازی چون در بورس سهامشان عرضه می شود، لذا باید سود آور باشند تا سهامشان رشد کند پس باید سود سالانه نیز داشته باشند این امر باعث افزایش قیمت تمام شده می شود.

وی تأکید کرد: برخی از شرکت های واسطه  ای که خود ایران خودرو آن ها را راه اندازی کرده است، هیچ الزامی برای بودن ندارند و در واقع بخشی از افزایش هزینه ها مربوط به همین شرکت ها می شود.

وی وجود هیأت تحقیق و تفحص از صنعت خودرو را عاملی برای جلوگیری از افزایش بی رویه قیمت خودروها طی دو سال اخیر دانست و گفت: خودروسازان باید به سمت شفاف سازی بیشتر و مدیریت بالاتر پیش بروند.وی افزود: در گزارش نهایی تحقیق و تفحص از صنعت خودرو فعالیت های اقتصادی شرکت هایی مانند لیزینگ ها، بیمه ها و بانک ها نیز که مورد بررسی دقیق قرار گرفته اند، عنوان خواهد شد.

کد خبر 1141

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز