سه‌شنبه ۲۸ آذر ۱۳۸۵ - ۱۹:۵۸
۰ نفر

حسن سبحانی‌نیا*: انتخابات اخیر پس از حضور همه گروه‌ها و جریانات سیاسی، با مشارکت بسیار خوب مردم مواجه شد به نحوی که مشارکت بالای 60 درصد را می‌توان غیرقابل پیش‌بینی دانست.

نکته با‌اهمیت اولین تجربه جمهوری اسلامی در برگزاری همزمان در انتخابات بود که بحث‌های زیادی درباره موفق‌بودن یا نبودن این امر در میان تحلیل‌گران و کارشناسان قبل از برگزاری انتخابات مطرح بود، ولی به هر حال انتخابات 24 آذر نشان داد که تجمیع، تجربه موفقی ‌بوده و این تجربه می‌تواند در دو انتخابات دیگر در آینده نیز تکرار شود.

در حال حاضر نیز بحث تجمیع در انتخابات ریاست جمهوری و مجلس شورای اسلامی در دستور کار کمیسیون امنیت ملی و سیاسی خارجی مجلس قرار دارد و درنهایت برنامه‌ریزی در کشور باید به سمت و سویی برود که فاصله انتخابات را به دو سال یک انتخابات کاهش دهد.

مسأله دیگر که در این انتخابات می‌توان دریافت این است که مردم جریان فکری حاکم را علی‌رغم برخی ضعف‌ها و حرف‌ها و حدیث‌ها دوباره تایید کردند و موفقیت اصولگرایان در هر دو انتخابات شوراها و خبرگان دال بر همین امر است.

برخی جریانات در جامعه چنین القاء می‌کردند که در صورتی که مشارکت مردمی بالا باشد و مردم در انتخابات حاضر شوند، آنها برنده انتخابات خواهند بود اما در حالی که در 24 آذر مشارکت در حد عالی بود و مردم باز هم اصولگرایان را برگزینند و این شبهه را منتفی کردند.

البته این انتخاب مردم، مسئولیت جریان اصولگرا را سنگین می‌کند و این جریان باید با پرهیز از جنجال‌های سیاسی به سمت کار و تلاش برود و اگر خواهان اقبال مردم در انتخابات بعدی نیز هست باید بداند که تفرق و اختلاف ‌نظر و سهم ‌خواهی‌های بی‌جا موجب رویگردانی مردم از آنها خواهد شد و این امر مهمترین تهدیدی است که اصولگرایان را تهدید می‌کند.

براساس تعریف مقام معظم رهبری، دایره اصولگرایی ضیق نیست و وسیع است، پس خودمان این دایره را تنگ نکنیم.

* عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس

کد خبر 11410

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز