شنبه ۳۰ مرداد ۱۳۸۹ - ۱۶:۴۲
۰ نفر

تایم- ترجمه محمد کرباسی: زمانی که در 20 مارس 2003 آمریکایی‌ها عملیاتی موسوم به «آزادسازی عراق» را آغاز کردند هیچ کسی در واشنگتن فکر نمی‌کرد جنگ در عراق برای این کشور چنین هزینه سنگینی داشته باشد.

us forces

در طول 7 سال حضور نظامی آمریکا در عراق حداقل 4 هزار و 400نظامی آمریکایی کشته و بیش از 30 هزار نفر دیگر مجروح شدند. آمار کشتار غیرنظامیان عراقی بسیار فراتر از این است. آخرین گزارش‌ها از کشته شدن بیش از 100هزار غیرنظامی عراق طی حضور نیروهای آمریکا در این کشور خبر می‌دهد.

آمریکا هفته گذشته آخرین یگان‌های جنگی خود را از عراق خارج کرد تا فرماندهان نظامی این کشور بتوانند نفس راحتی در کارزار نبردهای سخت عراق و افغانستان بکشند. با وجود این هنوز حضور نظامی آمریکا در عراق تمام نشده است. طبق توافق بغداد و واشنگتن 50 هزار نظامی آمریکایی تا پایان سال 2011 در عراق باقی خواهند‌ماند. دولت آمریکا اعلام کرده است که این گروه از نظامیان وظیفه آموزش نیروهای امنیتی عراق را برعهده دارند. اما اگر قرار نیست این نظامیان در عملیات نظامی شرکت کنند چگونه خلأ نبود نیروهای جنگی آمریکا در این کشور پرخواهد شد؟

نیروهای باقیمانده در عراق طبق توافقنامه 2 طرف قرار است تا اول ژانویه سال 2012 در این کشور باقی بمانند. این نیروها طبق برنامه آمریکا 4ماموریت طی عملیاتی موسوم به «ثبات در عراق» برعهده دارند:

آموزش نیروهای امنیتی عراق

فراهم کردن اطلاعات، پشتیبانی هوایی و سایر موارد لازم برای حمایت از عملیات ضدتروریسم در عراق

حفاظت از منافع آمریکا و کشورهای متحد واشنگتن در عراق

آماده‌سازی نیروهای نظامی و شرایط برای خروج کامل از عراق

نیروهای باقیمانده در عراق که با عنوان یگان‌های «مشاوره و همکاری» شناخته می‌شوند در صورتی که دولت عراق خواستار کمک آنها شود و رئیس جمهوری آمریکا موافقت کند، می‌توانند وارد هر نوع عملیات جنگی در این کشور شوند. به ویژه بند دوم نشان می‌دهد که آمریکایی‌ها هنوز سلاح‌شان را در عراق زمین نگذاشته‌اند و هنوز در عملیات نظامی این کشور حضوری جدی خواهند داشت. پس از پایان ضرب‌الاجل ماه آگوست هم 50 هزار نیروی باقیمانده در عراق 94 پایگاه نظامی را در سراسر این کشور در اختیار خواهند داشت.

ژنرال ریموند اودیرنو، فرمانده نیروهای آمریکا در عراق به‌تازگی اعلام کرد که نظامیان آمریکایی باقیمانده در عراق با همکاری نیروهای عراق می‌توانند از پس مشکلات امنیتی این کشور بر بیایند. او با ابراز تعجب از اظهار نظرها درباره کاهش نیروهای آمریکایی گفت: 50 هزار نیروی نظامی در یک کشور کم نیست و از قدرت و ظرفیت عملیاتی بسیار زیادی برخوردارند.

واقعیت این است که شرایط حضور نظامی آمریکا در عراق تغییر چندانی نکرده است. آمریکایی‌ها اکنون بیش از هر چیز در میان مشکلات اقتصادی خود به دنبال کاهش هزینه‌های سرسام‌آور این جنگ هستند. حساب و کتاب‌ها نشان می‌دهد که حضور نظامی آمریکا در عراق 2 هزار و 500 دلار برای هر آمریکایی هزینه داشته است. دولت آمریکا در تلاش است که این هزینه را که در سال 2008 بیشتر از 11 میلیارد دلار بوده تا حد ممکن کاهش دهد.

آمریکایی‌ها می‌دانند که مشکلات آنها هنوز در عراق ادامه دارد و آنها نتوانسته‌اند در این کشور به پیروزی برسند. مشکلات عراق و خشونت‌ها در این کشور همچنان ادامه دارد. 5 ماه از برگزاری انتخابات پارلمانی این کشور می‌گذرد و هنوز امیدی برای حل و فصل بحران سیاسی و تشکیل دولت جدید به چشم نمی‌خورد. آمریکایی‌ها قرار است در دوره جدید حضور خود فعالیت‌های دیپلماتیک خود در عراق را شدت بیشتری ببخشند.

تمرکز اصلی آنها در سفارت این کشور در بغداد خواهد بود؛ بزرگ‌ترین سفارتخانه‌ای که آمریکا در کشورهای جهان دارد. کنسولگری‌های آمریکا در شهرهای بصره و اربیل هم از مراکز دیگر دیپلماتیک واشنگتن هستند. وزارت امور خارجه آمریکا همچنین اعلام کرده است که قصد راه‌اندازی 2مرکز با عنوان شعبه‌های سفارتخانه خود در کرکوک و موصل دارد. تمام این مسائل نشان می‌دهد که در دوره جدید علاوه بر ادامه حضور نظامی آمریکا در عراق باید منتظر دخالت بیشتر واشنگتن در امور سیاسی عراق بود.

کد خبر 114416

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز