گروه سیاسی: انتظار خبرنگاران در نخستین چهارشنبه شهریور، در محوطه بیرونی محل نشست هیات دولت، در حالی پایان یافت که اعضای هیات دولت دهم هرکدام خبری را از «آزمایش» و «کشف» و «رصد» برای رسانه‌ای شدن در هفته دولت، آماده کرده بودند

موشک زمین به هوا

وزیر دفاع از آزمایش موفقیت‌آمیز نسل سوم موشک فاتح 110 خبر داد، رئیس سازمان انرژی اتمی از اولویت جدید این سازمان جهت اکتشاف و استخراج اورانیوم در کشور گفت و وزیر ارتباطات هم اعلام کرد که تا پایان سال، ایران ماهواره رصد یک را پرتاب می‌کند.

الگوبرداری نشده

وزیر دفاع که پس از پایان جلسه هفتگی هیات دولت به جمع خبرنگاران آمده بود و مهر خبر گفته‌های او را منتشر کرد، گفت: در نسل سوم موشک فاتح 110 که به دست متخصصان زبده و کارآمد صنایع هوا و فضای وزارت دفاع طراحی و تولید شده از هیچ یک از موشک‌های موجود در دنیا الگوبرداری نشده است.احمد وحیدی ادامه داد: به‌کارگیری سیستم هدایت و کنترل بسیار دقیق، باعث می‌‌شود این موشک با دقت بالایی به اهداف مورد نظر اصابت کند.

او افزایش برد، افزایش دقت، کاهش زمان مورد نیاز برای استقرار و سهولت در نحوه انبارداری در مناطق مختلف آب و هوایی را از دیگر ویژگی‌های نسل جدید موشک فاتح 110 برشمرد.وزیر دفاع همچنین خبر داد: در هفته دفاع مقدس محموله های نسل جدید موشک فاتح 110 به نیروهای مسلح تحویل خواهد شد.وحیدی در پاسخ به پرسشی درباره پروژه ایران‌هراسی در منطقه گفت: موشک‌های ما هیچ ارتباطی به کشورهای منطقه ندارد و اینگونه فضاسازی‌ها تنها برای بهره‌برداری‌های خاص صورت می‌گیرد.

رگه‌های امیدوارکننده اورانیوم

از سوی دیگر، رئیس سازمان انرژی اتمی از اولویت جدید این سازمان جهت اکتشاف و استخراج اورانیوم در کشور خبر داد و اعلام کرد: رگه‌های امیدوارکننده‌ای از اورانیوم در کشور کشف شده است.علی‌اکبر صالحی در پاسخ به پرسش خبرنگاری درباره اکتشافات جدید این سازمان در زمینه اورانیوم گفت: تاکنون حدود یک سوم از کشور برای اکتشاف اورانیوم مورد بررسی قرار گرفته بود، اما با بودجه بسیار خوبی که دولت برای این منظور به سازمان انرژی اتمی اختصاص داده است، سرتاسر کشور را مطالعه کرده و رگه‌های امیدوار‌کننده‌ای از اکتشاف اورانیوم به دست آورده‌ایم تا در یک فاصله 8 ساله بتوانیم بخش اعظمی از مایحتاج خود را در زمینه این مواد اولیه تامین کنیم.

معاون رئیس‌جمهور در پاسخ به اینکه چه زمانی برق نیروگاه اتمی بوشهر وارد شبکه سراسری می‌شود؟ گفت: احتمالا آذرماه جشن وصل‌شدن برق نیروگاه اتمی بوشهر را برگزار خواهیم کرد.صالحی در پاسخ به پرسش دیگری درباره دریافت نامه‌ای برای مذاکره با گروه وین جهت انتقال سوخت برای رآکتور تهران،گفت: ما از گروه وین نامه‌ای رسمی دریافت نکرده‌ایم ولی خود مدیرکل آژانس بین‌ا‌لمللی انرژی اتمی به دنبال برگزاری نشستی است که احتمالا در ماه سپتامبر اجرایی خواهد شد.

همچنین وزیر ارتباطات از پرتاب ماهواره رصد یک تا پایان سال خبر داد.رضا تقی‌پور گفت: ماهواره ای که به فضا پرتاب می شود برای تصویربرداری و سنجش از دور است. او تاکید کرد: این ماهواره، پرتابگر آن، ایستگاه های زمینی و پایگاه پرتاب به طور صددرصد به دست متخصصان داخلی طراحی و ساخته می‌شود.

تقی‌پور با اشاره به اینکه مراحل مختلف آزمایش‌های نهایی و آماده‌سازی برای پرتاب در حال اجراست، گفت: از آنجا که این پرتاب با پرتاب های قبلی متفاوت است، اقدامات اصلاحی و تکمیلی هم درباره پرتاب ماهواره انجام شده است.

بیایند از ما یاد بگیرند

در دیگر سو، وزیر اطلاعات از تهاجمی‌شدن حرکت وزارت اطلاعات در تامین امنیت کشور سخن گفت.حیدر مصلحی، وزیر اطلاعات با بیان اینکه ما از وضعیت خوبی برخوردار هستیم، گفت: قدم اولی که برداشته شد دستگیری ریگی بود و در واقع در تمام سیستم‌های اطلاعاتی دنیا این اقدام، اقدام بی‌سابقه‌ای بود. سرانجام من در اینجا برای اولین‌بار بد نیست عرض کنم که ما در این اقدام جدا از موفقیت‌هایی که داشتیم با یک اقدام فریب برای دستگاه‌ها و سرویس‌های اطلاعاتی توانستیم این اقدام را انجام دهیم و اگر آنها قوت دارند چرا اینگونه فریب خوردند؟

او با تاکید بر اینکه کشورهای غربی مدعی مبارزه با تروریسم هستند ولی با این ادعا به کشتار مردم در افغانستان، عراق و پاکستان مبادرت می‌کنند، گفت: آنها بیایند و کار مبارزه با تروریسم را از ما یاد بگیرند که به‌رغم دستگیری عناصر تروریست، هیچگونه تلفات و لطمه‌ای به سایر افراد وارد نکردیم

کد خبر 114811

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دفاع-امنیت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز