سه‌شنبه ۹ شهریور ۱۳۸۹ - ۰۶:۳۶
۰ نفر

نوشیروان کیهانی زاده: بیستم رمضان سالروز درگذشت حضرت موسی است. حضرت‌ موسی(ع) از پیامبران اولوالعظم و ملقب به کلیم‌الله است.


او پیامبر و رهبر قوم یهود بود که ایشان را از مصر و از اسارت مصریان بیرون آورد. نام پدرش براساس تورات عمرام بوده که در عربی به‌صورت عمران درآمده است. نام مادر وی یوکابد یا یوکبد ذکر شده است. نام حضرت موسی 136بار در قرآن آمده و در 20سوره از او سخن گفته شده است. با صفورا دختر شعیب ازدواج کرد و همراه وی عازم مصر شد. در شبی سرد که راه را گم کرده بود با دیدن نور تجلی‌ الهی هدایت یافت و به پیامبری مبعوث شد. حضرت موسی‌(ع) سرانجام در 120یا126سالگی در بیستم رمضان درگذشت و در کوه نبأ یا نبو به خاک سپرده شد.

روزی که دولت‌های انگلستان و روسیه وطن ما را میان خود قسمت کردند!

31 آگوست‌1907 میلادی (نهم شهریور 1286) قرارداد تقسیم کشور مستقل و باستانی ایران به 2منطقه نفوذ انگلستان و روسیه میان این دو قدرت اروپایی در شهر سن‌پترزبورگ، پایتخت آن زمان روسیه امضا شد. میان 2منطقه نفوذ، یک منطقه بی‌طرف برای دولت تهران باقی گذارده شده بود. دولت فرانسه برای رسیدن آن 2 دولت به این توافق، ماه‌ها تلاش و واسطه‌گری کرده بود. هدف فرانسه، حل اختلافات استعماری روسیه و انگلستان بر سر ایران، افغانستان و تبت بود که بدون رفع آن، ایجاد ائتلاف نظامی آن سه قدرت به نام «تفاهم سه‌گانه» در برابر اتحاد مثلث آلمان، اتریش و ایتالیا که از سال‌1882 شکل گرفته بود امکان‌پذیر نبود. فرانسه از تنهاماندن در برابر آلمان وحشت کرده بود. دولت روسیه که در‌1904 در خاور دور از ژاپن شکست نظامی خورده و انقلاب مردم در سال‌1905 روحیه‌اش را تضعیف کرده بود و نگران از دست‌رفتن منطقه فرارود بود که آن را با استفاده از ضعف و بی‌خبری دولت تهران در نیمه‌دوم قرن نوزدهم تصرف کرده بود آمادگی حل اختلافات خودبا انگلستان را داشت.

تأیید غیرقانونی بودن دولت زاهدی

13‌روز پس از براندازی 28‌مرداد، نهم شهریور‌1332 ژنرال فضل‌الله زاهدی، نخست‌وزیر کودتا به مجلس رفت و دید که تنها 22‌نماینده حضور دارند! اکثریت نمایندگان که به رفراندوم و رأی مردم احترام گذارده بودند، آن دوره مجلس را پایان یافته تلقی کرده بودند. آنان برای محکم کاری، استعفای خود را هم قبلا اعلام کرده بودند. مورخان، وجود 22‌نماینده در آن روز در مجلس را، تأیید دیگری بر غیرقانونی بودن نخست‌وزیری زاهدی تلقی کرده‌اند. در همین روز فاش شد که دکتر مصدق پیش از براندازی‌اش، تصمیم به چاپ تصویر داریوش (مبتکر ضرب‌سکه یکنواخت، یک شکل و یک عیار در جهان) در محل عکس شاه بر اسکناس‌های 10تومانی و تصویر کوروش بر اسکناس‌های 5تومانی گرفته بود و قرار بود این اسکناس‌ها در روز مهرگان انتشار یابند.

کلک هیتلر که بهانه جنگ جهانی دوم قرارگرفت!

هیلر که قصد بازگرداندن سرزمین‌های از دست رفته آلمان پس از جنگ جهانی اول را داشت و دنبال بهانه دنیاپسند می‌گشت 31 آگوست‌1939 (نهم شهریور) چند افسر گشتاپو را مامور کرد که با لباس پلیس لهستان به ایستگاه رادیو شهر گلایویتس بروند و در آنجا و از این رادیو به آلمان بد و بیراه بگویند. گلایویتس که یک شهر آلمانی‌نشین و از قرن شانزدهم گاهی توسط اتریش و زمانی آلمان (هر دو دولت از نژاد ژرمن) اداره می‌شد پس از شکست آلمان در جنگ جهانی اول در کنترل لهستان قرارگرفته بود. پس از پخش ناسزا به آلمان از رادیو گلایویتس، هیتلر بهانه لازم را به دست آورد و روز بعد (یکم سپتامبر) به لهستان حمله برد و جنگ جهانی دوم آغاز شد. تلفظ لهستانی شهر گلایویتس «گلیویس» است که در سیلیسیا (تلفظ فرانسه؛ سیلزی) قراردارد.

کد خبر 115043

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز