دوشنبه ۸ شهریور ۱۳۸۹ - ۱۷:۴۵
۰ نفر

گویا تعدادی از پزشک‌ها آنقدر در مورد مزایای «پیشگیری» از بیماری‌ها با مراجعان خود صحبت کرده‌اند که خود نیز در هر موردی به‌طور وسواس‌گونه‌ای از آن استفاده می‌کنند.

مطب

برای نمونه به منشی خود می‌‌گویند به‌هر بیماری حدود یک‌ساعت زودتر از زمان معاینه وقت بدهد و به‌نوعی وی را زودتر به مطب بکشاند. هنگامی که بعد از یک ساعت معطلی دلیل این تاخیر را از منشی‌های یاد‌شده جویا شوید می‌گویند به‌گفته دکتر، مطابق این روش از دیرکرد مریض می‌توان «پیشگیری» کرد.

زیرا چنانچه بیمار حتی 45دقیقه دیر به مطب مراجعه کند باید حدود 15 دقیقه‌‌ای بنشیند تا نوبت‌اش شود و به این شکل از دیر‌کردن وی پیشگیری شده است. این در حالی است که گاهی خود پزشک برای دیدن بیمار همان یک‌ساعت را دیر به‌مطب می‌آید. حال این یک‌ساعت تاخیر وی را به‌علاوه یک‌ساعت پیشگیری در نظر گرفته شده کنید تا حسابی، حساب کار دستتان بیاید.

به‌هرحال بهتر است چنین پزشکانی، بیمار‌های عادی و غیر اورژانسی را که به‌موقع در مطب حاضر نمی‌شوند حذف کرده و مریض‌های وقت‌شناس را سروقت و بدون معطلی معاینه کنند.

ارتفاع ‌پل

راننده‌های باتجربه از خط‌‌ترمز‌هایی که به‌ناگاه در برخی نقاط بزرگراه روبه‌فزونی می‌گذارد متوجه می‌شوند که در این مسیر انحراف به‌چپ و‌راست یا شیب‌مسیر بیش از مناطق دیگر است و به‌همین دلیل بیشتر احتیاط می‌کنند. در مقابل، راننده‌‌های بی‌دقتی نیز وجود دارند که از انبوه خط‌های عمیق زیر برخی پل‌ها عبرت نمی‌گیرند. حال آنکه پیش از نزدیک‌شدن به پل‌ها باید تابلوی گویای ارتفاع مجاز خودرو برای عبور از زیر پل را بخوانند.

نتیجه نیز این می‌شود که بالای خودرو یا بار آنها به زیر پل گیر کرده و گاهی موجبات بروز یک حادثه رانندگی برای دیگران را نیز فراهم می‌کنند. به‌هر حال بهتر است هنگام نزدیک‌شدن به‌پل‌ها به تابلوی یاد‌شده نگاهی بیندازیم.

دوغ یا ماست

این روزها بسیاری از افراد با شنیدن اخبار مربوط به سلامتی، به آنچه می‌خورند اهمیت بیشتری می‌دهند. در همین راستا تولیدکنندگان مواد‌غذایی هم سعی می‌کنند محصولات خود را کم‌چرب یا بدون‌چربی مضر تولید کنند. در زمینه محصولات کم‌چرب لبنی بیشتر کارخانه‌ها خوب عمل کرده‌اند اما برخی از آنها به‌جای اینکه فراورده‌های لبنی کم‌چرب به دست مشتری برسانند فراورده‌های رقیق را تحویل آنها می‌دهند. برای‌نمونه بعضی از ماست‌های کم‌چرب آنقدر رقیق هستند که انگار دوغ کم‌چرب و البته بی‌مزه داخل ظرف ریخته‌شده یا آب به‌محصول اضافه شده است.

جالب اینجاست که اگر این نوع محصول رقیق را به فروشندگان نشان دهید و تقاضا کنید که برای سری‌های بعد از تولیدکنندگان دیگری محصولات لبنی را تهیه کنند، اغلب آنها با نشان‌دادن تاریخ تولید مدعی می‌شوند که این موضوع به تازه بودنش برمی‌گردد و در مارک‌های دیگر هم به همین صورت است. به هر حال بهتر است این کارخانه‌ها مانند دیگر کارخانه‌ها توجه ویژه‌ای به تولیدات خود داشته باشند تا عده‌ای از مصرف‌کنندگان به‌دلیل در دسترس نبودن محصولات دیگر، مجبور نباشند همیشه محصولات رقیق آنها را سر سفره بگذارند.

گاوصندق درپیاده‌رو

گاهی اوقات بازسازی فروشگاه‌‌ها و مغازه‌های سطح شهر با هزار و یک مشکل برای رهگذران و سایر کسبه‌ همراه می‌شود. برای نمونه آنچه در تصویر مشاهده می‌کنید اجناسی است که در داخل فروشگاه بوده‌اند و گاو صندوق‌های حجیمی که به‌بیرون از مغازه و کنار پیاده‌رو انتقال داده شده‌اند. این اقدام نه‌تنها محل عبور رهگذران را تنگ می‌کند بلکه با رها شدن وسایل اضافی و البته قدیمی در پیاده‌رو برای مدتی‌ طولانی، چهره شهر نیز نازیبا شده و حتی به سنگ‌فرش‌های پیاده‌روها هم آسیب می‌رسد.

کد خبر 115124

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز