شنبه ۶ شهریور ۱۳۸۹ - ۱۶:۱۱
۰ نفر

در چند سال گذشته کوشش مسئولان بر این بوده است که تمام موانع استفاده شهروندان از خطوط و پل‌های عابر پیاده را رفع کنند. با‌وجود این، همچنان تعدادی از شهروندان به بهانه‌های گوناگون از خط یا پل‌عابر پیاده استفاده نمی‌کنند.

خط عابر پیاده

این گروه در پاسخ به این سؤال که چرا از این امکانات استفاده نمی‌کنید پیوسته بی‌توجهی‌های راننده‌ها به خطوط عابر و خراب‌بودن پله‌های برقی تعدادی از پل‌های عابر را بهانه می‌کنند. گاهی نیز مانند آنچه در تصویر مشاهده می‌کنید از ختم‌شدن خط عابرپیاده به یک مانع بزرگ گله می‌کنند.

تمام این‌ بهانه‌ها در حالی است که تجربیات شهروندان نشان می‌دهد بروز چنین کاستی‌هایی در هر منطقه از تعداد انگشتان دست تجاوز نمی‌کند و به‌محض تماس شهروندان با سامانه 137‌ماموران اداره مربوط برای رفع مشکل اقدام می‌کنند. بنابراین بهتر است به‌جای بهانه‌آوردن به مسئولیت خود در برابر سلامتی خود و ترافیک شهر عمل کرده و از خطوط و پل‌های عابر برای تردد در عرض خیابان استفاده کنیم.

زلزله خبر نمی‌کند

زلزله نیز از آن معضلاتی است که تا خانه شهروندان را نلرزاند کسی به فکر موارد ایمنی و پیشگیرانه از صدمات آن نمی‌افتد. به‌هرحال وقوع زلزله اخیر در برخی شهر‌های کشور بهانه خوبی است تا برخی موارد ایمنی را جدی‌تر بگیریم.

برای نمونه سری به اتاق‌خواب کودکان بزنیم و چنانچه لوستر یا قاب‌عکسی بالای محل خواب آنهاست آن‌را برداریم. بعد از آن نیز سراغ بخش‌های دیگر خانه برویم و اشیای سنگین، تیز و شکننده‌ای را که احتمال سقوط در زمان زلزله را دارند جابه‌جا کنیم. آموزش‌های اولیه به اعضای خانواده برای داشتن آمادگی بیشتر هنگام وقوع زلزله نیز از موارد مهم است.

انتظار رفتگر مسافر

اگر نگاهی به رفتگران شهرداری بیندازید از عرقی که از سر و صورت آنها سرازیر است متوجه می‌شوید که آنها در هوای گرم تابستان با زبان روزه چه زحمتی می‌کشند و چه سختی‌هایی را به جان می‌خرند تا نظافت و زیبایی شهر برقرار باشد و بتوانند نانی حلال را سر سفره ببرند. علاوه بر این، اگر پای صحبت‌های آنها بنشینید، از همراهی‌های شهروندان و گهگاه هم از برخوردهای تند برخی از افراد برایتان می‌گویند.

درصدی از رفتگران برای اینکه بتوانند در هنگام افطار روزه خود را باز کنند مجبور هستند مسافتی را از محل کار خود دور شوند اما ایستادن در کنار خیابان همانا و سوار نکردن آنها به‌خاطر وضعیت ظاهریشان توسط راننده‌های گذری همان.

در این بین عده‌ای از شهروندان دست به کاری خداپسندانه می‌زنند و با دیدن این مسافران منتظر، آنها را سوار می‌کنند و به مقصد می‌رسانند. در مواردی دیگر برخی از ساکنان محله‌ها با شنیدن صدای اذان یاد این رفتگران زحمتکش می‌افتند و آنها را میهمان یک بشقاب از افطاری خود می‌کنند تا دیگر مجبور نباشند خسته از کار، مسافت زیادی را برای افطار تا خانه یا محل پذیرایی شهرداری منطقه طی کنند.

تبدیل پل به دالان زباله‌ها

آن دسته از افرادی که رعایت باید و نبایدهای زندگی اجتماعی و فردی را فقط برای پُز اجتماعی در نظر می‌گیرند، با دیدن جایی خلوت، هر قدر که خود را در جمع ملزم به‌رعایت آن می‌دانند به‌دست فراموشی می‌سپارند.

نمونه‌ای از این رفتارها باعث می‌شود تا گاهی اوقات پل‌های عابر سطح شهر به محلی برای ریختن زباله و دالان تجمع حشرات موذی تبدیل شو‌د چراکه برخی افراد هنگام عبور از روی پل عابر، فقط کافی است ‌ به چپ و راست خود نگاهی بیندازند و هنگامی که کسی دیگر را ندیدند، زباله همراه خود را روی پل بیندازند. این در حالی است که تمیز‌کردن پل‌های عابر کار راحتی نبوده و شهروندان باید در پاکیزه نگهداشتن این مکان‌ها نیز دقت کنند.

کد خبر 114941

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز