افشین قطبی 16 شهریور مقابل تیم ملی کره‌جنوبی قرار می‌گیرد؛ تیمی که آن را قبل از پایان رقابت‌های مقدماتی جام جهانی مثل کف دست می‌شناخت ولی وعده‌اش برای شکست دادن چشم‌بادامی‌ها عملی نشد و ایران با خاطره‌ای تلخ ورزشگاه سئول را ترک کرد تا شاهد صعود کره‌جنوبی و کره‌شمالی به جام جهانی باشد.

ورزش فوتبال

این بازی دوستانه اما برای قطبی جنبه انتقام ندارد و او مقابل تیمی قرار می‌گیرد که چند سال به‌عنوان آنالیزور در آن کار کرد. تیم قطبی پس از شکست دادن تیم دوم چین که بیشتر از بازیکنان جوان تیمش استفاده می‌کرد، حالا از لحاظ روحی شرایط مناسبی دارد و البته در بازی امروز محکی سخت و جدی خواهد خورد.

کره‌ای‌ها از رقابت با ایران خاطرات متفاوتی دارند و نکته قابل توجه این است که ایران و کره از سال‌های دور رقابتی نزدیک در سطح اول فوتبال آسیا داشته‌اند و حتی در دهه‌های گذشته از بازی این دو تیم به‌عنوان نبرد غول‌های آسیا نام برده می‌شد. پیشرفت فوتبال ایران اما به هیچ عنوان در حد کره نبوده و آنها در سال‌های اخیر از لحاظ فنی و سطح فوتبال ملی و باشگاهی با ایران فاصله گرفته‌اند. برای ایرانی‌ها اما رویارویی با کره در سال 1996 یادآور خاطرات شیرینی است و فوتبال‌دوستان ایرانی هنوز پیروزی 2-6 مقابل این تیم را فراموش نمی‌کنند.

تهدیدی به نام پارک

در تیم فعلی ایران جواد نکونام چهره شناخته‌شده‌ای برای کره‌ای‌هاست؛ بازیکنی که در تهران با یک ضربه کاشته تماشایی دروازه لی‌ وون جائه را باز کرد اما گل او توسط پارک جی سونگ پاسخ داده شد. مشهورترین چهره فعلی کره، کسی جز پارک جی سونگ نیست؛ فوتبالیستی که در 2 بازی گذشته مقابل ایران 2 گل هوشمندانه به ثمر رساند و در این بازی هم رقابت جذابی با نکونام خواهد داشت.

در تیم جدید کره‌جنوبی اما لی‌چونگ یونگ، بازیکن بولتون واندررز، کلیدی‌ترین مهره محسوب می‌شود. در ضمن سوک هیون جون از آژاکس و کیم جو یونگ از تیم یونگانام برای نخستین‌بار به تیم ملی دعوت شده‌اند. سوک تجربه بین‌المللی ندارد اما مشخصا از ظرفیت بالایی برخوردار است و کیم بازیگردان اصلی تیم یونگانام است. سرمربی کره این دو را برای بازی مقابل ایران دعوت کرده و احتمالا سوک به‌عنوان فوروارد به میدان می‌رود.

طلسم 39 ساله ایران در کره

بیست و چهارمین رویارویی ایران و کره‌جنوبی در شرایطی صورت می‌گیرد که ایران در 39 سال گذشته نتوانسته کره‌جنوبی را در خانه‌اش شکست دهد. ایران27 خرداد 1388 با امیدهای زیادی در ورزشگاه جام جهانی سئول به مصاف کره رفت تا شاید با شکست این تیم جواز صعود به جام جهانی 2010 را به‌دست آورد.

در آن بازی حساس ایران تا دقیقه 81 مسافر جام جهانی بود اما گل تساوی‌بخش پارک جی سونگ که پاسخی برای گل دقیقه 51 مسعود شجاعی بود، رؤیای جام جهانی را سوزاند. با گذشت 447‌روز از آن تاریخ، ایران و کره‌جنوبی باز هم به مصاف هم می‌روند اما این بار نه برای راهیابی به جام جهانی بلکه در دیداری دوستانه که در راستای آماده‌سازی‌ 2 تیم برای حضور در جام ملت‌های آسیا برگزار می‌شود.

آخرین اخبار از اردوی تیم ملی حاکی از آن است که خسرو حیدری مدافع راست تیم ملی که نمایش چندان خوبی مقابل چین نداشت شاید در بازی با کره‌جنوبی غایب باشد. این مدافع سپاهانی‌ دچار آسیب‌دیدگی زانو شده و حضورش در دیدار مقابل کره در هاله‌ای از ابهام قرار دارد. اگر او به این بازی نرسد، به احتمال فراوان یک دفاع راست غیرتخصصی مثل سیدجلال حسینی جایگزین او خواهد شد.

در این شرایط محمد نصرتی از سمت چپ به دفاع میانی منتقل خواهد شد و اشجاری یا حاج صفی هم جای نصرتی بازی خواهند کرد. در بقیه پست‌ها بعید است تغییری صورت بگیرد. در خط هافبک نکونام، نوری و تیموریان بازی خواهند کرد و مثلث تهاجمی ایران از خلعتبری، رضایی و غلامی شکل خواهد گرفت؛ هرچند اخباری هم درخصوص حضور مسعود شجاعی در ترکیب ثابت تیم ملی وجود دارد.

کد خبر 115616

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز