سه‌شنبه ۲۳ شهریور ۱۳۸۹ - ۱۵:۰۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران در جریان ارائه گزارش عملکرد پنج ماهه بودجه 89 شهرداری تاکید کرد که پروژه‌های عمرانی مناطق شهرداری تهران هشت درصد نسبت به برنامه پیش بینی شده عقب هستند.

شورای شهر

 به گزارش ایسنا، خادم سه‌شنبه در جریان سیصد و دوازدهمین جلسه شورای شهر تهران گزارشی از عملکرد پنج ماهه بودجه سال 89 شهرداری تهران و بازدید از 560 پروژه شهرداری ارائه و اعلام کرد: از مجموع 560 پروژه شهرداری که توسط کمیسیون برنامه و بودجه مورد بازدید قرار گرفته است، 87 پروژه یا متوقف شده و یا هنوز شروع نشده است.

 وی ادامه داد: از مجموع پروژه‌های عمرانی که در شهرداری تهران وجود دارد، 187 پروژه غیر مستمر و جدید است. بر این اساس دو سوم از پروژه‌های عمرانی امسال شهرداری تهران تا پایان مرداد ماه نیمه تمام بوده است.

 خادم عنوان کرد: میانگین پیشرفت فیزیکی پروژه‌های عمرانی شهرداری تهران 28 درصد بوده است که به این ترتیب 48 درصد از مجموع پروژه‌ها از زمان بندی پیش‌بینی‌ شده، عقب‌تر هستند.

 وی اضافه کرد: بر اساس ارزیابی‌های کمیسیون برنامه و بودجه، 41 پروژه در مناطق شهرداری هنوز آغاز نشده است.

 رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران خاطر نشان کرد: درصد پیشرفت فیزیکی پروژه‌های که به صورت نقدی آغاز به کار ‌کرده‌اند، بیش از حد انتظار بوده، اما درصد پیشرفت فیزیکی پروژه‌های که غیرنقدی بوده‌اند، عقب‌تر از زمان بندی مورد پیش‌بینی‌ است.

 وی بیان کرد: در بخش پروژه‌های معاونت‌های شهرداری و در بخش نقدی پروژه‌ها شش درصد از زمان بندی پیش‌بینی‌ شده، عقب‌تر هستیم و در بخش غیرنقدی پروژه‌ها 10 درصد عقب‌تر هستیم و در مجموع می‌توان گفت که در بخش پروژه‌های نقدی و غیرنقدی معاونت‌ها هشت درصد تا پنج ماهه اول امسال از زمان بندی پیش‌بینی‌ شده عقب‌تر هستیم.

 خادم در ادامه با تاکید این که در مناطق شهرداری تهران هیچ کارگاهی تعطیلی نداشته، اظهار کرد: از مجموع 560 پروژه شهرداری تهران، 87 پروژه متوقف شده و یا شروع نشده‌اند.

 وی در توضیح علت تاخیر اجرای پروژه‌ها، توضیح داد: مشکلات زمین، مطالعات، ضعف پیمانکار، تعلل دستگاه اجرایی، تغییر نقشه و مختصات، افزایش حجم کار، عدم ابلاغ به موقع مصوبه، کمبود نقدینگی، برآورد ناقص و عدم اعتبار کافی، تناسب نداشتن مناسب منابع تامین اعتبار و استقبال نکردن پیمانکار از جمله دلایل اصلی تاخیر در اجرای پروژه‌ها بوده است.

 رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران تاکید کرد که کمبود نقدینگی با 41 درصد، دلیل اصلی تاخیر در پروژه‌های عمرانی شهرداری تهران بوده است و درصد قابل توجهی از پروژه‌ها در برآورد سال شروع پروژه دچار مشکل بوده‌اند.

 وی همچنین در توضیح نحوه واگذاری پروژه‌ها به پیمانکاران، پاسخ داد: در سال‌های اخیر شاهد روند رو به رشدی در نحوه واگذاری پروژه‌ها در شهرداری هستیم، به نحوی که در سال 87، 88 درصد پروژه‌ها خارج از روند مزایده و مناقصه واگذار می‌شد و در سال گذشته نیز 66 درصد پروژه‌ها خارج از روند مناقصه و مزایده بوده و این رقم در سال جاری به 55 درصد کاهش یافته است که نشان می‌دهد، شهرداری در واگذاری پروژه‌ها به پیمانکاران خود توجه بیشتری داشته است.

 خادم خاطر نشان کرد: تغییر پیاپی حجم کار مشخصات پروژه، رعایت نکردن مختصات فنی و ضوابط ساخت در پروژه‌های ساختمانی، اختصاص قسمتی از فضاهای سبز و بوستان‌ها به فضاهای اداری و ورزشی و نبود زمان بندی در اجرای پروژه‌ها، از جمله مشکلات اجرایی در پروژه‌های عمرانی مناطق و معاونت‌های شهرداری تهران است.

وی همچنین ادامه داد: شهرداران مناطق و معاونت‌ها با در نظر گرفتن شاخص‌هایی نظیر میانگین پیشرفت فیزیکی پروژه‌ها، برگزاری مناقصه، حجم تغییر پروژه‌ها، میزان همکاری برای ارائه اطلاعات به شورای شهر تهران، از نظر شورا رتبه بندی‌هایی شده‌اند و به این ترتیب شهرداران مناطق 15، 7 و 12 به ترتیب رتبه‌های اول تا سوم را از نظر شورای شهر تهران کسب ‌کرده‌اند.

 رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران اضافه کرد: در حوزه فعالیت‌های معاونت‌ها نیز به ترتیب معاونت‌های امور مناطق، فنی و عمران و معماری و شهرسازی، خدمات شهری، حمل و نقل و ترافیک و در نهایت معاونت فرهنگی و اجتماعی رتبه‌های همکاری با شورای شهر تهران و عملکرد پروژه‌ها را کسب ‌کرده‌اند.

 وی تصریح کرد: 65 درصد از درآمد نقدی شهرداری تهران در پنج ماهه اول سال جاری محقق شده است و بیش از 100 درصد بودجه غیرنقدی نیز در این مدت تحقق یافته است.

کد خبر 116104
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز