چهارشنبه ۷ مهر ۱۳۸۹ - ۰۵:۳۵
۰ نفر

بسیاری از باشگاه‌های ورزشی دنیا بخشی از هزینه‌های باشگاه‌داری را با فروش پیراهن تیم‌های خود تأمین می‌کنند. علاقه هواداران فوتبال به ستاره‌ها و باشگاه‌ها باعث شده فروش پیراهن، به‌ویژه برای باشگاه‌های سرشناس فقط به شهر و کشور خود محدود نشود.

دوچرخه 571

امروز در دوردست‌ترین نقاط دنیا هم، بی‌شک به نوجوان یا کودکی برخواهید خورد که پیراهن بازیکنی چون لیونل مسی آرژانتینی یا رونالدوی پرتغالی را بر تن دارد. علاقه به فوتبال فراگیر است و پرشمار بودن هواداران آن در سرتاسر جهان ظرفیتی است که بسیاری از باشگاه‌ها به خوبی از آن استفاده می‌کنند. امروزه باشگاه‌های اروپایی هواداران زیادی دارند. مثلاً بارسلونا بیش از 57 میلیون هوادار، رئال مادرید 31 میلیون، منچستریونایتد 29 میلیون و اینترمیلان بیش از 26 میلیون هوادار دارد؛ ظرفیتی که مدیران این باشگاه‌ها در فروش پیراهن و دیگر محصولات تبلیغاتی به خوبی از آن استفاده می‌کنند.

هرچند در ایران به دلیل کمبود قوانین حق کپی و نبود نظارت دقیق، تولید‌کننده‌ها بدون پرداخت ریالی به باشگاه‌ها از این ظرفیت استفاده می‌کنند و سود می‌برند، در بیشتر کشورها، باشگاه‌ها حتی هنگام جذب ستاره‌ها به افزایش فروش پیراهن باشگاه نیز می‌اندیشند. به‌عنوان نمونه اخیراً باشگاه رئال مادرید با جذب کریستیانو رونالدو، کاکا، کریم بنزما، مسعود اوزیل و... بخش قابل توجهی از مبلغ قرارداد این ستاره‌ها را از فروش پیراهن و دیگر محصولات تبلیغاتی تأمین کرده است.

تازه‌ترین مطالعه یک مؤسسه تحقیقاتی اقتصاد آلمان نشان می‌دهد که پیراهن تیم‌های انگلیسی و اسپانیایی در سال‌های اخیر بیشتر از بقیه فروخته شده است. فعلاً بیشترین فروش پیراهن به باشگاه‌های منچستریونایتد، آرسنال، لیورپول و چلسی انگلیس،  بارسلونا و رئال مادرید اسپانیا، یوونتوس، اینترمیلان و آث‌میلان ایتالیا و بایرن‌‌مونیخ آلمان  اختصاص دارد.

شرکتی که مسئولیت تأمین تجهیزات ورزشی منچستریونایتدی‌ها را در اختیار دارد، تنها در قاره اروپا و در پنج سال گذشته بین یک میلیون و 200 هزار تا یک میلیون و

500 هزار دست از پیراهن‌های منچستر‌یونایتد را فروخته و به سود سرشاری رسیده و در گام بعدی از عرضه پیراهن تیم بارسلونا و آرسنال سود برده است.

یک شرکت بزرگ دیگر نیز بیشترین سهم فروش را در مدت یادشده با یک میلیون و 500 هزار دست پیراهن کهشکانی‌های رئال مادرید داشته است. این شرکت هم در گام‌های بعدی از راه عرضه پیراهن‌های لیورپول و چلسی به درآمد هنگفتی رسیده است.

البته میزان موفقیت باشگاه‌های ورزشی و همچنین حضور ستاره‌های محبوب هواداران در باشگاه‌ها و موفقیت تیم‌های ملی در رویدادهای بین‌المللی به ویژه رویدادی چون جام‌جهانی و فوتبال باشگاه‌های اروپا در میزان استقبال هواداران از پیراهن‌های ورزشی تیم‌ها بسیار تأثیرگذار است. حالا پس از موفقیت تیم آلمان در جام‌جهانی افریقای‌جنوبی، باشگاه‌های آلمان هم به فکر استفاده از جو مناسبی برآمده‌اند که به خاطر درخشش تیم ملی آلمان فراهم شده است. مثلاً تیم شالکه امیدوار است با حضور ستاره‌هایی چون رائول بتواند به سود خوبی از راه فروش پیراهن ستاره‌ها برسد. بایر لورکوزن نیز با داشتن میشائیل بالاک به فروش پیراهن با شماره مخصوص او امید بسته و هامبورگی‌ها نیز امیدوارند با حضور نیستلروی، سهمی قابل‌توجه در این بازار بیابند.

کد خبر 117193
منبع: همشهری آنلاین

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز