همشهری آنلاین: رئیس جمهور در گرد‌همایی ائمه جمعه گفت: نماز جمعه تمرین ولایتمداری در جامعه است.

president

به گزارش ایسنا، احمدی‌نژاد در بیست و یکمین گردهمایی ائمه‌‌ جمعه درباره‌ نمازجمعه و نقش آن در جامعه، گفت: نقش نمازجمعه سیاسی، اجتماعی و تربیتی است و البته بخش‌ها و آثار اجتماعی نمازجمعه را می‌توان در دو سرفصل خلاصه کرد. نمازجمعه رکن حاکمیت اسلامی و از ارکان اداره‌ی جامعه‌ی اسلامی است. البته نمازجمعه تنها خطبه و نماز نیست. نمازجمعه یک نماز معمولی نیست، بلکه یک جریان پیوسته در حاکمیت اسلامی است. ارزش‌های الهی جز از طریق نمازجمعه نمی‌تواند به جامعه منتقل شود.

 وی افزود: یکی از دو نقشی که گفتم تجدید عهد و تمرین ولایت‌مداری است که نمازجمعه می‌تواند در جامعه آن را ترویج و تقویت کند. نمازجمعه تجدید میثاق و اعلام حضور ، آمادگی و انتظار است. نمازجمعه مشارکت در اداره‌ی جامعه است. در جامعه‌ی اسلامی بدون احساس مسوولیت و مشارکت آحاد مردم کاری از پیش نمی‌رود. حتی ارزش‌های الهی نیز بدون اراده‌ی مردم حاکم نخواهد شد. حیات طیبه وقتی محقق می‌شود که آحاد مردم در اداره‌ی کشور و برپایی ارزش‌های الهی نقش فعالی داشته باشند. بر همین اساس معتقدم نمازجمعه تمرین ولایتمداری در جامعه است.

 رئیس‌جمهور در ادامه گفت: نقش دیگری که نمازجمعه دارد جاری کردن اراده‌ ولایت در جامعه‌ اسلامی است. در جامعه‌ اسلامی همه‌ نهادها متصل به ولایت هستند، اما ما باید افق دیدمان را بالاتر از جامعه‌ اسلامی ببریم. باید کاری کنیم که در جامعه‌ جهانی که برپا می‌شود اراده و اندیشه‌های ولایت از طریق رکن نمازجمعه منتشر شود.

 احمدی نژاد با اشاره به اهمیت نماز جمعه، گفت: فرق حاکمیت الهی با حکومت‌های دیگر در این است که آنها تشکل‌هایی مانند احزاب را دارند، اما تشکلی مانند نمازجمعه که بر محوریت ولایت و یگانه‌پرستی تشکیل می‌شود، در آنجا وجود ندارد. در جوامع دیگر هم سازماندهی وجود دارد، اما در سازماندهی آنها ولایت و ارزش‌های الهی حضور ندارند.

 احمدی‌نژاد در ادامه با تشکر از تلاش‌های شورای سیاست‌گذاری ائمه‌ جمعه در توسعه‌ نمازهای جمعه در شهرستان‌ها، گفت: باید کاری کنیم که هیچ نقطه‌ای و هیچ اجتماعی در کشور نباشد که خالی از نمازجمعه بماند.

 وی در بخش دیگری از سخنان خود با طرح این سوال که فلسفه‌ حکومت اسلامی چیست؟ گفت: آیا حکومت اسلامی هم مثل سایر حکومت‌هاست که عده‌ای حاکم شوند و مسئولیت‌ها را بین خود تقسیم کنند و بعد از مدتی به چند دسته تقسیم شوند و حکومت در میان آنها جابجا شود، یا خدای نکرده عده‌ای حکومت را فرصتی برای تامین خودخواهی‌ها و تفاخرهای مادی و پر کردن جیب‌ها و حساب‌های خود بدانند. یا خودخواهی‌ها و قدرت‌طلبی‌ها و برتری‌جویی‌های خود را به نام حکومت اسلامی مستقر کنند؟

 وی تاکید کرد: به گمان من ماموریت حکومت اسلامی تربیت انسان است و حذف موانعی که در برابر شکوفایی انسان‌ها وجود دارد. حکومت اسلامی باید فرصت شکوفایی را در اختیار انسان‌ها قرار دهد تا انسان تجلی اسماء الهی شود. حکومت باید به مردم کمک کند تا به قله‌های کمال برسند. بر همین اساس اوج آرمان ما تحقق حکومت جهانی است که در آن انسان‌ها متکامل و عقل‌ها کامل شوند و افق انسان‌ها به آسمان پر بکشد.

 رئیس‌جمهور کشورمان در ادامه گفت: دومین ماموریت حکومت اسلامی برپایی عدالت است. عدالت از عوامل اصلی تربیت انسان‌ها است. حاکمیت اسلامی بدون عدالت بی‌معناست و برپایی عدالت جزء ماموریت‌های اصلی حکومت اسلامی است. در حکومت اسلامی بناست استعدادها پرورش یابند و این مسئله بدون اجرای عدالت محال است. البته به شما بگویم اجرای عدالت خیلی سخت است؛ چرا که انسان‌ها باید عدالت را از درون خود شروع کنند و از نزدیکان خود اجرای عدالت را شروع کنند.

 وی تصریح کرد : به عبارتی اجرای عدالت یعنی درهم شکستن همه‌ تعلقات و دلبستگی‌ها. اگر در اجرای عدالت اغماض و لاپوشی صورت گیرد به پایداری جامعه‌ اسلامی هیچ کمکی نخواهد شد. هر جا عدالت اجرا شود، گویی به پایه‌های حکومت اسلامی بتن تزریق شده است و هر چه از اجرای عدالت چشم‌پوشی شود به حکومت اسلامی ضربه خواهد خورد.

 رئیس‌جمهور در بخش دیگری از سخنان خود، گفت: من در جایی گفتم که تربیت یعنی حرکت دادن انسان از نقطه‌ "الف" به نقطه‌ "ب" در صورتی که نقطه‌ "ب" از "الف" بالاتر باشد، اما باید معلوم باشد که ما جامعه را به کجا می‌خواهیم، ببریم و نقطه‌ هدف چه ویژگی‌هایی دارد. باید مسیر و معیارهای حرکت در نقطه‌ هدف روشن باشد. به عبارتی مهمترین عنصر برای حرکت جامعه به سمت تربیت این است که تصویری از جامعه‌ی هدف ارائه دهیم. در این زمینه غربی‌ها کار خود را ساده کرده‌اند. آنها تصویر ساده‌ای از انسان و جامعه‌ی هدف که همانا جامعه‌ لیبرالیستی است را ارائه کرده‌اند که اوج این جامعه را می‌توان در جامعه‌ آمریکا دید، اما با این‌که بهترین ارزش‌های الهی را داریم و بهترین جامعه‌ هدف را داریم، نتوانسته‌ایم آن را برای جامعه ترسیم کنیم، اما باید بدانیم که بدون معرفی جامعه‌ی مهدوی امکان شرکت دادن مردم به این سو وجود ندارد.

 احمدی‌نژاد در ادامه با تاکید بر نقش ولایت در جامعه، تصریح کرد: ولایت فقیه تشکیل شد، تا دست جامعه را در دست امام بگذارد و افق را به سمت جامعه‌ مهدوی حرکت دهد. زمانی بود که برخی می‌خواستند با برنامه‌های اقتصادی نظام سرمایه‌داری به سمت جامعه‌ی مهدوی حرکت کنند، اما چنین چیزی امکانپذیر نیست. اقتصاد را باید با الگوهای مهدوی ترسیم کرد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود، گفت: بسیاری از فعالان سیاسی الان نیز ذهن‌شان پر از طراحی‌هایی است که برای کسب قدرت در سر دارند. به همین دلیل است که تخریب‌ها و تنش‌ها و اصطکاک‌ها به وجود می‌آید

 بایدکسانی که تجاسر و پررویی می‌کنند مهار شوند

 احمدی‌نژاد در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به تحریم‌های استکبار جهانی علیه ملت ما، گفت: آنها خودشان مایوس هستند، اما ما را تحریم کرده‌اند و می‌خواهند روحیه‌ ملت ما را بشکنند. در جنگ عظیم رسانه‌ای که راه انداخته‌اند می‌گویند تحریم‌ها پدر ملت ایران را در می‌آورد. در نیویورک این نکته را به من گفتند و من هم در جواب‌شان گفتم، پدر خودتان در می‌آید، اما آنها به عنوان سند چیزی نداشتند که در اثبات ادعایشان ارائه کنند. تنها به سخنان برخی افراد در داخل اشاره می‌کردند و آن را به عنوان سند می‌آوردند. اما همه باید بدانند که ماموریت اصلی ما بردن جامعه به سمت جامعه‌ی مهدوی می‌باشد.

 رئیس‌جمهور گفت: در جامعه‌ ما عده‌ای هستند که برای خودشان حقوق فوق‌العاده و مسئولیت قائل هستند، جالب است که برخی از اینها در براندازی شرکت کردند و باز هم طلبکارند.

 احمدی‌نژاد در ادامه با طرح این سوال که بستر انتقال ارزش‌های الهی و اخلاق الهی چیست؟ تصریح کرد: باید مردم را دوست داشت، والا هیچ ارزش الهی به مردم منتقل نمی‌شود. ممکن است کسی 100 جلسه در کلاس‌های اخلاق شرکت کند و برایش هیچ اتفاقی نیفتد، اما با یک نگاه امام متحول شود. علت این‌که پیامبر موفق بود به خاطر این بود که تمام وجودش عشق به انسان بود. او اهل ظاهرسازی و فریب نبود. حکومت اسلامی هم برای این‌که بتواند به اهداف خود برسد باید عاشق مردم باشد. البته منظور من قاطبه‌ی مردم است.

 وی تصریح کرد:اگر بعضی تجاسر و پررویی کنند و یا دست به تخریب بزنند، باید مهار شوند؛ اما اگر قرار است در نوع انسان در جامعه‌ اسلامی تحول ایجاد شود، این نیازمند محبت است و منشا و مجرای آن عشق و محبت است.

 رئس‌جمهور کشورمان در بخش دیگری از سخنان خود، گفت: منشا محبت هم امامت و ولایت است. بدون اتصال به امامت و ولایت هیچ خوبی در جامعه جاری نخواهد شد. تربیت بدون عشق به امام محال است. اجرای عدالت هم بدون اتصال به سلسله مراتب امامت محال است. بر همین اساس است که اعتقاد به امام و انتظار برای ظهور امام برای ما اهمیت پیدا می‌کند.

 احمدی‌نژاد در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به برخی مشکلات فرهنگی در جامعه، گفت: منشا این مشکلات آنجاست که یک انسان از عشق به امام و ولایت خالی شود. هر چقدر از امام دور شوند، بیشتر تحت تاثیر مشکلات فرهنگی قرار می‌گیرند. به همین دلیل باید محور کار فرهنگی و کارهای تربیتی عشق به امام باشد. آن کاری که به این سو نیاید تربیتی نیست. همه‌ی عظمت جمهوری اسلامی هم در ماندگاری‌اش در اتصال به امام است. به همین دلیل است که شکست ندارد.

 وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به تشکیل انقلاب اسلامی، گفت: بعد از چند هزار سال از زحمات انبیاء و اولیای الهی یک انفجار و یک اتفاق مهم در جهان ایجاد شد که همانا انقلاب اسلامی بود. بر اساس این اتفاق بود که منحنی زندگی بشر که رو به سقوط می‌رفت، تغییر مسیر داد و در اوج یاس و ناامیدی همه‌ ملت‌ها و بسیاری از مجاهدان جمهوری اسلامی برپا شد و امام آمد. جمهوری اسلامی در ادامه‌ ماموریت انبیاست و آمده تا جامعه‌ بشری را یک گام جلو ببرد و بزرگ‌ترین مانع جمهوری اسلامی حکومت استکباری است. استکباری که از هر زمانی قوی‌تر، قدرتمندتر و اثرگذارتر است. کشتارهایی که در 100 سال اخیر توسط این استکبار انجام شده چند برابر سایر دوره‌های تاریخی است.

 رئس‌جمهور ادامه داد: در گذشته مردم می‌دانستند که استکبار چگونه آنها را غارت می‌کند، اما امروز ساختارها را طوری طراحی کرده‌اند که برخی از مردم با اشتیاق پول‌های خود را در اختیار آنها قرار می‌دهند. طبق گزارش‌هایی که در دولت آمریکا منتشر شده در 30 سال گذشته آمریکایی‌ها به بهانه‌ی این‌که کارشان علمی است، پشتوانه‌ پول خود را از طلا به تولید داخلی منتقل کرده‌اند و با این حساب توانستند 30 هزار میلیارد دلار دارایی‌های کاغذی و غیرواقعی در دنیا ایجاد و منتشر کنند. آنها با این کار توانستند جیب‌های مردم دنیا را با این پول‌ها پر کنند و از آنها کالاهایشان را بگیرند.

 احمدی‌نژاد افزود: امسال هم که دولت آمریکا اعلام کرده هزار و 480 میلیارد دلار کسری بودجه دارد، این مقدار را از جیب ملت‌ها جبران خواهد کرد. آنها برای غارت مردم و پیشبرد سیاست‌هایشان از طراحی‌های بسیار قوی‌ای استفاده می‌کنند، شما ببینید با جعل و فریبکاری 60 سال پیش سرزمینی را اشغال کردند و جنگ و ترور راه انداختند، اما هر کسی در مقابل آنها مقاومت می‌کند، را به جهان تروریست و جنایتکار معرفی می‌کنند.

 وی افزود: خدا، پیامبر و همه‌ مقدسات را کنار گذاشته‌اند و قرآن را آتش می‌زنند ، اما در شورای امنیت تصویب می‌کنند که هیچکس حق ندارد از هولوکاست انتقاد کند و هولوکاست را مقدس کرده‌اند. 30 سال پیش جنگی علیه ملت ما تحمیل کردند، در حالی که دست ما خالی بود و حتی سیم خاردار هم نداشتیم و تجهیزات‌مان هم سهمیه‌بندی بود. سرزمین ما در اشغال بود، اما ما را به عنوان متجاوز و جنگ‌طلب معرفی کرده بودند، اما امروز به فضل الهی جرثومه‌ی استکبار در حال فرو ریختن است و به واسطه‌ی انقلاب و ایستادگی رهبری عزیز انقلاب و آگاهی، امروز همه‌ معادلات عوض شده است. امروز جمهوری در مرکز قدرت‌نمایی آمریکا موجودیت آمریکا را زیر سوال می‌برد و آنها هم هیچکاری نمی‌توانند، انجام دهند.

 وی گفت: من در آمریکا به آنها گفتم که سال‌هاست زبانتان دراز است و گوش‌هایتان به اندازه‌ یک فندق است، اما از این به بعد باید زبانتان کوتاه شود و گوش‌هایتان دراز شود و حالا حالاها باید بشنوید، آنجا دو کلمه حرف زدم به هم ریختند.

 احمدی‌نژاد به مصاحبه‌هایش با رسانه‌های آمریکایی اشاره کرد و گفت: در این مصاحبه‌ها گویی با مسئولان آمریکا سخن می‌گفتم. برخلاف ادعاهایی که دارند، حتی یک رسانه‌ مستقل هم آنجا وجود ندارد.

رئیس‌جمهور در بخش دیگری از سخنان خود، با تاکید بر ادامه‌ی مصلی و مسجد ساختن، گفت: ما در این زمینه به شما کمک خواهیم کرد، اما بدانید اسلام تا امروز با اتکاء به ساختمان و تجهیزات جلو نیامده، بلکه با عشق، فداکاری مجاهدت پیش رفته است.

 وی با بیان این‌که دعوای امروز در دنیا دعوای اراده‌هاست نه تجهیزات، تصریح کرد: عناصر استکبار وقتی ما را تحریم کردند، گفتند که بعد از 18 ماه تا دو سال اگر دیدیم تحریم‌ها اثر نمی‌گذارد، به ایران هجوم می‌آوریم. من در نیویورک در 13 جلسه اعلام کردم که هر غلطی می‌خواهید دو سال دیگر انجام دهید، همین الان انجام دهید.

 وی ادامه داد: تحریم‌ها هیچ اثری نداشته است و آنها می‌خواستند در این سفر روحیه‌ی ما را بشکنند که به فضل الهی نتوانستند. در سال اولی که من آمده بودم، می‌گفتند انقلاب دیگر تمام شد. حتی در تهران هم این را می‌گفتند، اما در همان سال وقتی به آنجا رفتم، سخنم این بود که انقلاب زنده است، اما در سال‌های بعد وقتی به نیویورک رفتم سخنان من تغییر نکرده است. این خیلی مهم است که در مرکز حاکمیت نظام مادی که ده‌ها سال است تبلیغ می‌شود خدا و ارزش‌های الهی کنار گذاشته شود، گروهی از ایران آنجا بروند و فریاد بزنند که تنها راه نجات بازگشت به راه انبیای الهی است. این یک اتفاق مهم است.

 احمدی‌نژاد در بخش دیگری از سخنان خود، گفت: امروز تغییرخواهی در جهان به یک مطالبه‌ عمومی تبدیل شده است و آرایش سیاسی و تبلیغاتی دشمن در برابر جمهوری اسلامی درهم شکسته است. به همین دلیل است که یکی از رسانه‌های غربی که متعلق به وزارت دفاع آمریکاست و خبرنگارش که فردی بسیار هتاک و بی‌ادب است، در ابتدا به تمام رسانه‌های دیگر توصیه می‌کرد که با ما صحبت نکنند، اما وقتی آنجا بودیم سه روز در هتل ما منتظر بود تا به او وقتی بدهیم که مصاحبه کند.

 وی افزود : همه‌ نمایندگان رسانه‌ها در آنجا سوال‌هایشان دستوری بود، تنها با سرتیترهای متفاوت این سوال‌ها را از ما می‌پرسیدند. در غرب 60 فیلم علیه ظهور ساخته‌اند. فیلم‌هایی که آنقدر قوی است که می‌تواند چشم‌ها و گوش‌های آدم‌ها را تسخیر کند، آنها می‌خواهند که القاء کنند ظهور یعنی کشتار مردم جهان. آن خبرنگار هتاک هم در مصاحبه‌ خود از من درباره‌ حضرت مهدی پرسید که من هم دقایقی موفق شدم از تریبون استکباری آن رسانه در تعریف از حضرت مهدی سخن بگویم. امروز به لطف خدا این رسانه‌ها از اثرگذاری بر مردم دنیا عاجز هستند.

 رئیس جمهور در ادامه با اشاره به سخنان خود در شورای امنیت درباره‌ی 11 سپتامبر، گفت: آنها می‌خواهند از 11 سپتامبر چیزی شبیه هولوکاست بسازند و با استفاده از آن به ملت‌های دیگر حمله کنند و شهرها را بمباران کنند. هم‌اکنون در افغانستان به خاطر تنها چند فرد متهم به اقدامات تروریستی یک شهر را بمباران می‌کنند. حتی بهانه‌ آنها برای حمله به افغانستان هم تنها ادعای حضور تروریست‌ها در این کشور بود. این در حالی است که در ماجرای ریگی به رئیس سازمان ملل نامه نوشتم و با اشاره به مستندات موجود و اعترافات ریگی مبنی بر دست داشتن استکبار در کشتار مردم خواستار تشکیل یک کمیته‌ حقیقت‌یاب و مجازات عاملان این جنایت‌ها بودم که البته رئیس سازمان ملل کاره‌ای نیست و حتی به اندازه‌ یک کارمند دولت ما اختیارات ندارد.

 احمدی‌نژاد در ادامه گفت: من در نیویورک در چندین جلسه شرکت کردم که البته مشروح این دیدارها را به زودی در تلویزیون خواهم گفت. در یکی از این ملاقات‌ها برخی از افراد در آنجا سخنرانی‌های عجیبی کردند، شبیه سخنانی که شما در جمع بسیجیان می‌گویید. امروز بیداری تا عمق مردم آمریکا نفوذ کرده و دولت آمریکا منفعل و سردرگم است و به فضل الهی همچون گذشته انقلاب ما با تدبیر و استحکام حرکت می‌کند. مهمترین جنگ آنها با ما جنگ روانی است و متاسفانه برخی هم در داخل با آنها همراهی می‌کنند. سران استکبار خودباوری خود را از دست داده‌اند و به اذعان بسیاری آن روز که من در سازمان ملل سخنرانی کردم، سخنان سخنران صبح منفعلانه بود و سخنرانی بعدازظهر امیدآفرین و از موضع قدرت بود.

 احمدی‌نژاد در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به مسئولیت علما، گفت: من اهل گله کردن نیستم. علما زحمات بسیاری کشیده‌اند، اما امروز باید بدانند که دنیا با چه مشکلاتی مواجه است و چالش‌های فکری‌اش چیست. بجز ایران هیچ‌کجا نیست که متصل به سرچشمه باشد. این علما هستند که باید کار فرهنگی بکنند، کار دولت نیست. باید افق را بالا ببریم. امروز اثرات کارهای ما جهانی است.

 وی در ادامه خاطرنشان کرد: شما دیدید که در ماجرای این خانم در آنجا چه مباحثی مطرح کردند، چهار میلیون صفحه در یکی از سایت‌ها ایجاد کرده بودند. تمام عظمت جمهوری اسلامی را روی یک اقدام می‌خواهند زیر سوال ببرند.

 رئیس‌جمهور همچنین گفت: آنها دست‌شان خالی است. چشم به برخی اقدامات در گوشه و کنار دوخته‌اند والا در اندیشه‌ اسلامی حرفی برای گفتن ندارند، ما باید نگاه‌مان جهانی باشد؛ چرا که مسئولیت‌هایمان هم جهانی است و باید خود را برای پاسخگویی در حکومت مهدی که در راه است مجهز کنیم. البته وقتی این سخنان را مطرح می‌کنیم، برخی به ما متلک می‌اندازند، اما سطح فکری آنها همین قدر است. ما با این اعتقادات زنده هستیم. رزمندگان ما هم بر اساس همین اعتقادات بود که روی مین رفتند و با استفاده از همین اعتقادات است که استکبار جهانی در حال درهم شکستن است.

 در ادامه‌ این مراسم دبیر این همایش با اشاره به برخی مسائل موجود در کشور و همچنین مصوباتی که هیات دولت سال گذشته در گردهمایی ائمه جمعه داشت، از رئیس‌جمهور خواست که درباره‌ی برخی مسائل توضیح دهد.

 همچنین در ادامه‌ مراسم رییس‌جمهور به برخی سوالات حاضران پاسخ داد.

 رئیس‌جمهور در این بخش درباره‌ هدفمند کردن یارانه‌ها، کمک‌های دولت به مصلی‌سازی و همچنین هزینه‌های آب و برق مصلی‌ها و نیز برخی مسائل فرهنگی و مواضعی که دولت در این زمینه داشته است با ائمه جمعه سخن گفت.

در این مراسم وزرای اطلاعات، فرهنگ و کشور نیز شرکت کرده بودند و پیش از سخنان رئیس‌جمهور نیز حجت‌الاسلام سیدرضا تقوی به ارائه‌ گزارشی از فعالیت‌های شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه پرداخت.

کد خبر 117252
منبع: همشهری آنلاین

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز